کد خبر: 35171
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 تیر 1397 - 09:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

هزار سکه ایران باستان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

منبع : لیزنا
 مجموعه بزرگی شامل هزار سکه از شهریاران ایران باستان، توسط یک ایرانی فرهنگ دوست، به گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی اهدا گردید.
هزار سکه ایران باستان به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه این سازمان با بیان این مطلب گفت: این مجموعه که توسط آقای جواد نوروزی اهدا شده است، شامل یک هزار قطعه از سکه‌های سلسله اشکانی، ساسانی، الیمائی، سلوکی، هندویونانی و هندوپارتی می باشد.

محمد حسین یزدی نژاد گفت: در این مجموعه سکه هایی از شهریاران بزرگ ایرانی مانند اردوان چهارم و پاکر از سلسله اشکانیان، اردشیر اول از سلسله ساسانیان، اُرُد دوم(تیپ های مختلف) فرهاد(تیپ های مختلف) اُرُد سوم، اُرُد چهارم و ملکه اُلفان، اُرُد چهارم(به تنهایی) اُرد پنجم، بلاش، شاه ناشناس (آ)، شاه ناشناس(ب)، اُرد ششم (یا نیروفر) از سلسله الیمائی، آپولودوتس اول از سلسله هند و یونانی و غیره موجود می باشد.وی با بیان اینکه این سکه ها در بین سالهای 312 قبل از میلاد تا 658 م ضرب شده اند اظهارداشت:کار شناسائی و مستند نگاری این مجموعه سکه به پایان رسیده و علاقه مندان به تاریخ ایران، پژوهشگران و محققان می توانند با معرفی نامه از مراکز علمی و دانشگاهی ایران، سکه ها را بررسی و مطالعه نمایند. مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: این گنجینه غنی با بیش از 850 هزار قطعه تمبر از حدود 240 کشور و مستعمرات سابق جهان و حدود 24 هزار برگ اسکناس از 150 کشور دنیا و بیش از 63 هزار قطعه سکه از سلسله‌های مختلف شهریاران ایران و کشورهای جهان، یکی از مراکز مهم حفظ، نگهداری و نمایش این مجموعه آثار است که همکاری نزدیکی نیز با محققان، دانشگاهیان و مجموعه‌داران دارد. در همین زمینه واقف و اهدا کننده این مجموعه سکه نفیس، انگیزه خود از وقف این مجموعه را عشق و ارادت به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) عنوان کرد و گفت: برای من افتخار بزرگی است، که در آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) جایی داشته باشم. وی با بیان اینکه گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی یکی از بهترین گنجینه‌های سکه در خاورمیانه است افزود: با غنای گنجینه سکه موزه حضرت رضا(ع) می توان گفت جزء ده موزه برتر سکه در جهان نام برد.                                   

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند، همه روزه از ساعت 8 تا 17:45 و در روزهاي تعطيل از ساعت 8 تا 12، از آثار نفیس و متنوع گنجينه تمبر، اسكناس و سكه واقع در طبقه منهاي يك موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی بازدید کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: