کد خبر: 46604
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 18 آبان 1401 - 13:55

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

شانزدهمین جلسه کارگروه مشترک پياده‌سازی استاندارد آردی‌اِی برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
شانزدهمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی ساعت 13 روز شنبه 21 آبان ماه 1401 به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
شانزدهمین جلسه کارگروه مشترک پياده‌سازی استاندارد آردی‌اِی برگزار می‌شود

به گزارش لیزنا، کارگروه مشترک پياده‌سازی استاندارد آر‌دی‌اِی در کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه شهید بهشتی، با هدف پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در بافت دانشگاهی و طراحی پروفایلی کاربردی متناسب با محیط اطلاعاتی دانشگاه‌های ایران، چهارم اردیبهشت ماه سال 1398 تشکیل شد. این کارگروه که با عضویت مدیران و کارشناسان هر دو کتابخانه، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه سازماندهی دانش و دانشجویان علاقه‌مند علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایجاد شده، تفکر مبتنی بر استاندارد آردی‌اِی و اقبال ویژه به محیط دیجیتالی را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار داده است . کارگروه تا کنون پانزده جلسه برگزار کرده‌، که برخی از مصوبات و فرآیندهای کلی انجام گرفته آن به شرح زیر است:

-تدوین برنامه‌ریزی عملیاتی و گام‌های اجرایی کار؛

-تصویب فازهای چهارگانه پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌اِی (قالب کتابشناختی، قالب مستندات، Schema.org  و BIBFRAME)؛

-ارتباط با کتابخانه‌های دیگر کشورها برای دریافت تجربه آنها در پیاده‌سازی استاندارد آر‌دی‌اِی؛

-طراحی، رونمایی و نصب پوسترهای انگیزشی با موضوع استاندارد آر‌دی‌اِی؛

-تصویب نقشه راه و چشم‌انداز پیاده‌سازی آردی‌اِی؛

-تعیین ملزومات طراحی پروفایل کاربردی ازجمله انتخاب رهنمودها و دستورالعمل‌های اختیاری آردی‌اِی؛

-طراحی و ساخت صفحه وب کارگروه، و بارگذاری محتوای مرتبط از جمله فایل‌های متنی، صوتی، تصاویر و اخبار.

همچنین به منظور تهیه منابع، و ابزارهای مناسب برای پیاده‌سازی استاندارد و بومی‌سازی آن در بافت هدف، شش کارگروه تخصصی از میان اعضای کارگروه اصلی شکل گرفت. کارگروه همواره بر مستندسازی و اشتراک تجربه خود با دیگر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی ایران تاکید کرده است. علاقه‌مندان به مباحث حوزه سازماندهی می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی صفحه وب کارگروه به مستندات آن دسترسی داشته باشند. همچنین برای ارتباط با کارگروه با پست الکترونیکی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید در ارتباط باشید.

شانزدهمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی)  با دو دستور کار گزارش پیشرفت کارگروه تعیین پروفایل‌های کاربردی محتوایی و فراداده‌ای، و گزارش پیشرفت کارگروه تدوین خط‌مشی سازماندهی اطلاعات و دانش کتابخانه‌های دانشگاهی ایران، ساعت 13 روز شنبه 21 آبان ماه 1401 به صورت مجازی در این آدرس برگزار خواهد شد.

برچسب ها :