کد خبر: 39796
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 خرداد 1398 - 20:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

Kudos؛ ابزاری نوین برای افزایش اعتبار، رؤیت و بازیابی سریع اطلاعات علمی

منبع : لیزنا
 یکی از دیگر از ابزارهای مبتنی بر ابر [1] (رایانش ابری) که نسخه ابتدایی آن در سال 2014 میلادی به انتشار رسید و تحت شبکه وب توسط سه نفر متخصص چاپ، نشر و فناوری به زبان انگلیسی در دسترس عموم قرار گرفت kudos نام دارد.
Kudos؛ ابزاری نوین برای افزایش اعتبار، رؤیت و بازیابی سریع اطلاعات علمی

 به گزارش لیزنا، این ابزارِ ارائه دهنده خدمات علمی که بی تردید یکی از ابزارهای بی همتا در شبکه جهانی اینترنت است و برنده جوایز متعدد بین المللی به دلیل نوآوری در فناوری شده به نشانی www.growkudos.com قابل دسترس است؛ ابزاری که می توان آن را «ابزارِخدمات علمی شهرت پذیر» نامید.

 «کودوس [2]» با هدف گسترش و افزایش دسترس پذیری اطلاعات علمی- تحقیقاتی، به کمک نویسندگان حوزه های علمی و تحقیقاتی سراسر جهان آمده است و موجبات انتشار، تبادل نظر و اشتراک گسترده مطالب منتشر شده پژوهشگران و دانشمندان را به سرعت غیر قابل باوری فراهم ساخته است.

 توسط این ابزار، نویسندگان نشریات علمی- پژوهشی قادر هستند تا مطالب علمی خود را با زبانی ساده نویسی شده برای همکاران پژوهشگر خود در اقصی نقاط دنیا توصیف کنند و اطلاعات پایۀ بیشتری از مقالات را در اختیار آنها قرار دهند و تأثیرات قرار دادن این اطلاعات ساده را از طریق ایجاد لینک های پیگیری که «کودوس» در اختیار نویسندگان در هنگام ثبت اطلاعات قرار می دهد بر معیارهای انتشار مشاهده کنند. «کودوس» این اختیار را به کاربران می دهد تا مطلب مورد نظر خود را در همه شبکه های دانشگاهی و شبکه های اجتماعی که نویسندگان در آنها عضویت دارند به طور یکپارچه به اشتراک بگذارند. ابزاری که خود را اینگونه معرفی می کند: «شتاب دهنده تأثیر پژوهش [3]». پیوستن به جامعه جهانی محققان به وسیله این ابزارِ کمتر شناخته شده موجبات برقراری ارتباطات کاری مؤثرتر پژوهشگران با یکدیگر را فراهم می سازد؛ به بیانی دیگر این ابزار با قابلیت یک شتاب دهنده، تأثیرات مثبت علمی زیادی بر روی جهان هستی می گذارد. در حالی که این یادداشت نگارش می شود بیش از 290 هزار نویسنده و پژوهشگر برای افزایش ضریب تأثیر انتشارات علمی خود از «کودوس» استفاده می کنند؛ چرا که همه نویسندگان بر این موضوع واقفند که بدون انتشار، تحقیقات علمی هیچ گونه ارزشی ندارند [4].

 توسعۀ «کودوس» با هدف کمک به پژوهشگران و تقویت همکاری های پژوهشی انجام شده است و این سامانه در وبسایت خود، اطمینان داده است که پژوهشگران با آپلود مطالب علمی، بیشتر دیده خواهند شد[5][6] و میزان استنادات علمی ایشان به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. مطالعات اخیر نشان داده است هر چند برای توضیح و تشریح مطالب علمی انتشار یافته شده به زبان ساده توسط پژوهشگران و به اشتراک گذاری مطالب علمی از طریق سامانه «کودوس» تنها 10 دقیقه زمان صرف می شود ولی انجام این فرایند منجر به رشد و افزایش 23% درصدی دانلود متن مقالات توسط دیگر پژوهشگران سراسر جهان می شود[7][8]. این موضوع به مفهوم افزایش ضریب تأثیر و اچ- ایندکس ایشان است. این سامانه برنده جایزه ای.ال.پی.اس.پی[9]( انجمن جامعه ناشران دانش آموخته و حرفه ای) در سال 2015 و همچنین جوایز نپکو[10]، اوتسل[11]، اینوویتیو [12] و چارلستون [13شده است.[14]

 ارزش این سامانه زمانی مشخص می شود که شرکت «کودوس» در وبلاگ رسمی خود در اکتبر سال 2014 میلادی اعلام کرد که با هدف کمک به محققان و مؤسسات علمی و افزایش میزان بازدید، مشاهده پذیری و ضریب تأثیر پژوهشگران، به گسترش همکاری و شراکت با «تامسون رویترز» پرداخته است [15]. در همین ارتباط «ملیندا کنوی [16]» بنیانگذار و مدیر «کودوس» با بیان خرسندی از آغاز این همکاری گفت: پژوهشگران و فعالیت های ایشان همواره و در همه حال با تعداد زیادی از معیارهای سنجش علمی کاملاً پیچیده روبرو است و یکی از دغدغه های اصلی کودوس یکپارچه سازی همه معیارهای سنجش تحقیقات و قرار دادن همه آنها در یک پلتفرم است؛ این یکی از مهمترین خدمات سامانه کودوس با همکاری تخصصی ترین ارائه دهنده اطلاعات استنادی است. این موضوع را معاون استراتژی و مشارکت شرکت تامسون رویترز نیز تأیید کرده است [17].

 بنابراین نگارنده به کلیه پژوهشگران سفارش می کند تا پس از انتشار مطالب علمی خود در نشریات علمی- پژوهشی، مقاله خود را در «کودوس» جستجو کنند و با تکیه بر این سامانه یکپارچه، مقاله خود را در هر فضای مجازی، از جمله فیسبوک [18]، توییتر [19] و دیگر پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بدون ورود به یکایک آنها- به اشتراک بگذارند و ضریب تأثیرات علمی خود را پس از ساده نویسی مطلب مشاهده کنند. استفاده از این خدمت برای مؤسسات و ناشران هزینه در بر دارد.

 

 ترجمه و تألیف: مهدی لطفی پناه؛ کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مدیر اداره اطلاع رسانی و کتابخانه تخصصی پژوهشگاه رویان.


 1 Cloud-Based

 2 Kudos

 3 Accelerating Research Impact

 4 https://www.growkudos.com/about

 5 https://blog.growkudos.com/2014/10/21/kudos-partners-with-thomson-reuters/

 6 https://www.growkudos.com/about

 7 Mojisola Erdt, Htet Htet Aung, Ashley Sara Aw, Charlie Rapple, Yin-Leng Theng (2017). Analyzing researchers’ outreach efforts and the association with publication metrics: A case study of Kudos. Plus One 12(8): e0183217. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0183217

 8 Researchers' use of Kudos correlates to 23% higher downloads on publisher websites. Kudos News. 2016-06-24. Retrieved 2016-06-28

 9 The association of Learned & Professional Society Publishers (https://www.alpsp.org).

 10 http://www.nepcoawards.com/

 11 Outsell Industry: top three emerging companies in the global information industry

 12 Innovative UK: UK Research and Innovation

 13 The Charleston Advisor

 14 Machovec, George (2014). Fourteenth Annual Readers’ Choice Awards. The Charleston Advisor. doi:10.5260/chara.17.2.3

 15 Rapple, Charlie (2014-10-21). Kudos partners with Thomson Reuters to add citation data to author dashboards. Kudos. Retrieved 2017-05-23

 16 Melinda Kenneway

 17 https://blog.growkudos.com/2014/10/21/kudos-partners-with-thomson-reuters/

 18 Facebook

 19 Twitter

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: