کد خبر: 39833
تاریخ انتشار: شنبه, 25 خرداد 1398 - 10:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

تشکیل کارگروه حفاظت و نگهداری آثار ثبتی کمیته ملی حافظه جهانی

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کمیته ملی حافظه جهانی در ادامه فعالیت‌های خود، انجام پژوهش‌ درباره آثار جهانی ثبت شده را دنبال خواهد کرد، براین اساس تشکیل کارگروه حفاظت و نگهداری از آثار ثبتی کمیته ملی حافظه جهانی نیز سرعت می‌یابد.
تشکیل کارگروه حفاظت و نگهداری آثار ثبتی کمیته ملی حافظه جهانی

 به گزارش لیزنا، یکصد و بیست و هفتمین کمیته ملی حافظه جهانی با حضور اعضای آن در کاخ موزه گلستان برگزار شد. دلیل برگزاری این جلسه در کاخ گلستان، سه اثر ثبت شده در فهرست بین المللی برنامه حافظه جهانی است که در این مجموعه نگهداری می‌شود.

این سه اثر شامل شاهنامه بایسنقری، پنج گنجه (خمسه) نظامی و جامع التواریخ است که در جلسه مذکور، اعضای این کمیته از این سه اثر بازدید کردند تا از نزدیک با روند حفاظت و در دسترس قراردادن آنها برای بازدید عموم مطلع شوند.

بنابراین گزارش، از سال 1384 که کمیته ملی حافظه جهانی در ایران شکل گرفته است تا کنون، این کمیته بیش از 70 اثر در فهرست‌های سه‌گانه (ملی، منطقه‌ای و جهانی) برنامه حافظه جهانی به ثبت رسانده است که از این میان 11 اثر در بخش بین‌المللی به ثبت رسیده است.

طبق دستورالعمل مصوب برنامه حافظه جهانی، این کمیته بازدیدهای دوره ای از آثار ثبت شده با هدف پایش وضعیت نگهداری آثار و حفاظت از آنها انجام می‌دهد همچنین کمیته ملی حافظه جهانی، به منظور پایش آثار با مراکز محل نگهداری آثار از جمله کاخ گلستان، مدرسه مطهری، موزه ملی و ...، در تعامل دائم است.

یکی از برنامه‌های آتی این کمیته در راستای معرفی بیشتر آثار ثبت جهانی شده در این برنامه، ایجاد تعامل با دانشگاه‌‌ها و پژوهشگران برای انجام پژوهش درباره این آثار است.

براین اساس در این جلسه تصمیم گرفته شد تا تشکیل کارگروه حفاظت و نگهداری آثار ثبت شده سرعت بیشتری پیدا کند و این کارگروه موظف خواهد بود تا دستورالعمل حفاظت از آثار را تدوین کرده و در اختیار مراکز نگهداری آثار ثبت شده جهانی قرار دهد.

بنابر این گزارش، کمیته ملی حافظه جهانی از سال 1384 به عنوان زیرشاخه ای از کمیسیون ملی یونسکو تشکیل شده است و هدف آن اجرای اهداف برنامه حافظه جهانی The Memory of the World یونسکو است که در سال 1992، مبتنی بر شناسایی، آگاه سازی و دسترس پذیر کردن میراث مستند کشورها شکل گرفته است.

این کمیته متشکل از 8 عضو حقوقی (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه تهران، وزارتامور خارجه، کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، کمیسیون ملی یونسکو، کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی، سازمان صداو سیمای ج.ا.ایران) و 9 عضو حقیقی از میان متخصصان حوزه میراث مستند است و در حال حاضر ریاست آن با اشرف بروجردی - رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی است.

کمیته ملی حافظه جهانی طبق روال در طول سال، هر ماه یک جلسه تخصصی با حضور تمامی اعضاء دارد که البته در شرایط اضطراری نیز جلساتی با هماهنگی اعضا برگزار میشود که این نشست‌ها در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

در ذیل این کمیته چهار گروه کارشناسی «ارزیابی آثار برای ثبت»،‌ »آموزش»، «حفاظت و پایش»، «معرفی و دسترسی» نیز فعالیت می‌کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: