کد خبر: 40359
تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 آبان 1398 - 17:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

آینده حرفه، رشته و کتابخانه ها به کجا خواهد رفت

منبع : لیزنا
نشست خبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
 آینده حرفه، رشته و کتابخانه ها به کجا خواهد رفت

 به گزارش لیزنا، نشست خبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات روز یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ با حضور دکتر فریبرز خسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایزان، مهرتاز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره، دکتر محمد زره ساز، دبیر علمی کنگره، دکتر میترا صمیعی، از اعضای کمیته راهبری کنگره و جمعی از اصحاب رسانه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد

 آینده حرفه و رشته و کتابخانه ها به کجا خواهد رفت

در این نشست خبری، دکتر فریبرزخسروی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران درباره انتخاب موضوع امسال کنگره گفت: یکی از مباحث اساسی که در حوزه فناوری اطلاعات مطرح است بحث تغییر و نوآوری هایی است که در آینده محقق خواهد شد و هرگونه مقاومت در مورد این آینده توفیقی نخواهد داشت.  بحثی که مطرح است، اینکه آینده حرفه و رشته و کتابخانه ها به کجا خواهد رفت.

خسروی گفت: نسلی که متولد شده و نسلی که دارد متولد می شود نسلی است که نوع نگاهش و نوع منشی که دارد با نسل گذشته کاملا متفاوت است.

وی تاکید کرد: این پروژه نیست، پروسه است. ناگزیر تغییر دارد رخ می دهد و ما به عنوان انجمن علمی و نگاهی که به حرفه  داریم، موظفیم  که هشدارهای لازم را برای ورود به آینده داشته باشیم.

کار کنگره برنامه ریزی برای آینده نیست، کار کنگره ایجاد یک تلنگر است، ایجاد یک موج است. ایجاد موج برای حرکت به سمتی است که ضرورت دارد به آنها پرداخته شود. لذا تم کنگره ما، بحث آینده است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران درباره حضورش در کنگره امسال ایفلا گفت: در نشست روسای کتابخانه های ملی بحثی که مطرح شد این بود که «سهم کودکان آینده در کتابخانه های ملی چیست». لذا اساسِ کار آینده است و امیدوارم تلنگر لازم به کتابداری کشور وارد شود که لازم هست به آینده بپردازیم.

نشست تاک در سالن اصلی برگزار می شود

در ادامه  دکتر محمد زره ساز، دبیر علمی کنگره، در این نشست درباره تعداد نشست هایی که در کنگره برگزار می شود گفت: ۱۸ نشست تخصصی با توجه به موضوع اصلی کنگره برگزار خواهد شد. تعدادی از این نشست ها ادامه بحث های سال قبل هستند و تعدادی ار آنها مباحث جدید هستند.

وی گفت: ما سه گروه از مخاطبان را در نشست ها در نظر داریم که سه گروهِ دانشگاهیان (دانشجویان، اساتید)، حرفه مندان (کتابداران و آرشیویست ها) و مدیران (تصمیم گیران و تصمیم سازان) هستند.

او ادامه داد: چهره هایی همچون دکتر محسنیان راد و دکتر عباس کاظمی از رشته های علوم ارتباطات و جامعه شناسی در این پنل ها حضور خواهند داشت. همچنین مدیران دلسوز و علاقمند در حوزه های وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نیز حضور دارند.  دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مهمان افتتاحیه این کنگره خواهند بود.

وی در مورد نشست‌هایی که امسال اضافه شده نسبت به چهارمین کنگره گفت: نشست کتابخانه ملی، نشست مدیریت داده های پژوهشی و نشست آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی از نشست هایی هستند که امسال برگزار می شوند.

زره ساز تاکید کرد: آموزش موضوع اصلی کنگره سال قبل بود ولی امسال در قالب یک نشست برگزار می شود.

دبیر علمی این کنگره در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نشست تاک (تجربه ها و ایده های کتابداران) بیان کرد: “تاک” به معنای تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران، خلاقیتی بود که سال گذشته شکل گرفت و استقبال بسیار زیادی از آن شد. قرار است امسال با کمک دبیران نشست (دکتر امیررضا اصنافی و دکتر مریم پاکدامن)، این برنامه قاعده‌مندتر و در سالن اصلی برگزار شود و از استادان باتجربه نیز برای ارائه تجربیاتشان دعوت شود.

وی تاکید کرد: تاک به معنای برنامه ای است که در آن افراد تجربه ها و ایده های جدید خود را در مورد علم اطلاعات ارائه می دهند.

امسال پیش نشست های استانی برگزار شد

رزه ساز درمورد پیش نشست های برگزار شده گفت: تا کنون ۲۰ پیش نشست برگزار شده و همچنان تا قبل از کنگره هم ادامه خواهد داشت  و احتمالا به 30 پیش نشست می رسد. ما از دبیران نشست ها درخواست کردیم که 1 تا سه پیش نشست برگزار کنند و برخی فعال تر بودند و بیشتر از سه نشست هم برگزار کردند.

او تاکید کرد: جالب است بدانید امسال برای اولین بار، پیش نشست های استانی هم برگزار کردیم که سه مورد آن در مشهد و یک مورد آن در شیراز بوده است؛ اما فعلاً امکان برگزاری خود کنگره در استان ها وجود ندارد.

دبیر علمی این کنگره با اشاره به اینکه خلاصه‌ای از پیش‌نشست‌ها به صورت کتابچه منتشر خواهد شد، گفت: امسال پنل دانشجویان و دانش آموختگان هم با حضور دبیر انجمن های علمی دانشجویی برگزار خواهد شد و این تصمیم نقش این دانشجویان را پررنگ تر می‌کند، و انجمن های علمی چهار دانشگاه الزهرا(س)، علامه طباطبائی، شاهد و شهید بهشتی درخواست غرفه داده اند.

میترا صمیعی، دبیر چهارمین جایزه ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی درباره جوایز ملی گفت: دکتر فریبرز خسروی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر محمد زره‌ساز؛ مسئول کمیته پژوهش، دکتر میترا صمیعی؛ مسئول کمیته آموزش، فرامرز مسعودی؛ مسئول کمیته برنامه‌ریزی و بهبود مستمر، مهرناز خراسانچی؛ مسئول کمیته روابط عمومی، ابراهیم عمرانی، دکتر ابراهیم افشار و دکتر مهدی علیپورحافظی به عنوان اعضای کمیته علمی جوایز ملی انجمن هستند و این وظیفه را دارند که آثار رسیده به دبیرخانه کنگره را بررسی کنند و داوران نهایی را انتخاب کنند و در نهایت داوران نهایی هستند که برگزیده را انتخاب می کنند.

وی گفت: سه جایزه ملی داریم. جایزه ملی پوری سلطانی؛  این جایزه به بهترین فعالیت حرفه‌ای و یا ابزار کاربردی در حوزه علوم اطلاعات که از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ تولید و منتشر شده است اعطا می‌شود. بیش از 20 اثر در این حوزه در قالب پایگاه اطلاعاتی، نرم افزار، پایان نامه و طرح اطلاعاتی به دبیرخانه رسیده است.

 جایزه ملی دکتر عباس حری به بهترین اثر نظری (در قالب کتاب، مقاله یا طرح پژوهشی) در حوزه علوم اطلاعات که از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ تولید و منتشر شده است اعطا می‌شود که 28 اثر در قالب پایان نامه و مقاله و طرح اطلاعاتی به دبیرخانه رسیده است.

جایزه ملی دکتر نورالله مرادی به بهترین فعالیت/ اثر در حوزه آرشیو (مراکز اسنادی و آرشیوهای دیداری شنیداری) که از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ تولید و منتشر شده است اعطا می‌شود ؛ که در این حوزه ما 9 اثر دریافت کردیم.

وی تاکید کرد: برگزیدگان در مراسم اختتامیه کنگره معرفی می شوند.

برگزاری کارگاههایی با موضوع «آینده پژوهی»

دکتر میترا صمیعی، دبیر نشست آموزش علم اطلاعات و دانش‌شناسی در کنگره  و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی درباره کارگاههایی که در ارتباط با کنگره برگزار می شود گفت: دو کارگاه با موضوع «آینده پژوهی» در روز قبل و بعد از برگزاری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار می شود.

وی گفت: اولین کارگاه در روز ۲۸ آبان ماه با موضوع «آینده پژوهی در علم اطلاعات و دانش شناسی» با تدریس دکتر رضا ملکی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

صمیعی ادامه داد: دومین کارگاه در روز ۱ آذر ماه و بعد از برگزاری  کنگره با موضوع «آینده نگاری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران» با تدریس دکتر عباس حیدری، مدیر گروه آینده پژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار خواهد شد.

 در ادامه این نشست خبری، مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره درباره فعالیت های کمیته اجرایی گفت: پویش «ما و آینده» مربوط به نقش هر فرد در آیندۀ رشته علم اطلاعات است که در قالب کلیپ‌هایی در فضای مجازی کنگره منتشر خواهد شد. ما حدود 40 پیام دریافت کردیم. هدف این پویش این است که هر یک از ما بدانیم آینده حرفه به دست خود ماست  و هر کداممان در این راه به هر نوع که می توانیم گامی برداریم.

وی گفت: از همه دعوت می کنم که پیام 30 ثانیه تا یک دقیقه خود را برای این پویش با هشتگ # ما و آینده ارسال کنند.

 کارت هوشمند برای حاضرین در کنگره صادر می شود/ ثبت نام را به روزهای پایانی موکول نکنید

خراسانچی در مورد ثبت نام آنلاین در نشست‌های کنگره  گفت: با همکاری آرموک ثبت نام آنلاین به صورت هر نشست امکان پذیر است. نشست‌هایی که در سالن اصلی برگزار می‌شود، بصورت زنده پخش می‌شود، سایر نشست‌ها، بصورت ضبط شده در اختیار ثبت نام کنندگان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: افرادی که به صورت حضوری ثبت نام میکنند به دلیل موازی بودن نشست ها امکان حضور در همه آنها را ندارند و بنابراین ثبت نام در نشستها به صورت آنلاین این امکان را برایشان فراهم میکند تا نشست های مورد علاقه شان را از دست ندهند.

 او درباره ثبت نام حضوری در کنگره امسال گفت: یکی از اقدامات جدیدی که در پنجمین کنگره انجام شده این است که برای شرکت کنندگان، کارت هوشمند صادر خواهد شد که این مهم، نظم بیشتری به برنامه ها خواهد داد.

وی گفت: ما 48 ساعت زمان لازم داریم تا کارتها را صادر کنیم و برای همین تاکید میکنم علاقمندان حداکثر تا 3 روز مانده به برگزاری کنگره ثبت نام کنند.  

خراسانچی تصریح کرد: از ساعت  دو به بعد در دومین روز از کنگره افراد می‌توانند به وسیلۀ همین کارت هوشمند، گواهی حضور خود را از پرینتر تعبیه شده برای این کار دریافت کنند.

وی در پایان صحبتهایش گفت: امسال ایرانداک و کتابخانه ملی، شرکت های نرم افزاری که در حوزه کتابداری فعالیت میکنند، نهاد کتابخانه های عمومی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، صدا و سیما، آرموک، لیزنا از حامیان برگزاری این کنگره ملی هستند و از همه آنها قدردانی میکنیم.

حضور در کنگره، دیدار بزرگان رشته

صمیعی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه دانشجویان کارشناسی را برای حضور در کنگره ترغیب کنیم اظهار کرد: دانشجویان موقع ورود به دانشگاه، اطلاعاتی از رشته علم اطلاعات ندارند و بعد از مدتی نسبت به آن ناامید می‌شوند. این کنگره فرصت مناسبی برای شرکت این افراد است تا آنها را نسبت به رشتۀ خود علاقه‌مند کند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: از تمامی دانشجویان سراسر کشور دعوت می‌کنم تا ضمن شرکت در این کنگره، با بزرگان و صاحب‌نظران رشتۀ خود آشنا شوند.

در پایان دکتر زره ساز از اعضای کمیته راهبری تشکر کرد و گفت: از تمام کسانی که در برگزاری پنچمین کنگره منخصصان علوم اطلاعات با ما همکاری میکنند قدردانی میکنم.

مریم سپهوند
|
Iran
|
1398/08/20 - 10:52
1
0
از همه کسانی که با همکاری و همدلی و عشق، برای برگزاری کنگره زحمت کشیده اند، صمیمانه سپاسگذارم. خدا قوت به همگی
کنگره برای ما، مثل یک مهمانی خانوادگیه، که تمام عزیزانمون رو در کنار هم میبینیم.
درود بر همه کتابداران عاشق کتاب و کتابخانه و کتابداری
کاظم حافظیان رضوی
|
iran
|
1398/08/13 - 18:58
1
1
با سلام وخدا قوت به همه عزیزان و آرزوی توفیق در برگزاری هر چه با شکوهتر این کنگره افتخار آفرین امید دارم با اهتمام اندیشمندان علم اطلاعات و کتابداری راههای دست یابی به جامعه ای فرهیخته و فرهنگ مدار و مبارز در بر چیدن جهل و جهالت را پیدا کنیم و شاهد جهانی آراسته به علم و مهربانی باشیم و با خیالی آرام سر بر خاک گزاریم. انشالله
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: