کد خبر: 40304
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 مهر 1398 - 09:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

چهار بخش ویژه نابینایان در کتابخانه های عمومی کشور افتتاح شده است

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید به جامعه نابینایان کشور، به تشریح اقدامات نهاد در این حوزه پرداخت.
چهار بخش ویژه نابینایان در کتابخانه های عمومی کشور افتتاح شده است

 به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد ضمن تبریک فرارسیدن ۲۳ مهرماه، روز جهانی عصای سفید به جامعه نابینایان کشور، به تشریح اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این حوزه پرداخت.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به رسالت نهاد در ارائه خدمات کتابخانه ای به تمامی اقشار جامعه، اظهار داشت: نابینایان و کم بینایان از جمله مراجعان و خدمت گیران کتابخانه های عمومی هستند و اقدامات مهمی برای خدمت رسانی به این قشر در نهاد کتابخانه های عمومی انجام شده است؛ از جمله اینکه طی یک سال گذشته بخش نابینایان در کتابخانه میرزا نصیر جهرمی در استان فارس، کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) در خراسان رضوی، کتابخانه مرکزی پارک شهر، کتابخانه امام علی (ع) کاشمر افتتاح شده است.

وی ادامه داد: پیگیری های لازم برای جذب ۵ نیروی انسانی برای فعالیت در بخش نابینایان کتابخانه های مرکزی ایلام، مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد، مرکزی بجنورد، آیت الله خامنه ای قم، و کتابخانه خاتم الانبیا کرمانشاه انجام و با نظر مساعد دبیرکل نهاد، تبدیل وضعیت استخدامی کتابداران بخش های نابینایان نیز تعیین تکلیف شده است.

رمضانی، انتخاب و تشکیل اعضای کارگروه تخصصی نابینایان نهاد با هدف هم اندیشی و مشورت با کتابداران این حوزه؛‌ حضور نهاد  در جشنواره کاما(کتاب افراد دارای معلولیت ایران)؛ کمک مالی نهاد کتابخانه های عمومی به انجمن نابینایان در جریان برگزاری جشنواره کاما؛ تعامل با مجلس شورای اسلامی و کسب مجوز قانونی در خصوص تولید منابع اطلاعاتی مورد نیاز بخش نابینایان کتابخانه های عمومی؛ بازدیدهای تخصصی از بخش های نابینایان و انجام اقدامات لازم به جهت بهبود کمی و کیفی منابع و خدمات این بخش ها؛ حضور مستمر نمایندگان نهاد در جلسات سیاست گذاری انجمن نابینایان ایران و تدوین ویرایش جدید دستورالعمل اداره بخش نابیایان با همکاری و نظارت اعضای کارگروه تخصصی نابینایان را از دیگر اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه نابینایان دانست.

وی اضافه کرد: در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، دو تن از شرکت کنندگان نابینا به عنوان کتابخوانان برتر در سطح ملی معرفی شدند که این امر، توانمندی این عزیزان را به اثبات می رساند.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تصریح کرد: در حال حاضر در تمامی استان های کشور، بخش نابینایان ایجاد شده و در مجموع ۵۸ بخش ویژه نابینایان و کم بینایان در کتابخانه های عمومی سراسر کشور مشغول خدمت رسانی به این عزیزان هستند.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای توسعه خدمات به گروه های خاص جامعه، گفت: در آینده ای نزدیک، بخش های خاص ناشنوایان نیز در کتابخانه های عمومی ایجاد خواهد شد و روند خدمت رسانی به این عزیزان با همکاری نهاد و سایر سازمان های ذی ربط، بهبود خواهد یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: