کد خبر: 43542
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 فروردين 1400 - 14:33

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

شروع به کار نمایه استنادی عربی(ARCI)

منبع : لیزنا
شرکت کلاریویت آنالیتیک ناشر وب‌گاهی علوم (Web of Science) در وب‌سایت خود از شروع به کار نمایه استنادی عربی خبر داد.
شروع به کار نمایه استنادی عربی(ARCI)

به گزارش لیزنا، شرکت کلاریویت آنالیتیک ناشر وبگاهی علوم (Web of Science) در وب‌سایت خود از شروع به کار نمایه استنادی عربی خبر داد.

 بررسی ارزش و توان نمایه استنادی جدید شرکت کلاریویت (isi سابق) برای منطقه عربی

کلاریویت در حال ساختن نمایه استنادی عربی (ARCI) است - اولین نمایه استنادی به زبان محلی برای جهان عرب. این نمایه، دسترسی به اطلاعات كتابشناختی و استنادی به مقالات علمی، از مجموعه ای را كه به طور مداوم در حال گسترش است و بیش از 400 مجله عربی که توسط متخصصان برگزیده شده اند، را به دو زبان انگلیسی و عربی فراهم می كند. این نمایه اینک در دسترس محققان و موسسات پژوهشی - دانشگاهی سراسر جهان است.

نمایه استنادی عربی با میزبانی "وب‌گاه علوم" ( Web Science ™) و با حمایت مالی دولت مصر، ایجاد شده است و محتوای پژوهشهای به زبان عربی را بطور وسیع در اختیار می‌گذارد و امکان ارتباط و دسترسی به محتوای بیش از 1.7 میلیارد منبع علمی همطراز‌خوانی (داوری) شده را (قدیمترین محتوا به سال 1864 بازمی‌گردد) با بالاترین کیفیت، از سراسر جهان، به دانشمندان می‌دهد. نمایه سازی نشریات عربی راهها و روشهای مناسبتر و ارتقاءیافته‌تری را برای همکاری علمی و پژوهشی ملی ، منطقه ای و بین المللی در اختیار قرار خواهد داد و مطالب علمی- دانشگاهی بیشتری به زبان  عربی را بیش از هر زمان دیگر در اختیار جوامع علمی محلی قرار خواهد داد.

چگونه مجلات برای فهرست استنادی عربی انتخاب می شوند

نمایه استنادی عربی هم اکنون مقاله های ارسالی مجلات را از سردبیران مجله‌های عرب زبان می پذیرد. در حال حاضر مجموعه مجلات حاضر از کشورهای زیر به میزان مصر (28٪) و الجزایر (24٪) ، عراق (12٪) ، اردن (8٪) و عربستان (7 )) دریافت و نمایه می‌شود. کلاریویت آنالیتیک خود را متعهد به ارائه طیف گسترده‌ای از تحقیقات با کیفیت از منطقه می داند و مجلات عربی را که علاقه دارند در این نمایه استنادی نمایه شوند، تشویق می کند تا اطلاعات و نمونه های کاری خود را برای بررسی به هیات تحریریه نمایه استنادی عربی بفرستند.

مجلات منطقه ای تحت پوشش نمایه استنادی عربی ( ARCI)  توسط هیأت تحریریه ای بی‌طرف که تازه شروع به کار کرده اند، انتخاب می شوند. این افراد از کشورهای عضو اتحادیه عرب تشکیل شده‌اند، و دانش و بینش منطقه‌ای و دانش موضوعی دارند.

اصول راهنمای انتخاب مجله برای ایننمایه استنادی، بر پایة استانداردهای سنتی انتشارات علمی و معیارهای پژوهشی در منطقه است. همه عناوین انتخاب شده برای نمایه استنادی عربی باید دارای ISSN باشند و برای تأیید فرمت، ISSN ها و دسترس‌پذیری به محتوا یک بررسی اولیه یا فرم اولویت بندی دریافت می کنند.

پس از آن، مجله توسط هیئت تحریریه بررسی می شود تا علمی بودن تایید شود، و باید نکات موردنظرنمایه استنادی عربی را داشته باشند، از جمله روشن و واضح بودن دامنه موضوعی و مخاطب هدف مجله ، چکیده مقاله‌ها ، منابع و مآخذ ، وجود رابطه روشن بین دامنه مجله و محتوای آن، کیفیت زبان مقاله با زبان ارتباطات علمی دنیا همخوانی داشته باشد و هیأت تحریریه که در حوزه موضوعی مجله تخصص داشته باشد. این روند انتخاب کیفیت نمایه استنادی را تضمین می کند و به ارزش کلی این نمایه در منطقه عرب و جهان کمک می کند.

پرکردن شکاف بین تولید علمی محلی و تأثیر جهانی آن

نمایه استنادی عربی پنجمین فهرست استنادی منطقه ای است که توسط وبگاه علوم (Web of Science) طراحی و اجرا شده است. پیشتر پایگاه استنادی علوم چین، فهرست استنادی  SciELO ™ (برای کشورهای امریکای لاتین، اسپانیا، پرتقال، جزایر دریای کارائیب، و آفریقای جنوبی) فهرست استنادی علوم روسیه ™ و پایگاه داده ژورنال کره ایجاد شده است. کلاریویت می نویسد ، اینک ما با داشتن چندین دهه دارایی علمی و تجربه غنی، همراه با رویکرد منحصر به فرد داده محور و انسان محور با نگاهی به گردآوری و حفاظت از داده های علمی، می توانیم داده های پژوهشی قابل اعتماد و دیدگاههای علمی منحصر به فردی را که جامعه تحقیقاتی برای ارائه کشف علمی ، افزایش نوآوری و موفقیت اقتصادی نیاز دارد ، در اختیار بگذاریم.

نمایه استنادی عربی  (ARCI) به ما امکان ارزیابی کیفیت و نتایج تحقیق پژوهشگران جهان به زبان عربی و دانشگاه ها و سازمان‌های پژوهشی کشورهای عربی را می دهد. نمایه سازی نشریات عربی اکنون این امکان را برای جوامع علمی محلی فراهم کرده است که نه تنها در تلاش‌های پژوهشی ملی و منطقه‌ای حضور داشته باشند، بلکه در تحقیقات بین المللی نیز مشارکت کنند و از نتایج تحقیقات بین المللی نیز به سهولت بهره برداری کنند، و این به گسترش بیشترعلمی کشورهای عربی و به جامعه دانشگاهی – پژوهشی کشورهای عرب برای مشارکت در حل مهمترین مسائل جهان و چالشهای پیچیده آن کمک خواهد کرد.