کد خبر: 40128
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 شهریور 1398 - 14:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

مراسم بزرگداشت قلب شورای کتاب کودک برگزار شد

مراسم بزرگداشت چهلمین سال مسئولیت «نوش آفرین انصاری» در مقام «دبیر شورای کتاب کودک» در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
مراسم بزرگداشت قلب شورای کتاب کودک برگزار شد

 به گزارش لیزنا، مراسم بزرگداشت چهلمین سال مسئولیت «نوش آفرین انصاری» در مقام «دبیر شورای کتاب کودک» و هشتادمین زادروز وی با حضور اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی، و جمعی از دوستاران و علاقمندان به ایشان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

محمد یوسفی، محقق حوزه اندیشه و کار کودکان در ابتدای این مراسم گفت: ادبیات کودک در دهه 30 برای نخستین بار شکل گرفت و در دهه 40 نهادینه شد.

وی با بیان اینکه امروز پیوندی موثر میان کتابداری و ادبیات کودک شکل گرفته است افزود: زمانی که به سابقه ادبیات کودک در کشور توجه می کنیم درمی یابیم که تلقی متقاوتی از کتاب وجود دارد که به کودک ایران زمین بالندگی، توان و تحرک داده است.

یوسفی با اعلام اینکه از دهه 40، کتاب در ادبیات کودک به عنوان یک رسانه و واقعیت پذیرفته شد، ادامه داد:کتاب را باید نه به عنوان یک شی و یک محتوا نگاه کرد بلکه آن را باید به عنوان بخشی از هستی که مکتوب شده است مورد نگرش قرار داد.

در ادامه، محمدرضا بهزادی، پژوهشگر حوزه تاریخ ضمن پرداختن به پیشینه علمی،  فرهنگی و اجتماعی خانوادگی نوش آفرین انصاری گفت: در خانواده انصاری ژن نگارش و ادیب بودن همیشه جریان داشته و امروز به خانم دکتر نوشین انصاری رسیده است.

همچنین ثریا قزل ایاغ نیز طی بازگویی خاطرات خود از زمان اولین دیدار با «نوش آفرین انصاری» تا ادامه فعالیت با او، بیان داشت: طی 45 سال آشنایی متوجه شدم که مدیریت بحران همواره در خانم انصاری وجود دارد. او استاد ترغیب دیگران به قدم گذاشتن در راه های امتحان نشده و چالش برانگیز بود.

نوش آفرین انصاری ضمن خوش آمدگویی صمیمانه و تشکر از اشرف بروجردی برای حضور و همراهی در این مراسم گفت: ما کتابداران علاقه مند هستیم جلسات خود را در محیطی مانند کتابخانه برگزار کنیم.

او افزود: در بیست سالگی دبیری شورای کتاب کودک به سر می بردم و اشارتی به واگذاری این سمت داشتم و بزرگان تمایل داشتند که بمانم و 20 سال دیگر هم گذشت و زمزمه واگذاری نیز مطرح شد. برپایی این جشن در کنار مطرح شدن سالروز تولد به نظرم نوعی برنامه ای برای ماندن بود.

انصاری تاکید کرد: مگر به تنهایی می توان کار کرد؟ تمام کارهایی که انجام داده ام جمعی بوده و به تنهایی صورت نگرفته است. ما به قدرت سازمان های مردم نهاد پی برده ایم ولازم است تلاش خود را برای رشد و توسعه سازمان های مردم نهاد داشته باشیم.

در پایان این مراسم از کتاب های «زندگی من»،«همه چیز از گاندی شروع شد» و«شورا و فرهنگنامه»رونمایی شد.

کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1398/06/07 - 12:32
0
0
از اینکه در این مراسم نتوانستم حضور داشته باشم بسیار افسوس ولی قلب و روح من در مراسم حضور داشته بدون شک. استاد نوش آفرین انصاری همیشه استاد و الگوی من و من همیشه با افتخار شاگرد ایشان خواهم بود . این روز ها در بوستان ژوراسیک و حشرات غول آسا و رویا و هیومن در خدمت کودکان و نوجوانان این سرزمین هستم و راهی را می روم که استادم بر آن همیشه تاکید داشته اند یعنی ارتقا دید کودکان و نوجوانان این سر زمین. استاد سلامت باشتد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: