کد خبر: 39302
تاریخ انتشار: شنبه, 24 فروردين 1398 - 09:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

از سوی اعظم کیان افراز تشریح شد

برنامه‌های انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر در گفت و گو با خبرنگار لیزنا برنامه های این انجمن در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تشریح کرد.
برنامه‌های انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر در نمایشگاه کتاب

انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر با هدف جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق در مورد مشکلات، شناخت نیازها و اولویت ها، انجام کارهای صنفی و آموزشی، ایجاد اشتغال زنان در این حرفه، تشویق زنان به فعالیت و ایجاد تشکل های صنفی مرتبط با نشر و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی را برگزار می‌کند. مطابق با سال‌های گذشته این انجمن برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان و معرفی بهتر خود برنامه‌های مختلفی را در سی و دمین نمایشگاه کتاب انجام خواهد داد.

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر در خصوص برنامه‌های این انجمن در نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای با خبرگزاری لیزنا گفت: امسال نیز این انجمن در نمایشگاه حضور خواهد داشت. در غرفۀ انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر که در شبستان ایجاد می‌شود کتاب‌های ناشران عضو انجمن که خود به صورت مستقل غرفه ندارند، عرضه خواهد شد. علاوه بر غرفه که دیدار با نویسندگان در آن اجرا می‌شود، در سالن‌های کتاب‌نما و اهل قلم نیز نشست‌هایی برگزار خواهد کرد.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های این نشست‌ها پرداخت و اظهار داشت: نشستی برای معرفی انجمن، اعضا و کتاب‌های تازه آنها برگزار خواهد شد. در کنار این برنامه مراسم رونمایی از کتاب «از میان برگ‌ها»، نمایشنامه‌ای با ترجمۀ پرویز جاهد، به عمل می‌آید. 

کیان افزار دربارۀ مراسم رونمایی کتاب‌های تازه منتشر شده از سوی انجمن زنان ناشر گفت: برگزاری چند مراسم رونمایی کتاب در سالن کتاب‌نما یکی دیگر از برنامه‌های انجمن است؛ کتاب «زنانی در دفاع از طبقۀ کارگر ایالات متحده» نوشتۀ ماری واترز با ترجمۀ شهرۀ ایزدی یکی از کتاب‌هایی است که رونمایی خواهد شد و مترجم کتاب دربارۀ آن سخنرانی خواهد کرد. کتاب «انسان شناسی عمومی» اثر امیل دورکیم ترجمۀ عباس محمدی اصل با سخنرانی شهربانو بیژن زاده و عباس محمدی اصل از نشر دیرمان، کتاب «جنگ دوم سگ» تألیف ابراهیم نصرالله و ترجمۀ ستارجلیل زاده با سخنرانی رضا عابد، ستار جلیل زاده، پروین صدقیان و اسدالله امرایی، کتاب «تاب آوری و خانواده و بحث و گفت و گو دربارۀ روانشناسی زنان» تألیف مقدسی و افضلی با سخنرانی هما نیابتی و مقدسی، کتاب «مریخی‌ها در ایران» اثر هستی حصاری و کتاب «شهر فرنگ» نوشتۀ رفیق شامی و ترجمۀ امید صادقی از دیگر کتاب‌هایی هستند که در نمایشگاه از آنها رونمایی می‌شود.

وی در رابطه با موضوعات کتاب‌هایی که توسط این انجمن عرضه می‌شود، بیان کرد: ناشران انجمن در حوزه‌های مختلف برای رده‌های سنی مختلف مشغول به فعالیت هستند به همین دلیل تنوع کتاب در غرفۀ  انجمن صنفی کارفرمایی زنان ناشر بسیار زیاد است.

کیان افراز در ادامه دربارۀ تأثیرمثبت نمایشگاه برای این انجمن گفت: نمایشگاه تنها محلی است که ناشران و انجمن‌های مرتبط با حوزۀ کتاب به صورت مستقیم و بدون واسطه با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، به همین دلیل مخاطبان می‌توانند به شناخت بهتری نسبت به آنها دست یابند. در نتیجه نمایشگاه فرصت مناسبی برای ناشران و انجمن‌ها فراهم می‌کند. انجمن زنان ناشر هم فرصت خوبی دارد تا در ایام نمایشگاه مخاطبان بیش‌تری را به سوی خود جذب کند.

وی نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: چون تولیدات بسیاری از ناشران مخصوص نمایشگاه است و بسیاری از افراد و نهادها به دلایل مختلف از جمله ارائۀ تازه‌ترین کتب منتشر شده از سوی انتشاراتی‌ها و عدم توزیع بسیاری از کتاب‌ها در شهرستان‌ها، خرید کتاب‌های مورد نیاز خود را فقط در ایام نمایشگاه انجام می‌دهند؛ به این دلیل نمایشگاه فرصت مناسبی است که ناشران تولیدات خود را به نمایش بگذارند و مخاطب هم بهتر به کتاب‌های مورد نیاز خود دست یابد. در نتیجه نمایشگاه خود به خود در روند ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه مؤثر است.

کیان افراز در مورد محل برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب نقایص زیادی داشت، به این دلیل که با توجه به مسافت زیاد شهر آفتاب از شهر بسیاری از افراد حاضر نبودند از نمایشگاه بازدید کنند و این امر موجب کاهش میزان بازدید کنندگان شده بود. اما مسیرهای دسترسی به مصلی راحت‌تر است و علاقه‌مندان می‌توانند از مسیرهای مختلف برای بازدید از نمایشگاه خود را به آنجا برسانند. مکان نمایشگاه در میزان استقبال مخاطب از آن تأثیر دارد، بنابراین مصلی با وجود اینکه استانداردهای لازم را ندارد اما نسبت به شهر آفتاب از موقعیت بهتری برخوردار است.

گفتنی است، سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: