کد خبر: 26839
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 دی 1395 - 11:57

داخلی

»

اخبار کتاب

در نمایشگاه کتاب بندرعباس کتاب شهرستان سیریک نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
نقد و بررسی کتاب «شهرستان سیریک از دیروز تا امروز» نوشته علی ماهیگیر در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان انجام شد.
در نمایشگاه کتاب بندرعباس کتاب شهرستان سیریک نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، منصور نعیمی، استاد دانشگاه، در مراسم نقد و بررسی کتاب شهرستان سیریک از دیروز تا امروز اظهار کرد: سیریک از دیروز تا امروز در دو جلد، اثری وزین و جامع و کامل در خصوص منطقه سیریک است.

وی افزود : سادگی و بی‌پیرایه بودن این اثر یکی از ویژگیهای بسیار خوب این کتاب است که به معرفی و جاذبه‌های یک قوم در جنوب کشور پرداخته است .

نعیمی گفت: کتاب «سیریک از دیروز تا امروز» یک اثر قوم‌نگارانه است که به نشست‌ها، آداب، رسوم، موقعیت جغرافیایی، طبیعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی این قوم پرداخته و از شمولیت و جامعیت خوبی برخوردار است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این اثر، دارای زواید و اضافاتی است که اگر برطرف شود بر اعتبار و غنای اثر خواهد افزود.

وی تصریح کرد: نکته‌هایی که برای بهبود کتاب باید مور توجه قرار گیرد، این است که نگرشی باید برای سرگذشت انسان مورد توجه قرار گیرد. وقتی فیلمی کار می‌کند که 15 دقیقه زمان دارد، برای آن چهار ساعت تصویر گرفته می‌شود، سپس پس از الک کردن فیلم یک فیلم چهار دقیقه‌ای ساخته می شود.

این استاد دانشگاه گفت: در ساخت فیلم همه قطعه‌های فیلم به صورت تکه‌تکه در کنار هم چیده می‌شود، بدون اینکه آسیبی به فیلم برسد.

وی ادامه داد: کاری که بیشتر نویسندگان انجام نمی دهند، این است که ویراستاری را ندارند و این موضوع در واقع مصداق تدوینگر در فیلم است که باید حتما فعالیت داشته باشد.

 نعیمی تصریح کرد: پس از اینکه کار نگارش یک کتاب به پایان می‌رسد باید دست یک ویراستار سپرده شود، که در واقع ویراستاری بخشنده روح و جان به مطلب است، همانطوری که تدوین گر این کار را انجام می دهد.

وی افزود: مشخص است که کتاب «سیریک از دیروز تا امروز» نیز ویراستاری نشده است، چرا که اگر اینگونه بود، کار خوبی از آب درمی‌آمد.

این پژوهشگر ادامه داد: یکی از مواردی که منجر به ضعف در کارها می‌شود، این است که ما کار تیمی را انجام نمی‌دهیم، چرا که هر کاری ارزش خاص خود را داشته و باید بر اساس تخصص افراد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: کار گروهی منجر به برطرف شدن ضعفهای موجود می‌شود، چرا که هیچ انسانی مطلق نیست، و قطعا یک شخص توانایی‌هایی دارد که شخص دیگر ندارد، پس مجموع کار این دو افراد منجر به یک کار منسجم و سازمان یافته خواهد شد.

او ادامه داد: حرف اول در اثر هنری را ایجاز می‌زند، چرا که هر اثری اگر طولانی باشد، از حوصله مخاطب خارج خواهد شد، پس باید ایجاز را در مطلب رعایت کنیم. حکمت ایجاز در این است که وقتی ما یک بیت شعر را میخوانیم در واقع گویی یک رمان را مطالعه کرده ایم، پس باید این رویه در همه امور تکرار شود.

نعیمی افزود: تلاش بسیاری برای نگارش کتاب شده است که استمرار آن موجب فعالیت‌های بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما تعریفی از جغرافیا داریم و آن علمی است که احوالی از اوضاع زمین و مباحث سیاسی و اجتماعی آن موضوعات مربوط را ارائه می‌کند، پس طبق آن تعریف جغرافیا بسته به فرهنگ است. یکی از موضوعاتی که باید در این کتاب اعمال می‌شد، این است که واژگانی در کتاب باشد که برای همه قابل فهم باشد، برای مثال چون یک واژه خاص را ما متوجه هستیم، دلیل بر این نمی شود که همه آن را متوجه باشند، پس باید واژگان به کار رفته برای عموم قابل فهم باشد.

وی تصریح کرد: با وجود انتقاداتی که به اثر مطرح شد، ولی زحمات بسیاری برای آن کشیده است. امیدواریم که ضعف‌های فعلی برطرف شده و با گام‌های استوارتری کارهای بهتری منتشر شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: