کد خبر: 40466
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 آذر 1398 - 09:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

چهار هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد اهدا شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
چهار هزار نسخه کتاب توسط خانواده مرحوم حاج‌محمد خلیل موفقی، موسس اولین کتابفروشی و ناشر مهابادی به کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد اهدا شد.
چهار هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد اهدا شد

به گزارش لیزنا، در مراسمی با حضور ایرج شجاعی، فرماندار مهاباد؛ سیامند جوانبخت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز مهاباد، خانواده مرحوم حاج‌محمد خلیل موفقی، موسس اولین کتابفروشی در مهاباد و جمعی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی فجر، ۴ هزار نسخه کتاب توسط خانواده مرحوم حاج‌محمد خلیل موفقی به کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد اهدا شد.

نسرین موفقی، فرزند مرحوم حاج‌ محمد خلیل موفقی در این مراسم گفت: مرحوم حاج‌محمد خلیل موفقی علاقه بسیار زیادی به کتاب و مطالعه و ترویج آن در بین اقشار مختلف داشتند. وی در طول زندگی خود، همواره دغدغه ترویج فرهنگ مطالعه را داشت و بیش از نیم قرن در این عرصه مشغول به فعالیت بود.

وی افزود: مرحوم موفقی، اولین کتابفروشی مهاباد را بنا نهاد و چند سال بعد در سال ۱۳۲۸ چاپخانه موفقی را تأسیس کرد. بعد از فوت ایشان به دلیل اینکه توانایی حفظ این آثار فاخر را نداشتیم، در راستای ادامه راه ایشان و استفاده عموم شهروندان از این آثار، تصمیم گرفتیم کتاب‌ها را به کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد اهدا کنیم.

نسرین موفقی تصریح کرد: علی‌رغم وجود پیشنهاداتی برای خرید این مجموعه شخصی، تصمیم گرفته شد این گنجینه ارزشمند در راستای خدمت به شهروندان و توسعه فرهنگ مطالعه در اختیار شهروندان مهابادی قرار بگیرد.

صلاح الدین خدیو، فعال فرهنگی و عضو انجمن خیرین کتابخانه‌ساز مهاباد در این مراسم ضمن تقدیر از این اقدام ارزنده، اظهار داشت: کتابفروشی و چاپخانه موفقی ۶۰ سال به شهروندان در زمینه فرهنگ خدمت کرد و امروز نیز این آثار به عنوان خیری جاری برای مرحوم موفقی، در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.

سیامند جوانبخت، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان مهاباد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اقدام خانواده موفقی در اهدای این کتاب‌ها به کتابخانه‌های عمومی شهرستان همزمان با هفته کتاب، اظهار کرد: در دسترس عموم قرار دادن منابع کتابخانه های شخصی، سرمایه فرهنگی ارزشمندی برای شهروندان است.

سید محمد صمدی، نویسنده مهابادی نیز در این مراسم اظهار داشت: انتخاب این شغل توسط حاج محمد خلیل موفقی موهبتی برای این شهرستان و منطقه بود؛ ایشان به درستی این شغل را انتخاب و این حوزه را هدایت کردند. رواج فرهنگ کتابخوانی و ترویج روشنفکری در این شهر مدیون زحمات نشر موفقی است. انتشارات موفقی جدا از ارتباط تنگاتنگ با مراکز بزرگ کتاب در کشور، از طریق برقراری ارتباط با مراکز بزرگ خاورمیانه از جمله انتشارات بغداد، قاهره و استانبول و تهیه جدیدترین و فاخرترین کتاب‌ها و انتقال آن توسط تجار به شهرستان مهاباد خدماتی غیر قابل وصفی به این شهرستان ارائه کرد.

چیا قادری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: کتاب های اهدا شده در زمینه‌های مختلف روانشناسی، تاریخ، ادبیات و مذهبی است و بخشی از این کتاب‌ها شامل کتاب‌های مرجع هستند که برای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

قادری تصریح کرد: تهیه این میزان کتاب برای کتابخانه‌های عمومی شهرستان چندین سال زمان می‌برد و با این اقدام بخشی از کمبودهای کتابخانه‌های شهرستان مرتفع خواهد شد.

در پایان مراسم، ایرج شجاعی، فرماندار مهاباد ضمن تقدیر و اهدای لوح سپاس به خانواده موفقی از اقدام ارزشمند آن ها تجلیل بعمل آورد.

 گفتنی است، حاج‌محمد خلیل موفقی در سال ۱۳۰۰ در شهر مهاباد به دنیا آمد و در سال ۱۳۸۷ در زادگاهش به خاک سپرده شد. از وی به عنوان اولین موسس کتابفروشی و ناشر مهابادی یاد می‌شود. چاپخانه موفقی به مدت ۶۰ سال در این شهرستان فعالیت کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: