کد خبر: 25178
تاریخ انتشار: شنبه, 20 شهریور 1395 - 10:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

فرمهر منجزی: 

باید مطالعه صحیح و عمقی را در جامعه گسترش داد

منبع : لیزنا
فرمهر منجزی گفت: نظام آموزشی حاکم بر دانشگاه‌ها باعث ایجاد سد بزرگی برای یادگیری دانشجویان به مطالعه صحیح و عادت به کتاب‌خواندن شده است.
باید مطالعه صحیح  و عمقی را در جامعه  گسترش داد

فرمهر منجزی مترجم و ویراستار کتاب‌های کودک ونوجوان و عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: نظام آموزشی حاکم بر دانشگاه‌ها سد بزرگی برای یادگیری دانشجویان به مطالعه صحیح و عادت به کتاب‌خواندن شده و این مسئله ضربه بزرگی بر پیکره بار دانشی کشور وارد می کند.

 

وی ادامه داد: بحث خواندن در تمام کشورها و ایران مسئله بسیار مهمی است که باید از سنین پایین برای آن برنامه ریزی و تمهیدات خاصی اندیشیده شود و برگزاری کارگاه هایی ویژه خواندن می تواند در فرهنگسازی و ترویج آداب و رسوم صحیح در بین جوانان نقش مهمی داشته باشد که امیدواریم طی سال های آتی برگزاری چنین کارگاه هایی شکاف عمیق فرهنگی بین ایران و کشورهای توسعه یافته را کمتر کند.

منجزی با اشاره به نقش کارگاه‌های مروجان خواندن در ترویج علوم مختلف اظهار داشت: در این کارگاه‌ها تلاش شده تا کتاب‌ خواندن صحیح  و عمقی ترویج و فرهنگ‌سازی شود زیرا این مسئله سبب تبادلات علمی در علوم مختلفی چون ادبیات، فلسفه‌ و پزشکی می شود.

 

عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان بیان کرد: گسترش فرهنگ مطالعه عمقی کتاب می‌تواند عادت به مطالعه را در بین افراد و جامعه خصوصاً کودکان ونوجوانان افزایش داده و این نوع مطالعه باعث یادگیری طولانی مدت وعمیق می‌شود.

این مترجم و ویراستار افزود: در کارگاه‌های مختلف سعی در آموزش و عادت به کتاب خواندن صحیح شده که در این بین با همکاری وزارت ارشاد با تشکیل باشگاه‌های کتاب خوانی و برگزاری این جشنواره روش‌های صحیح خواندن را به مردم خصوصاً نوجوانان آموزش داده می شود.

وی ابراز داشت:  جامعه کتابداران و تمام اعضای فرهنگی دانشگاه ها و مدارس به گروهک هایی نیاز دارند که خواندن صحیح را به مخاطبان آموزش دهند.  

 

عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان ادامه داد:‌ در جشنواره باشگاه‌های کتاب‌خوانی و مروجان خواندن به آموزگاران، مربیان مهد کودک، مربیان کانون پرورش فکری و مدیران مدارس  چگونگی مطالعه صحیح را آموزش‌ می دهند تا با اجرای این راهکارها فرزندان بیشتری به مطالعه صحیح تشویق شوند.

وی یاد‌آور شد: نقش فرهنگ مطالعه در دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده به طوری که بیشترین دسترسی به منابع کتاب و خواندن صحیح در این مراکز آموزشی است و اگر استادان روش‌های صحیح خواندن و مطالعه عمقی را به دانشجویان فرا بدهند سبب گسترش فرهنگ صحیح مطالعه در جامعه خصوصاً در قشر جوان می‌شوند از این رو دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید بیشترین همکاری را با برگزارکنندگان پنین جشنواره هایی داشته باشند.

 

منجزی عنوان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها مانع بزرگ برای کتاب خواندن صحیح و عمقی بوده ونظام آموزشی حاکم بر این مراکز آموزشی به گونه ای است که کتاب‌خوانی و عادت به مطالعه را از دانشجو می‌گیرد و به همین خاطر است که متاسفانه افراد تحصیل کرده نتوانسته متنی را به درستی بنویسند.

وی تأکید کرد: در مدارس به جای آموزش مطالعه صحیح و عادت دادن فرزندان به این امر مهم بیشتر به نوشتن‌های غیرضروری فرزندان را تشویق می‌کنند و همین مسئله سبب ضعیف شدن کودکان در نوشتن و مطالعه سطحی آنها می‌شود.

این مترجم و ویراستار کتاب‌های کودک با بیان اینکه مطالعه نادرست دانشجویان آنها را از نوشتن تحقیق و مقاله دور می‌کند تصریح کرد: دانشجویان امروزه مقالات و پروژه‌های خود را از مغازه‌ها خریداری کرده و استادان این پروژه‌ها را از آنها قبول می‌کنند و این مسئله عادت به مطالعه را در بین افراد تحصیل کرده ودانشجویان  کاهش می‌دهد.

 

منجزی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌ها با این خروجی هیچ نقشی در ترویج کتاب‌خواندن و مطالعه صحیح را نداشته و این مسئله سبب ضربه بزرگی به آینده سازان این کشور می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان ابراز داشت: در مدارس کشور به جای ساعت مطالعه فرزندان اوقات بیکاری زیادی را در این مکان‌های آموزشی می‌گذارند و همین تربیت نادرست سبب می‌شود که در دانشگاه هیچ تمایلی به خواندن و عضو کتابخانه شدن ندارد.

مترجم و ویراستار کتاب‌های پزشکی کودک ونوجوان  اظهار کرد: جامعه‌ای که کتاب‌خوان داشته باشد در رفتارهای اجتماعی، کاهش بزهکاری و خوب شدن رفتارهای عمومی تأثیرمثبتی می گذارد. زندگی مدرن مشکلات خاص خودش را دارد اما افراد باید وقتی را برای خواندن صحیح و مطالعه عمقی کتاب‌های مختلف بگذارند و این مسئله با پیشرفت تکنولوژی دسترسی افراد به نسخه‌های الکترونیکی را آسان‌‌تر کرده است.

 

وی در پایان اذعان داشت: با فعال کردن کتابخانه‌های دانشگاه ها و مدارس، آغاز عادت دادن بچه‌ها به خواندن در مهدهای کودک و استفاده از کتاب در خانواده همچنین چاپ کتاب‌های جذاب برای کودکان می‌تواند مطالعه صحیح  و عمقی را در جامعه ترویج و گسترش دهد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: