کد خبر: 37675
تاریخ انتشار: شنبه, 19 آبان 1397 - 10:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

حضور کارگروه یونی‌مارک ایفلا در پنل سازماندهی دانش کنگره چهارم

کمیته سازماندهی دانش در کنگره امسال دارای دو پنل است. پنل اول با توجه به مسائل مطرح شده از طرف اعضاء کمیته یونی مارک و نیز متخصصان و پیشکسوتان ایرانی،دارای اطلاعات بسیار مفیدی برای علاقه‌مندان سازماندهی دانش خواهد بود و در پنل دوم نیز کمیته سازماندهی دانش به بحث و بررسی «چالش‌های آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش در ایران» خواهد پرداخت.
حضور کارگروه یونی‌مارک ایفلا در پنل سازماندهی دانش کنگره چهارم

 ملیحه درخوش دبیر پنل سازماندهی دانش کنگره چهارم و دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد و سرپرست بخش فهرستنویسی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار لیزنا از فعالیت‌ها و برنامه‌های صورت گرفته در بحث سازماندهی دانش در چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات خبر داد.

در خوش گفت: سال گذشته، پنل سازماندهی دانش به حرفه‌مندانی پرداخت که در کتابخانه‌ها و موسسات اطلاع‌رسانی در حال کار هستند و در واقع سازماندهی منابع اطلاعاتی، شغل آنها محسوب می‌شود. دغدغه سال گذشته، دانش، تخصص و تجربه این افراد بود که بر فرایند شغلی سازماندهی دانش بسیار تاثیرگذار بود و از جنبه‌های مختلف به این موضوع پرداختیم و به نظرم بازخوردهای قابل تأملی دریافت کردیم. پنل سال پیش، نشان داد که موضوعی که مطرح شده یکی از دغدغه‌های موجود برای چند گروه است: حرفه‌مندان سازماندهی دانش، دانشجویان جویای کار، مدرسان سازماندهی دانش و شرکت‌هایی که پروژه های سازماندهی انجام می‌دهند. سال پیش ما بر مرحله‌ای تمرکز کردیم که ماحصل تلاش مدرسان و دانشجویان بود. نتایج این تلاش‌ها در شغل سازماندهی منابع اطلاعاتی نمود پیدا می‌کند که به طور حتم دارای نکات قابل نقدی نیز هست.

وی افزود: در طی جلسات پیش پنل و پنل اصلی، نیاز به یک کمیته سازماندهی دانش در انجمن کتابداری مطرح شد که به مسایل موجود در این زمینه بپردازد. در نتیجه، برمبنای پیشنهاد مطرح شده در پنل سال پیش، پس از اتمام کنگره سوم، نظام نامه‌ای برای این کمیته تهیه شد و در اختیار هیات مدیره انجمن کتابداری قرار گرفت. این نظام نامه پس از بررسی، مورد تایید قرار گرفت تا کمیته سازماندهی دانش فعالیت خود را آغاز کند. در این نظام نامه، یکی از وظایف کمیته سازماندهی دانش، رصد، نقد و ارائه پیشنهاد برای بهبود کیفیت برنامه های آموزشی دانشگاهی سازماندهی دانش بیان شده است که در پنل سازماندهی امسال به آن خواهیم پرداخت.

درخوش ادامه داد: با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان پنل دریافت کردیم، به نظر می‌رسید که اعضاء پنل و نیز افرادی که در جلسات پیش‌پنل و گروه تلگرامی فعالیت داشته‌اند، به خوبی توانسته بودند موضوع را تحلیل و ارائه کنند. البته به نظرم مخاطبان حاضر در سالن هم موارد قابل توجهی را مطرح کردند که ما را برای برنامه‌ریزی پنل امسال یاری کرد.

پنل سال پیش گامی جدی در جهت مطرح کردن تغییرات به وجود آمده در سازماندهی دانش در ایران بود. به نظرم این پنل توانست مسائلی را مطرح کند که دغدغه بسیاری از مدیران، کتابداران، مدرسان و دانشجویان است. در فاصله کنگره پیش تا امسال، پیام‌هایی از کتابداران شاغل دریافت کرده‌ام که مسایل مطرح شده را در محل کار خود جدی گرفته‌اند و نیز مشکلات خود را نیز اعلام کرده‌اند.

دبیر پنل سازماندهی گفت: یکی دیگر از جنبه‌هایی که به عنوان عامل تاثیرگذار بر موضوع سال پیش در پنل کنگره سوم مطرح شد، آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش بود. اتفاقا این مساله کاملا به موضوع اصلی کنگره چهارم مرتبط است. آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دارای چالش‌های جدی است. با اجرای دو پیش پنل در مهر ماه امسال که با مشارکت متخصصان و علاقه‌مندان سازماندهی همراه بود، موضوعاتی در این زمینه مطرح شد که قابل بررسی و تحلیل است. ما در این پنل بر بخشی از این مسایل تمرکز می‌کنیم تا بتوانیم بحث را در مدت معین شده پنل، به سرانجام برسانیم و از نظرات مخاطبان حاضر در سالن نیز در این زمینه بهره ببریم. در این پنل به روش‌های تدریس مدرسان سازماندهی، توانمندی و صلاحیت مدرسان سازماندهی، استفاده از متخصصان در آموزش دانشگاهی و نیز تعداد واحدهای تعیین شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای درس سازماندهی و سرفصل‌ها خواهیم پرداخت و این پیش زمینه را همواره در نظر خواهیم داشت که با توجه به تغییر پارادایمی که در سازماندهی رخ داده و با روش‌هایی که در خارج از ایران در حال اجرا است، آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش در ایران، دچار چه چالش هایی است و چه راهکارهایی می توان برای این مسایل در نظر گرفت؟ ما با مطرح کردن این موضوعات، امید داریم که با پیشنهادات سازنده مخاطبانمان روبرو شویم و بتوانیم به راهکارهایی عمل گرایانه در این زمینه دست یابیم.

وی بیان کرد: هدف اصلی در این نشست، هم اندیشی طیف‌های مختلفی از مخاطبان است که به نوعی با سازماندهی دانش در ایران مرتبط هستند. این هم اندیشی در هر سال، به دنبال موضوع خاصی است که دغدغه‌های افرادی است که در طول سال در زمینه تدریس، تحقیق، یادگیری و یا اشتغال سازماندهی فعالیت دارند. تعامل تمامی این افراد تا به حال بسیار خوب و دغدغه‌مند بوده است. به نظر می‌رسد این پنل توانسته، محملی باشد برای ارائه نظرات و جستجوی راهکار در زمینه موضوعات مختلف سازماندهی دانش. در واقع ما در این پنل با مشارکت خوب متخصصان سازماندهی مواجه هستیم که بسیار جای خرسندی است و سعی می‌کنیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

درخوش بیان کرد: امسال کمیته سازماندهی دانش دارای دو پنل است. خوشبختانه کنگره امسال با حضور اعضاء کمیته یونی مارک در ایران هم زمان شده است. از این فرصت استفاده کرده و از اعضاء این کمیته دعوت کرده‌ایم تا در یک پنل شرکت کرده و صحبت نمایند. در عین حال سخنرانانی از ایران در این پنل صحبت خواهند کرد و پیام‌های ضبط شده ای هم از متخصصان مطرح سازماندهی دانش از خارج از ایران خواهیم داشت. این پنل با توجه به مسایل مطرح شده از طرف اعضاء کمیته یونی مارک و نیز متخصصان و پیشکسوتان ایرانی، دارای اطلاعات بسیار مفیدی برای علاقه مندان سازماندهی دانش خواهد بود.

در پنل دوم نیز که در ابتدای این مصاحبه در مورد آن مطالبی را مطرح کردم، کمیته سازماندهی دانش به بحث و بررسی "چالش های آموزش دانشگاهی سازماندهی دانش در ایران" خواهد پرداخت.

وی در پایان گفت: از تمامی کتابداران، متخصصان، دانشجویان و علاقه‌مندان به سازماندهی دانش دعوت می‌کنم در هر دو پنل سازماندهی دانش در کنگره امسال حضور داشته باشند و ما را در هر چه بهتر برگزارکردن این پنل ها یاری نمایند.

کنگره متخصصان علوم اطلاعات روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزار می شود.

 برای ثبت نام آنلاین در کنگره اینجا  و برای ثبت نام حضوری اینجا کلیک کنید.

کتابدار
|
Iran
|
1397/08/19 - 16:46
0
1
آیا یونی مارک و مارک ایران ... حرفی برای گفتن دارند؟!!!!!!!!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: