کد خبر: 48106
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 آذر 1402 - 14:30

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

قابل توجه فهرستنویسان:

سرعنوان موضوعی: فلسطین پیش از 1948 و فلسطین بعد از 1948

منبع : لیزنا
‌اخبار رسیده از کتابخانه کنگره حاکی است، پیشنهاد « برنامه تعاونی مستند موضوعی» (SACO - Subject Authority Cooperative Program ) برای دو موضوع مرتبط با فلسطین، سرعنوانهای: مساله فلسطین (1948-) ؛ و مساله فلسطین (تا 1948) در بخش مستند موضوعی کتابخانه کنگره تایید شده است.
سرعنوان موضوعی: فلسطین پیش از 1948 و فلسطین بعد از 1948

به گزارش لیزنا، بنا به تایید کتابخانه کنگره، این دو سرعنوان موضوعی بر مبنای تقاضاهای رسیده و فراوانی مواردی که در کتابخانه‌ها فهرستنویسی می‌شود، بسیار مورد نیاز بوده‌اند. در توضیح بخش مستند موضوع کتابخانه می‌خوانیم: موضوعات حقوق ملی در فلسطین و «القادیه الفلسطینیه» تحت عناوین «روابط یهودی-عربی» و «مناقشات اعراب و اسرائیل» قرار گرفتند که هر دو بسیار گسترده هستند و شامل «فلسطین» یا «فلسطینی» نمی شوند.

sp2023001848 (مسئله فلسطین (1948 -     )

sp2023002087 (مسئله فلسطین (تا 1948)

سرعنوانهای موضوعی پیشنهادی در نشست 2308 تصویب شد. لیست جلسات تایید شده در آدرس زیر موجود است:

https://classweb.org/approved-subjects/2308.html

ایمان داگر (Iman Dagher)  کتابدار دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس آنجلس (UCLA) در یادداشتی در گروه کتابداران خاورمیانه توضیحی در مورد این خبر کتابخانه کنگره اضافه کرده که در ادامه می‌خوانید:

سرعنوانهای جدید ایجاد شده مسئله فلسطین (1948-) و مسئله فلسطین (تا 1948) برای پوشش موضوع حقوق ملی در فلسطین، همانطور که در بلوک 600 مارک و در شماره‌های زیر 680 مارک که در زیر مشخص شده است، استفاده می شود.

برای موضوعات مربوط به حقوق مدنی/حقوق بشر می‌توانیم از سرعنوانهای موجود استفاده کنیم: حقوق بشر و تقسیم جغرافیایی مکان را اضافه کنیم، به عنوان مثال:

حقوق بشر -- نوار غزه

یا تقسیم فرعی حقوق مدنی در طبقات افراد و گروه های قومی استفاده کنید، به عنوان مثال:

اعراب فلسطینی -- حقوق مدنی

و همچنین می توانید مکان را اضافه کنید:

اعراب فلسطینی -- حقوق مدنی -- نوار غزه

اعراب فلسطین - حقوق مدنی – اورشلیم

و نمونه های زیر:

(پیش از پرداختن به مثالهای سرعنوان کنگره، در نظر داشته باشید،‌که سر عنوان موضوعی فارسی، روابط یهود و عرب و مساله فلسطین را زیر سرعنوان "یهود و عرب" آورده و مناقشات اعراب و اسرائیل را نیز زیر سرعنوان "اعراب و اسرائیل  - مناقشات " آورده است. شاید اگر حجم و پشتوانه انتشاراتی مساله فلسطین و جنگهای فلسطین اسرائیل در کتابخانه های ایران افزایش چشمگیری داشته باشد، کتابخانه ملی ایران نیز مجبور گردد تغییراتی در سرعنوانهای مربوط به مساله فلسطین ایجاد نماید.

نکته دیگری که اخیرا در مجامع بین المللی مورد سوال واقع شده، برخورد دوگانه با اصطلاحی است که علاوه بر محیطهای سیاسی، ما کتابداران نیز از آن پیروی می‌کنیم که جنگهایی که 75 سال است ادامه دارد را زیر عنوان مناقشات و درگیریها Conflict اصطلاح می‌کنند، و می‌شود Arab-Israeli conflict ‌و درگیریهای دو ساله روسیه و اوکراین را با عنوان جنگ روسیه – اوکراین نام می‌برند.