کد خبر: 24636
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 تیر 1395 - 10:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

لطفا ساعت کاری کتابخانه را کم کنید!!!

منبع : لیزنا
 محمدرضا بدیع زادگان
لطفا ساعت کاری کتابخانه را کم کنید!!!

 

لیزنا، محمدرضا بدیع زادگان، مسئول اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان كاشمر:

از همان اولین دروسی که در دوره کارشناسی رشته کتابداری می خواندیم, مستمرا این نکته مطرح می شد که کتابخانه و خدمات کتابخانه ای باید عضومحور باشد. منابع براساس نیاز مراجعه کننده گزینش شود, دسترسی کتابخانه برای اعضا بسیار مهم است, نیاز مراجعه کننده را با مصاحبه مرجع تشخیص و او را به بهترین جواب رهنمون سازید. در مقاله ای بسیار شیوا از استاد عمرانی با عنوان "مشتری در دو سوی ما قرار دارد" که سعی کردم برای اکثر دوستان کتابدارم بفرستم, دوباره بر این نکته تاکید شد که اگر من در کتابخانه ای مشغول به فعالیتم و حقوق می گیرم به خاطر مراجعه کنندگان است پس لطفی در حق آنها نمی کنم بلکه آنها هستند که باید از من بازخواست کنند. همه این موارد نشان می دهد که تاکید بر محوریت مراجعه کننده در خدمات کتابخانه ای, از اصلی ترین اصول در رشته و شغل ما کتابداران است که احساس می کنم حداقل به صورت نظری همه ما این مساله را تایید می کنیم. اما آنچه که باعث شد دست به قلم برده و این مطلب را بنویسم سوالی بود که مدت ها ذهنم را به خود مشغول کرده بود, اینکه وقتی ما این اصل را پذیرفته ایم پس چرا در اکثر برنامه ها و بخشنامه هایی که برای کتابخانه ها صادر می شود و درخواست هایی که ما از سازمان مادر خود داریم این اصل مغفول می ماند؟ البته در همین ابتدا بگویم که ممکن است برداشت من اشتباه باشد, ولی امیدوارم حداقل این سوال در ذهن ما بوجود بیاید که عضو کتابخانه در کجای تصمیمات مربوط به کتابخانه من قرار دارد؟ از طرفی به نظرم به عنوان یک فرد شاغل در نهاد کتابخانه های عمومی, جواب این سوال تاثیر بسیار زیادی در آینده این نهاد خواهد گذاشت. می دانم که خیلی از مواردی که در این نوشته مطرح می کنم با مخالفت و سرزنش های همکارانم مواجه خواهد شد, ولی این سوالی است که باید از خود بپرسیم: آینده نهاد کتابخانه ها مهمتر است یا وضعیت فعلی و آسایش شغلی که من دارم؟

 

امروزه رقابت, اصلی غیرقابل انکار در تمامی زمینه هاست. هرجا این رقابت شکل گرفته و از آن بهره برداری درست شده است باعث رشد و پیشرفت سازمان ها و خدمات آنها شده است. به نظر می رسد نهاد کتابخانه های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در ارائه خدمات کتابخانه ای دارای رقیبانی است. البته ممکن است رقابت در دنیای فرهنگی به آن صورتی که در دنیای اقتصاد مطرح است نباشد, ولی هرجا صحبت از مشتری و عضو می شود خواسته یا ناخواسته بحث رقابت پیش می آید. برای اکثر دولت ها ثمربخش بودن سازمان های تحت نظرشان که از بودجه دولتی برخوردار هستند مهم است. اینکه سازمانی از بودجه ای مشخص استفاده می کند ولی نمی تواند به اندازه کافی ثمربخش باشد اگر در ابتدا نظر مدیران ارشد دولتی را به خود جلب نکند, باگذر زمان و تشدید مشکلات اقتصادی مطمئنا دولت ها به سمت ارزیابی کارایی و اثربخشی سازمان ها رفته و در بقا یا تغییر آنها خواهند اندیشید. متاسفانه در بعضی موارد هم درحال حاضر هیچ رقابتی وجود ندارد و یا نگذاشته اند که این رقابت بوجود بیاید, به عنوان مثال در صنعت خودرو, که این مساله تاثیر منفی بر کیفیت خدمات سازمان های انحصاری داشته است ولی همه ما می دانیم بالاخره قفل انحصارطلبی این سازمان ها شکسته خواهد شد و با گسترش روزافزون فضاهای رسانه ای این سازمان ها هم مجبور به پاسخگویی و پذیرفتن رقابت می باشند.

 

همانگونه که قبلا اشاره شد در حوزه فرهنگی این رقابت شاید کمتر مورد توجه قرارگیرد ولی بویژه زمانی که قراراست بودجه یک سازمان از درآمد سازمانی دیگر تامین شود, این مساله در حوزه فرهنگ نیز خود را نمایان خواهد کرد. امروزه در کشور ما نهادها و سازمان های مختلفی در کنار نهاد کتابخانه های عمومی وارد حوزه مدیریت کتابخانه های عمومی شده اند. ممکن است در بعضی از شهرهای کشور این انحصاریت مدیریت کتابخانه ها در دست نهاد باشد ولی در بسیاری از شهرها و بخصوص شهرهای بزرگتر اینگونه نیست و سازمان های مختلف از جمله شهرداری ها نیز این وظیفه را برای خود قائل شده اند که وارد حوزه تاسیس و اداره کتابخانه های عمومی شوند. حال این سوال مطرح می شود که کتابخانه های تحت نظر نهاد با تعداد بالایی نیروی ستادی و اداری و بودجه ای که در اختیار دارد در مقابل این سازمان ها در کجای رقابت قراردارد؟ و آیا اساسا برنامه ای برای عقب نماندن از این رقابت دارد؟ در بسیاری مواقع این رقابت از طرف همکاران من انکار می شود ولی اگر نیم نگاهی به اظهار نظرهای برخی مدیران شهرداری ها در رسانه ها بیندازیم به وجود این قضیه ایمان پیدا می کنیم.

 

بعد از تصویب ماده ۶۴ قانون تاسیس نهاد کتابخانه ها و برداشت مبالغ نیم درصد از طرف خزانه داری کل کشور, در بسیاری از اظهارنظرهای مدیران شهری مطرح شد که اگر مدیریت کتابخانه های عمومی را به خودمان واگذار کنند با مبلغی بسیار کمتر کارایی بسیار بیشتری را خواهیم داشت. همین اظهارنظرها کافی است که به عنوان یک کتابدار این سوال را از خود مطرح کنیم که چنانچه با وجود کتابخانه های سازمان های دیگر در شهر من, کتابخانه ما تعطیل شود چقدر باعث ایجاد نارضایتی و اعتراض خواهد شد و اگر کتابخانه سازمان دیگر در شهر من تعطیل شود این نارضایتی به چه میزان خواهد بود؟ اگر روزگاری دولت ها به این نتیجه برسند که باتوجه به کارایی بیشتر کتابخانه های تحت نظر سازمان های دیگر مانند شهرداری, کتابخانه های نهاد را نیز به این سازمان ها واگذار نمایند چه تاثیری در آینده شغلی ما خواهد گذاشت؟ با دقت در خبری که در تاریخ ۲۱ فروردین سال جاری در پورتال نهاد درج شده است با عنوان" مواجهه کتابخانه‌های انگلستان با بزرگترین بحران تاریخی خود"  اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می شود.

 

در اینجا نمونه ای برای روشن تر شدن این موضوع بیان می کنم؛ آستان قدس رضوی یکی از سازمان هایی است که سعی در ایجاد کتابخانه های عمومی در برخی مناطق کشور از استان خراسان رضوی گرفته تا یزد و کرمان و... نموده است. با مقایسه ای اجمالی می توان نسبت عضویت شهروندان در یک شهر را در کتابخانه های نهادی و این کتابخانه ها بدست آورد. در برخی حالات یک کتابخانه آستان قدس به اندازه چندبرابر کتابخانه های نهاد در همان شهر عضویت و مراجعه کننده دارد. شاید این ایراد وارد شود که مقایسه کتابخانه های کم بضاعت نهاد در برابر این کتابخانه ها کار درستی نباشد ولی اگر تمایل به ادامه حیات در مقابل این کتابخانه ها را داشته باشیم حداقل باید تا حدی به رقابت نیز بیندیشیم, وگرنه بعد از مدتی کتابخانه من با چند نفر مراجعه روزانه در برابر چند ده نفر مراجعه به آن کتابخانه ها چه جایگاهی برای بقا خواهد داشت؟ مثالی دیگر مربوط به خدمات, تعطیلی ها و ساعت کاری کتابخانه های شهرداری تهران در برابر کتابخانه های نهاد می باشد. وقتی در فاصله نزدیکی از یک کتابخانه نهادی, کتابخانه شهرداری با امکانات و منابع بیشتر, ساعت کاری تا نیمه شب به جای ساعت ۷ بعدازظهر, تعطیلات بسیار کمتر و ... باشد چه توجیهی برای استفاده مراجعه کننده از کتابخانه های نهاد در برابر این کتابخانه ها می توان آورد؟ تعطیل کردن کتابخانه های نهاد در ایامی که کتابخانه های دیگر در حال خدمت دهی می باشند, کم کردن ساعت کاری, تامین قطره ای منابع کتابخانه ای, کتابدار محور شدن و ... در این زمینه چه تاثیری خواهد گذاشت؟ چرا برخی از همکاران من هنوز هم به دنبال تعطیلی های بیشتر و ساعت کاری کمتر هستند در حالی که ممکن است این مساله در آینده شغلی آنها تاثیرگذار باشد؟ و آیا اصلا  مراجعه کننده محور بودن کتابخانه ها که در ابتدای نوشته به آن اشاره کردم مهمتر است یا اینکه مدام درخواست کنم : لطفا ساعت کاری کتابخانه ها را کم کنید؟ آیا حال که مدیریت جدید نهاد کتابخانه ها تمام سعی و تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشتی  ما کتابداران صرف می کند این انتظار از ما نمی رود که در پاسخ به این تلاش ها, به جای دستیابی به آسایش بیشتر کاری, به دنبال تحقق رسالت اصلی کتابخانه ها, یعنی خدمت به مراجعه کننده باشیم؟ کافی است نگاهی به نوع کامنت هایی که در هریک از خبرهای لیزنا گذاشته می شود دقت کنید, چند مورد می توان یافت که کتابدار درخواست کند لطفا ساعت کاری را کم نکنید که مراجعه کنندگان اعتراض دارند!!!

 

فریدریش نیچه معتقد است انسان به قدری خودخواه است که حتی دوست داشتن و عشق ورزیدنش بخاطر نیازهای درونی خود اوست و چنانچه فرض را بر این اصل بگذاریم بازهم  به عنوان یک کتابدار نهادی موظفیم برای آینده شغلی خودمان هم که شده است به این موضوعات توجه کنیم و در میدان رقابت با سازمان های دیگر عقب نمانیم.

 

بدیع زادگان، محمدرضا. لطفا ساعت کاری کتابخانه را کم کنید!!!. سخن هفته لیزنا، شماره ۲۹۲. ۷ تیر ۱۳۹۵.

کتابدرا منتظر
|
Iran
|
1395/05/05 - 10:54
0
12
بابا حقوق خوب بدن ما اصلا 24 ساعته کتابخونه ایم اصلا شبا هم خونه نمیریم وایمیستیم کتابخونه من چند روز تا الان دو شیفت اضافه وایسادم کتابخونه رییسمون هزار جون قانون و بند و تبصره اورد برا ندادنش این که نشد بابا
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/05/05 - 12:53
مگه داریم؟مگه میشه؟
اولا اگه صحت داشته باشه واقعا رئیس ادارتون بی انصافه و باید اون دنیا جوابگو باشه.
دوما پیش اومده که من بیشتر از ساعت کاری واستم و دست رئیس اداره خالی باشه ولی بعدا از مرخصی ساعتیم کم کرده
سوما اینکه گفتین حقوق خوب بدهند 24 ساعته سرکار می آییم واقعا قابل تامله.من بابام خونه و ماشین صفر 30 تومنی برام خریده هیچ قسطی هم ندارم دریک شهر 150 هزار نفری زندگی میکنم حقوقم کفاف زندگیمو نمیده اونم فقط با یک بچه که هنوز مدرسه نمی ره. وقتی خودمو جای همکارایی که توی شهرهای بزرگ کرایه خونه می دهند و دنبال اتوبوس شرکت واحد از 5 صبح می دوند می گذارم با خودم میگم ادم با این حقوق اگه مستاجر باشه توی همین شهر کوچیک چه زمانی میخواد صاحب خونه و ماشین و زندگی ای که در شان کارمند فرهنگی باشه بشه و چطور می تونه با فکر راحت کار فرهنگی بکنه؟ و خدارو هزاران مرتبه شکر میکنم که اگه من مثلا دبیر کل بودم چطور می تونستم بار همچین مسئولیتی رو تحمل کنم و در پیشگاه خداوند پاسخگو باشم.هرچند هیچ شکی به تلاشها و شخصیت والای دبیر کل فعلی نیست. به نظرم ایشان انسان پرتلاش و حزب الهی به معنای واقعی هستند و در دوران مدیریت ایشان با همه مشکلاتی که بر سر راه ایشان بوده واقعا و انصافا گامهای بلندی برداشته اند. وامیدوارم که در آینده با وجود مدیریت ایشان وضع معیشتی کتابدارن بهتر خواهد شد.ان شاالله
کتابدار خراسان
| Iran |
1395/05/05 - 12:52
منم همیینطور اصلا روزای تعطیل هم میام کتابخونه
اصفهان
|
Iran
|
1395/04/26 - 14:29
8
26
چرا اضافه کاری پنجشنبه ها، به کتابداران تک شیفت داده نمی شود؟؟؟؟؟
پاسخ ها
مهدی کتابدار
| Germany |
1395/05/06 - 19:01
اقای امیر رضا حتما نباید به اسم اضافه کار باشه تحت یه عنوان دیگه پرداخت کنن مهم اینه که این حقوق پایین ما جبران بشه چطور ادارات دیگه راهشو پیدا کردن
کتابدار
| Iran |
1395/05/04 - 07:57
آقای امیررضا اطلاعاتتو بیشتر کن مابراساس قوانین کشوری حقوق نمی گیریم
امیررضا
| Iran |
1395/05/02 - 13:27
چون ساعت کاری هفتگیشون رو پر نمی کنن .چه اضافه کاری؟رجوع شود به قوانین خدمات کشوری
کتابدار گرفتار تهران
|
Iran
|
1395/04/26 - 10:38
1
37
واقعا اگه کتابدارذهنش درگیر مشکلتات زندگی و قسط و کرایه خونه و قرض و قوله نباشه بهره وری کتابخونه خیلی بالا میره چاره کار هم حل اساسی این مشکله دیرینه کتابدراست مثل دادن اضافه کار و مشوق های دیگه
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/05/03 - 09:39
به من اگه اضافه کار بدهند روزهای تعطیل هم سرکار می آیم چون حقوقم کفاف زندگی را نمی دهد
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/24 - 10:11
1
36
سلام من فکر میکنم آقای بدیع زادگان می فرمایند اگر می خواهید کتابدار شوید باید فقط کتابدار شوید مادر، پدر و یا ... نباشید
وقتی خوب نگاه کنیم در تمامی مواردازحقوق، ساعت کاری، مزایا تفاوت بسیاری بین نهاد و آستان قدس و سایر ارگانها هست چرا به این نکته توجه نمی کنید ارزش گذاری به کتابداری فقط در کلام مطرح است. حالا آقای مختار پور آمده اند و خدا خیرشان بدهد که برای بچه های نهاد مزایای خوبی قرار داده اند. من فکر میکنم اگر به کتابدار و کتاب به اندازه هم در جامعه بها بدهیم و واقعا هم بها بدهیم شرایط کلی تغییر خواهد کرد و این همت مسئولین را می طلبد. چون کتابداران واقعا مظلوم واقع شده اند
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/23 - 09:59
0
32
به نظر من اگه در این شرایط سخت اقتصادی حقوق واضافه کا رخوب بدهندکه کتابدار به فکر شغل دوم وسوم نباشه.حالا حقوق243میلییونی نه ولی حداقل دویا سه میلیون به یک کتابدار با 20سال تعلق بگیره که محتاج نباشه وبعدهم بگن هرکی از ساعت مقرر اضافه تر بایسته اضافه کار خوب بهش تعلق میگیره واز اونطرف منابع کتابخونه ها هم پر بار بشه هم کتابدار انگیزه داره که تا دیروقت توی کتابخونه بایسته هم عضو نهایت استفاده را از منابع وخدمات کتابخونه کرده ...آمار مطالعه بالا میره وکتابخونه ها هیچ وقت با رکود مواجه نخواهند شد...کتابخانه های مثلا شهرداری ها ویا آستان قدس هم از نظر حقوق پرسنل .منابع وبقیه خدمات با ما فرق میکنند..شما میفرمایید چرا کتابدارا فقط دم از کمی حقوقاشون میزنند وساعت کاراشون کمه ..خوب وقتی ریشه یابی میکنی میبینی همه برمیگرده به همان بحث حقوق که بالا توضیح دادم
از کتاب رهایی نداریم
|
Iran
|
1395/04/22 - 14:13
4
31
چرا قبول ندارین "منابع ناکارآمد" عامل اصلی استقبال پایین از کتابخونه هاس؟
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/19 - 14:46
4
22
با سلام و احترام
قبلا از اینکه مشغول به کار در کتابخانه عمومی بشوم همیشه نقد به ساعت کاری کتابخانه ها داشتم و اینکه 9
چرا روزهای تعطیل کتابخانه ها تطیل هستند داشتم ولی الان که مشغول به کارشدم ساعت کاری را بسیار مناسب می بینم. چرا باید یک کتابخانه بیش از 12 ساعت کار کند؟
لطفا آماری بگیرید در روزهای خاص چند نفر به کتابخانه می آیند؟
در ایام نوروز که متابخانه ها هفته دوم مشغول به ارائه خدمات بودند چند نفر به کتابخانه مراجعه کرده اند.
کتابدار با ید بدو مشغله های ذهنی بهترین خدمات را ارائه دهد توجه به کتابدار یعنی عضو محوری همانگونه که توجه به تهیه منابع احترام به اعضا و حقوق آن هاست
پاسخ ها
کتابدار همیشه
| Iran |
1395/04/20 - 17:24
این درست نیست که همیشه نوک پیکان انتقاد رو به کتابدار باشه.هنوز هم که هنوزه ستاد موقعیت بالاتری از کتابدار داره ورفتن به ستاد ارتقا محسوب میشه.بیشترین زحمت رو کتابدار میکشه و بیشترین کار رو کتابدار انجام میده ،درست نیست که بعضی روسای شهرستان با این انتقادها کتابدارن رو برنجونن
کتابدار عاشق همدان
|
Germany
|
1395/04/16 - 16:53
15
10
همانطور که اقای مختار پور در اکثرا فرمایشاتشون فرمودند محور اصلی تمامی فعالیتهای نهاد کتابداران هستند واونها هستند که میتوانند کتابخانه ها رو پویا کنند بنابراین باید با دادن مشوق و انگیزه هایی به انان به صورت اختیاری انها با کمال میل و رغبت و به دلخواه حتی بعدظهر پنجشنبه ها و جمعه ها هم بیان و کتابخونه ها رو باز کنند و به مردم سرویس دهند در عین حال که میتوانند از تعطیلات و مرخصی ها استفاده کنند ولی با شوق امدن به کتابخانه رو انتخاب کنند مثلا پرداخت اضافه کار بیشتر به کسانی که حاضرند بودن در کتابخونه را در ماندن در خانه ترجیح دهند
واقعا شدنی است مثل خیلی از سازمانها مثل سایپا که پنجشنبه ها رو تعطیل کرده ولی هر کس بخواهد مینونه بیاد کار کنه و بهره وری بالا رفته
پاسخ ها
کتابدار نان آور
| iran |
1395/04/20 - 09:31
کتابدار عاشق عزیز.سایپا ی شما سرویس ایاب و ذهاب و ناهار و میان واعده و اضافه کار چون وزارت نفت و هزاران آیتم دارد که کتابخانه ندارد.
شیفتی شدن کتابخانه یعنی نه شغل دوم داری به عنوان مرد و نان آور و نه شیفت فردایت معلومه.
شب ریس کتابخانه زنگ می زند فلانی بیمار هست شما شیفتت رو عوض کن.
یا فلانی کاری براش پیش اومده شیفتت رو سه روز عوض کن.
اصلا شیفت حضور کتابدار در محل کار تعریف نشده است مثل اورژانس و آتش نشانی و پلیس باید همیشه موبایل روشن و آماده باش بمونی.

چون خانمها که شیفت عوض نمی کنند بچه کوچک و مدرسه ای و ..... پس همه درد سرها برای آقایونی است که درحال افول هستند.
کتابدار عاشق
|
iran
|
1395/04/15 - 16:30
31
4
بهترین نظر رو مهدی کتابدار مشتاق داد که گقتش باید ساعات خدمات کتابخونه ها حتی بعدظهر پنجشنبه ها نیز افزایش پیدا کنه منتها به صورت اختیاری و دادن مشوق هایی به کتابداران که با انگیزه بالا خدمت کنند و به اهداف بلند مدت اینده شغلی خود فکر کنند نه اینکه دایما دنبال منافع شخصی و کوتاه مدت باشند اگه حتی به فکر بهتر شدن وضعیت مالی خود نیز باشیم باید وضعیت کتابخونی بهبود ببخشیم نه فقط دنبال درخواست و بهانه و توجیه بیخود
پاسخ ها
از کتاب رهایی نداریم
| Iran |
1395/04/22 - 13:01
اصلا این طور نیست که کتابداری که خوب خدمت رسانی میکنه بعدا برای ارتقاش موثره. اگر کار کردن در کتابخانه دلخواه کتابدار، مسئول شهرستان شدن یا وارد شدن به ستاد رو ارتقا در نظر بگیریم، تجربه چند سال کار کردنم و دیدن این گونه ارتقاها بهم نشون داد اصلااااا خدمات خوب، مسئولیت پذیری، همکاری در شیفت با رئیس در ارتقا کتابدار تاثیری نداره. شایسته سالاری در نهاد مثل بقیه ادارات دولتی در ایران معنایی نداره
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/15 - 10:07
6
38
کمیت ساعت کاری مهم نیست به نظر من 4 ساعت کارکردن با کیفیت بهتر و با ارزش تر از 7ساعت کار بی کیفیت است.
پاسخ ها
از کتاب رهایی نداریم
| Iran |
1395/04/22 - 13:05
فکر می کنین کتابدار محوری که آقای مختارپور عزیز در رأس اهداف و برنامه های خودشون قرار دادن رو خدمات بهتر چند درصد از کتابدارا تأثیر داشته؟ من که خودم و همکارام رو نگاه می کنم می بینم هر کسی به همون منوالی که قبلا کار می کرده الان هم داره ادامه می ده. اینها همه به وجدان کاری برمیگرده. اگه به خواسته شما ساعت کاری 4 ساعت هم بشه اونی که از زیر کار در میره بازم در میره و برای کسی که خاضعانه داره کار می کنه این 4 ساعت هم مثل همون 6 ساعتی که قبلا کار میکرد کار می کنه و معجزه ای رخ نمیده.
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/15 - 10:05
3
44
در تابستان ، بعضی ارگان ها مثلا به مدت 10 روز بدون احتساب مرخصی تعطیل می کنند تا کارمند با رفع خستگی 10 ماهه مجددا شروع به کار کند کاش کتابخانه ها هم شهرستان به شهرستان به مدت 10 روز تعطیل شوند
كارشناس علم اطلاعات
|
Iran
|
1395/04/15 - 09:40
48
2
با سلام من خودم كارشناسي علم اطلاعات و دانش شناسي را تازه تمام كرده ام و مدت 5 سال در كتابخانه عمومي كار مي كردم به نظر من ساعت كاري كتابخانه ها كم است و مخصوصا پنج شنبه ها (بعد از ظهر ها) كه ساعت فراغت خانواده ها براي مطالعه و كار فرهنگي آزاد است تعطيل هستند ما قبلا پنج شنبه ها هم سر كار بوديم كتابخانه كه محلي فقط براي كنكوريها نيست كتابدار مخصوصا كتابدار كتابخانه عمومي بايد كتابخانه اش را به مكاني تبديل كند كه هميشه مخاطبين خودش را داشته باشد . كتابخانه تنها محلي براي مطالعه و امانت و بازگشت كتاب نيست بلكه بايد مكاني براي فراغت و كارهاي فرهنگي و آموزش سواد اطلاعاتي به مراجعين و قصه گويي براي كودكان است .
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/04/21 - 17:10
پنجشنبه ها ساعت فراغت خانواده ماهم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/13 - 11:42
23
15
بله نظر این همکار کاملا درسته منتها:
1-منابع تامین بشن
2-کتابخانه مراجعه کننده داشته باشه یعنی ساعت کاری تمام کتابخانه ها افزایش نیابد مثل کتابخانه های حاشیه شهر
3-تامین نیرو
اگر ساعت کاری زیاد شود خیلی از پرداختی ها هم شامل می شود ما اصلا 44 ساعت در هفته کار نمی کنیم
و مهمتر از همه بزرگترین مشکل نهاد زیاد بودن نیروی خانم اش هست البته به همکاران خانم قصد جسارت ندارم خوب مسلما بسته شرایط فیزیکی محدودیتهایی نیز دارند از این پس نهاد باید طوری برنامه ریزی کند تا استخدام نیروی خانم را کاهش دهد.
پاسخ ها
کتابدار خانم
| Iran |
1395/04/30 - 12:00
شکی در این نیست که خانمها باهوش ترند پس بیشتر استخدام می شوند.
کتابدار
| Iran |
1395/04/24 - 11:28
بیشتر فارغ التحصیلان کتابداری خانم هستند.
...........
| Iran |
1395/04/21 - 16:47
من با این که خود خانمم ولی به اعتقادم بهتره بعد از این در استخدام ها اولویت با آقایون باشه چون مشکل مرخصی زایمان و انتقالی بابت کار همسر را ندارند
کتابدار
| Iran |
1395/04/14 - 11:31
همکار محترم خانم تنها نظم در کار ملاک نیست توانایی هم ملاک هست
کتابدار
| Iran |
1395/04/14 - 11:31
مسلما این نظر منفی زیاد میخوره همانطور که ذکر شده در متن همکاران خانم در اکثریت هستند
همكار
| Iran |
1395/04/14 - 08:51
كتابداران خانم تنها نيروهاي منظم وكارآمد كتابخانه ها هستند
کتابدار منصف
|
Iran
|
1395/04/13 - 10:27
34
8
همکاران گرامی
لطفا کمی عمیق تر به مسئله نگاه کنید
ساعات کاری کم کتابخانه ها ددرازمدت اول به خود ما ودر درجه بعدی به کتابخانه ضربه خواهد زد

به خود ما چرا شامل هیچ حق ومزایای قانونی به خاطر کمبود ساعات کاری نمی شویم
ودردرجه بعدی عضوی که به هرمناسبتی با دربسته مواجه می شود دیگر رغبتی به حضور مجدد نخواهد داشت
ساعت تعطیلی ما درست زمانیست که مردم ازخانه بیرون می آیند

لطفا کمی بیندیشیم به جای اعتراض های احساسی

ساعات کاری را زیاد بکنند وحقش راهم پرداخت کنند این عادلانه است
پاسخ ها
مهدی کتابدار مشتاق
| Iran |
1395/04/14 - 18:09
یکی از بهترین راه حل ها که بنده نیز قبلا مطرح کرده بودم باید کتابخانه ها همیشه حتی بعدظهر پنجشنبه باز باشه منتها با دادن اضافه کار منصفانه باعث افزایش انگیزه کتابداران بشه و هم به بهبود کتابخوانی و افزایش ساعات خدمت رسانی کمک کنند دوستان کاهش ساعت کتابخانه ها در دراز مدت به ضرر ماست کمی واقع گرا باشید
مسئول کتابخانه
| Iran |
1395/04/13 - 15:43
هوای شهر ما خنکه ساعت کاریمونم زمانیه که مردم بیرون هستند هیچ تاثیری به افزایش مراجعه کننده نداره.مشکل منابع خوب هستش که توی کتابخانه ها به جرات میشه گفت وجود خیلی خیلی کمی داره
دغدغه مند فرهنگ کتاب
|
iran
|
1395/04/12 - 20:48
47
10
جناب بدیع زادگان
باسلام و احترام
من خودم یک کتابدار هستم. و هر دو هفته یکبار پنج شنبه ها تعطیل می شوم. واقعا وقتی بعدازظهر پنجشنبه ها از جلو کتابخانه عمومی دربسته رد میشم از مردم احساس خجالت میکشم. متاسفانه در جامعه ما باب شده است که برای راحتی خود باید دیگران را فدا کنیم. واقعا یادداشت شما درد دل خود من به عنوان یک کتابدار است. نه درد دل یک رئیس اداره یا کارشناس ستاد. ما در حوزه سازمانی خود باید دارای برنامه ای باشیم که هم کتابداران عزیز و زحمت کش و دغدغه مند دارای زمان استراحت و تفریح داشته باشند و هم خدمات کتابخانه هایمان هم از لحاظ زمان، کیفیت و کمیت به حد ایده آل خود باشند. بنده از دبیرکل محترم از همینجا یک خواهش دارم. تدبیری اندیشه بشود که کتابدار فدای کتابخانه نشود و کتابخانه فدای ما کتابداران نشود. امیدوارم این مشکل را همچون بحث نیم درصد که مانند یک سرطان در درون نهاد ریشه دوانده بود و جنابعالی با پیگیری مستمر تا حدود رضایت بخش مرتفع نمودید مشکل مطرح شده آقای بدیع زادگان که مشکل همه دلسوزان کتابخانه ها است با حسن تدبیر حل نمایید.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/05/05 - 17:38
همکار عزیز بعد ازظهر های روزهای غیر از پنجشنبه وقتی از جلوی درب ادارات دیگه و بانکها رد میشین و درها بسته است غصه نمیخوری ؟؟؟؟؟؟
کتابدار
| Iran |
1395/04/13 - 16:20
همکار گرامی من اگه کاری باشم کلا کتابخانه های عمومی را تک شیفت می کردم که این طرح در اکثر استان قابل اجرا است زیرا تا دغدغه شکم است خبری از علم و کتاب و مطالعه نیست جز اسراف بیت المال چیزی نیست من الان شیفت بعدازظهر م در کتابخانه عمومی پرنده هم پر نمی زنه
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/12 - 15:10
2
34
به نظر من تا کتابخانه ها از نظر منابع غنی نباشن ساعت کاری اصلا مطرح نیست.وقتی مراجعه کننده کتاب خوب نمیبینه چه فرقی داره کی و چه موقع بیاد کتابخونه..ساعت کاری که نویسنده مطرح کرده فقط و فقط برای اعضای سالن مطالعه س که اونم تاثیری در سرانه مطالعه و کتاب خوان شدن اعضا نداره.
پاسخ ها
یه خانم اصفهانی
| Iran |
1395/04/21 - 16:52
الان ساعت 5بعد از ظهر تاریخ 21تیرماه95تو یکی از کتابخانه های استان اصفهان هست اعضای سالن مطالعه منو از ظهر ذله کردند یا دایم با هم درگیر میشن و دعوا راه میندازن یا کولرآب نمیکشه باید برم رو پشت بام توش با دبه آب بریزم گرمشون نشه اعضایی که برای امانت هم میان چون رمان ها تکراریه و جدید برامون نرسیده دست خالی از کتابخونه میرن کتابهای غیر رمان هم که به درد بخور بودن به خاطر مکرر امانت رفتن داغون شدن و با شرمندگی امانت میدیمشون
کتابدار
| Iran |
1395/04/14 - 10:36
حمید آقای کتابدار عزیز چرا کلی گویی میکنید اگر نظر من عوامانه هست شما نظر تخصصی بدهید منم کارشناس کتابداری هستم 9 سال سابقه دارم 8سال مسئول کتابخانه ای بودم که تا نقطه صفر مرزی 800متر و تاپایتخت کشور خارجی فقط 30کلیومتر فاصله داشت .و منطقه بسیار محروم بود و هم مسئول کتابخانه شهری هستم آقای مختارپور خودشان از همه بهتر می دانند که منابع خوب نداریم و خوشبختانه درزمان ایشان جلوی ورود فله ای کتاب بدون مخاطب به کتابخانه و اسراف فراوان گرفته شده و داره منابع خوب برای ما می آید.اگر شما نظر غیر سطحی دارید ارائه بدهید ماهم استفاده میکنیم.درجواب مهدی آقای کتابدار باید بگویم برادر عزیز همکار محترم خواهش میکنم لطفا اگر حتی با نظر همکاری مخالف هستید حداقل ادب را رعایت کنید ما قبل از کتابدار بودن بچه مسلمان هستیم و ادعایی فرهنگی بودم داریم باید در اخلاقیات الگوی دیگران باشیم و به هم احترام بگذاریم
حمید کتابدار
| Germany |
1395/04/13 - 17:23
در جواب دوستمون میگه دقیقا زدی به هدف باید گفت نظرت خیلی سطحی و عوامانه است من به نوبه خودم از اقای مختار پور معذرت میخام با وجود این همه زحمات برای ما چنین کتابدار نما هایی هم وجود دارند خوشبختانه امثال شما زیاد نیستند
مهدی کتابدار
| Germany |
1395/04/13 - 17:19
دوست عزیز خدا رو شکر تو کاره ای نیستی چرا نظر خودتو تعمیم میدی کتابخانه ما بعدظهر بسیار شلوغ میشه و همه ما افتخار میکنیم به پویایی کتابخونه مون هر چند کارمون چند برابر شده
کتابدار
| Iran |
1395/04/13 - 15:40
آفرین دقیقا زدی به هدف.منم نظرم همینه .کتابخانه ها از منابع مخاطب پسند خالی هستند حالا ساعت کاری 24 ساعته بشه بازم م سرانه مطالعه بالا نمی ره.منابع خوب بیارید اگه ساعت کاری حتی کمتر بشه مراجعان برای رفع عطش مطلاعه خود حتما برنامه ریزی می کنند و درساعت مقرر به کتابخانه می آیند.
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/10 - 10:02
4
34
آقای بدیع زادگان نظر شما درمورد ساعت کاری کتابخانه جای تامل داره. بله خیلی خوبه که ساعت کاری کتابخانه ها بیشتر باشه. اما باید زمینه هم فراهم بشه
اول اینکه نیروی انسانی کتابخانه ها افزایش پیدا کنه. مسلما خودتون بهتر درک می کنید که یک کتابدار زن نمی تونه به تنهایی تا 10 شب کتابخونه بمونه. شیفت شب برای آقایون هست.
دوم اینکه چه خانم یا چه آقا اگر در شیفت شب بمونه یا اینکه کلا ساعت کاری زیاد بشه بایدحقوق بیشتری دریافت کنه. با این حقوقی که ما می گیریم. انتظار بیشتر از کتابدار نهاد داشتن ظلم در حق اونها هست.
سوم اینکه شما قبل از اینکه ساعت کاری رو مقایسه کنید بهتر این بود که حقوق و مزایای یک کتابدار نهاد با کتابدار شهرداری و یا کتابداران دانشگاهی یا کتابداران سایر سازمانها مقایسه می کردین
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/10 - 09:59
5
36
سلام به همکاران گرامی.

یادم هست قبل از مشغول شدن در نهاد کتابخانه ها در یک کتابفروشی کار می کردم. روز اول که وارد شدم، دیدم که صاحب کتابفروشی و همکارش در جواب سلام مردم، فقط آرام سری تکان می دهند. پیش خودم گفتم چه آدم های بی ادبی! جواب سلام واجب است! سر تکان دادن یعنی چه؟؟!!!!

حدود دو هفته ای که در آنجا کار کردم، دیدم کثرت مراجعین حوصله یک سلام عادی را از من هم گرفته است. وقتی در روز حداقل 100 نفر به شما سلام کنند، مطمئنا دیگر انرژی و حوصله جواب دادن به آنها را نداری!

این، حکایت آقای بدیع زادگان است که تازه نفس است و از حال کتابداران با تجربه خبر ندارد ...

آقای بدیع زادگان! اگر در سالهای آتی کتابدار شدید و پس از یکی دو سال کتابداری، همچنان حرفهای امروزتان را تکرار کردید، برای هدایت همه ما مخالفانتان دعا کنید!
پاسخ ها
کتابدار خراسانی
| Iran |
1395/04/11 - 08:40
بابا این بنده خدا کتابدار هم بوده، اینقدر میگین کتابدار نبودی
اسدی
|
Russia
|
1395/04/10 - 00:23
1
9
با تشکر به خاطر نوشته خوبی که ارائه داده اید، نکته اصلی در این خصوص بحث «رقابت پذیری» است که جنابعالی هم اشاره کرده اید. افزایش ساعت کار ممکن است یک راهکار خوب در جوامع شهری ما برای جذب مخاطبان به کتابخانه باشد اما باید دید که غیر از این حربه راهکارهای دیگری هم در اختیار داریم یا خیر. در واقع باید خودمان را جای مخاطبان بگذاریم و این سئوال را مطرح کنیم که اگر قرار باشد از بین چند کتابخانه عمومی موجود یکی را انتخاب کنیم این انتخاب با در نظر گرفتن چه ملاکهایی خواهد بود.
اکبرزاده
|
Czech Republic
|
1395/04/10 - 00:12
4
35
با سلام
دوست عزیز به نظر من شما خیلی آرمانگرا هستید بهتر است یک کم واقع نگر باشید خواست کتابداران کتابخانه های عمومی در حال حاضر حقوق و مزایای مکفی و ثابت می باشد تا شرمنده خانواده خود نشوند .
پاسخ ها
کتابدارام
| iran |
1395/04/10 - 10:53
آخه ما که ایاب وذهاب نداریم اکثر کتابخانه ها هم در منطق دور از شهر هستند آخه ما تنها بشنیم تو کتابخانه بترسیم وبلرزیم واقعا که!!!!!!!!!
کتابدار
|
iran
|
1395/04/09 - 13:11
3
23
با توجه به چرخش شیفت و ماهیت کار فرهنگی ساعت کار کتابداران منطقی و خوب بنظر می رسد. مشکل کتاب خوانی با 1 ساعت کم و زیاد باز بودن کتابخانه حل نمی شود چون اگر کسی واقعا دغدغه مطالعه داشته باشد می داند کی به کتابخانه بیاید. شما باید جای یک کتابدار باشید تا بفهمید که در همین 6 ساعت کار در روز هم باید کار فرهنگی بکنی هم ثبت کتاب و مجله و هم امانت و بازگشت و فایل کتاب و کلی کار دیگه . اصولا در هر کشوری ساعت کاری برای قشر فرهنگی باید متعادل باشد و این را دبیر کل محترم بخوبی درک کرده اند.
پاسخ ها
ترنم بهاری
| Iran |
1395/04/21 - 16:57
مگه ما که میخوایم بانک بریم برنامه ریزی برای اونجا رفتن نمیکنیم با این صبح تا ظهر هم فقط بازه و برای یه کار کوچیک کلی علاف میشیم .اگه منابع خوب و جدید توی کتابخونه باشه و محیط هم مرتب و نسبتا شیک باشه صد درصد مراجعه کننده خواهیم داشت نه اینکه زوری بخوایم جذبشون کنیم
امینی
|
Iran
|
1395/04/09 - 12:45
1
9
واقعا باید نگران کتابخانه های عمومی بود این تحلیل های ساده اندیشانه و یافتن روابط علت معلولی یک طرفه نشان از کم تجربگی و یک بعدی دیدن مسایل کتابخانه است. ما نیازمند نگاه همه جانبه و مطالعه بیشت ردر این حوزه هستیم بویژه کسانی که در مسند تصمیم گیری و مدیریت هستند باید بیشتر بیاندیشند و قضایا را تحلیلی ببینند فکر می کنم مسئولان باید بیشتر درگیر کتابخانه ها بشوند و تجربه کار در کتابخانه های عمومی داشته باشند بهتر جواب می دهد
کتابدار
|
Iran
|
1395/04/09 - 11:33
23
3
دوستان گرامی، کتابداران محترم سلام
تا وقتی ساعات کاری ما به 44 ساعت در هفته نرسد مانند کارکنان اداره کل مزایایی از قبیل اضافه کار، حق غذا و ایاب و ذهاب به کارکنان کتابخانه تعلق نمیگیرد. از آقای مختارپور عزیز تقاضا داریم پنج شنبه ها کتابخانه دوشیفت دایر باشد و مجموع ساعت کار کتابخانه بگونه ای باشد که به 44 ساعت در هفته برسد.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/04/12 - 08:45
اون دوران مگه 44 ساعت سرکارنبودیم .پس حق حقوقمون چی شد؟؟چراندادند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کتابدار روستایی
|
Iran
|
1395/04/09 - 11:07
2
16
با سلام
این همکار ما در سن جوانی به عنوان ریاست اداره همکاری می کنند اگر به جای کتابداری باشند که سالها بدون حقوق و بیمه و هر روز 50کیلومتر راه را طی میکند خسته و تنها همه کار کتابخانه از نظافت تا بقیه کارها را آنهم بعد سالها با دریافت حقوق 800 تومان در ماه بدون هیچ مزایا انجام میدهد باشند ،کمی بیشتر انصاف میدهند با کتابخانه ای که با یک پنکه کتابدارش به خدمات دهی می پردازد ما را چه به مقایسه با کتابداران آستان قدس رضوی ...
کردستان
|
United Kingdom
|
1395/04/08 - 16:36
5
44
آقای بدیع زادگان شما پستتون ریاست هست کافیه بجای کتابدار بدبخت تا غروب و شیفت پرخشی بمونید انوقت قضاوت عادلانه ست.
پاسخ ها
کتابدارعادل
| Iran |
1395/04/09 - 12:41
بله.چه خوب میشد نهاد یه کاری میکرد ستادی ها هم یه دوره کتابدار می شدند.خیلی عالی میشد.
کتابدار روستایی
|
Iran
|
1395/04/08 - 15:24
1
47
باسلام
اکثرا افرادی که تقاضای اضافه ساعت کاری از کتابداران دارند پشت کنکوری ها و دانشجویان هستند که در واقع از سالن مطالعه استفاده می کنند.نه اینکه برای امانت کتاب! وقتی کتابخانه ای از ساعت7صبح تا7عصر دایر است هرفردی حداقل یک ساعت وقت خالی دارد که در این بازه می تواند برای امانت کناب موردنظر خود مراجعه کند.البته اگر واقعا خواهان کتاب باشد!چطور ما اگر کار بانکی داشته باشیم دقیق می دانیم تا ساعت2بیشتر وقت نداریم!و معمولا مشکلی در انجام کارهای بانکی نداریم!بیایید واقع بین باشیم
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/04/09 - 12:39
باورکنید سالن مطالعه ایها خیلی هاشونم درس نمی خونند.فقط اگه کتابدار بیچاره 5 دقیق زودتر بگه تعطیله ، دادشون درمیاد و دِ بدو برا اداره که ای داد ای بیداد کتابدار 5 دقیقه زودتر کتابخونه رو تعطیل کرده!!!
کتابدار
|
iran
|
1395/04/08 - 15:20
2
42
آستان قدس مالیات نمیده ولی نهاد میخاد صد تومن پول به من کتابدار و شمای رئیس بده 10 هزارتومنش مالیاته. بودجه آستان قدس کجا و ما کجا. چرا حرف های بی سر و ته می زنی برادر...
کمی اندیشه کن...
کتابدار
|
iran
|
1395/04/08 - 14:34
1
56
آقای بدیع زادگان بد نیست یه جوالدوزی هم به خودتان بزنید. ریاست های شهرستان که من دیده ام با ماشین اداره همه کارهای شخصی خود را انجام می دهند و هر وقت تماس می گیری کارشان داری بیچاره ها در شهرداری و فرمانداری!!!!!!!! دنبال گرفتن حق کتابخانه ها هستند. یکی نیست بگوید این بی نظمی و بی وجدانی تا به کی. هیچکس هم حرفی نمی تواند بزند چون تبعید می شود چون ریاست های شهرستان باندهایی در میان کتابداران دارند که اگر اعتراضی هم بشود راه به جایی نمی برد. از ماست که بر ماست. مشکل ساعت کاری نداشتیم که این هم جناب بدیع رادگان گرانمایه کشف نمودند.
ناشناس
|
Iran
|
1395/04/08 - 14:31
38
5
یعنی وقتی خوب فکر می کنم میبینم راست میگی, ما کتابدارها در عمل دبیرکل را تنها گذاشتیم و فقط شعار میدیم که دوستت داریم
پاسخ ها
کتابدار آشنا
| Iran |
1395/04/09 - 12:34
جناب ناشناس بفرمایید در عمل باید چکار کنیم؟
زارعی کتابدار
|
Iran
|
1395/04/08 - 14:31
5
5
با سلام
جناب آقای بدیع زادگان من با کلیت مطلب موفقم ولی به نظرمن هر کار با تحقیق و پژوهش مسلما کاملتر خواهد بود این که (اگر همینطور وضعیت کتابخانه های نهاد پیش رود شاید با بحران مواجهه شود ) یک نظریه است که مطمعنا به وسیله پژوهش رد یا پذیرفته میشود و من معتقدم جهت این ایده ها قبل از محکوم کردن کتابدار یا مسوولین به تحقیق پرداخته شود چرا که پای درد دل بسیاری از کتابداران که می نشینید البته الان بهتر شده قبلا تمایل داشتند که ساعات کاری کمتری داشته باشند تا از این طریق حداقل بتوانند به شیف کار آزادشان جهت تامین مخارج زندگی بخصوص در کلان شهرها برسند و از طرفی ما به عنوان کتابدار با ید ساعاتی فراغ بال داشته باشیم که به عنوان یک کارشناس اطلاع رسان به مطالعه و روزآمد کردن خود بپردازیم و البته در این میان نقش دولتی و غیر دولتی بودن کتابخانه ها را نیز باید لحاظ نمود و بسیاری از آیتم های دیگر قابل کار و پیشنهاد من این است که قبل از انتقاد به مقاله جناب بدیع زادگان که از روسای با تجربه نیز هستند از ایشان تشکر کنیم که باب تازه ای باز کردن که از زوایای دیگری به رشته خود توجه نموده و کمیته پژوهشی با این موضوع تشکیل بدهیم .
دانشجوي علم اطلاعات
|
Iran
|
1395/04/08 - 09:48
47
10
با سلام به نظر من ساعات كاري كتابداران نسبت به حقوق كه مي گيرند خيلي خوبه ساعات كاري هشت ساعت در روزه كه كتابدارها 6 ساعت در روز كار مي كنند تازه پنج شنبه ها هم يك هفته در ميان تعطيل هستند . كتابدارها بيشتر به فكر افزايش حقوق و مزايا هستند تا به فكر افزايش سواد اطلاعاتي و جذب عضو و كار فرهنگي ....
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/04/10 - 08:25
با احترام به نظر شما باید بگویم هنوز دانشجوی علو اطلاعات هستی که اینگونه قضاوت میکنی!!!!!!!!!
کتابدار2
|
Iran
|
1395/04/08 - 09:27
30
16
منم موافقم.لطفا کمتر راجع به پول و حقوق حرف بزنیم.بیشتر به کتاب و کتابخوان ها اهمیت بدیم و در کنارش ساعات مطالعاتی خودمان را زیادتر کنیم.
کتابدار بی ادعا
|
Iran
|
1395/04/08 - 09:14
8
14
گذری بر نکات مطرح شده در مطالب آقای بدیع زادگان
1- باید از خود بپرسیم: آینده نهاد کتابخانه ها مهمتر است یا وضعیت فعلی و آسایش شغلی که من دارم؟
آینده ی هر سازمانی با بهبود وضعیت معیشتی کارمندانش هیچ منافاتی ندارد.و نهاد هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. آینده ی نهاد با وضعیت رفاهی کتابداران رابطه ی مستقیم دارد. کتابداری که تمام فکر و ذکرش تامین مایحتاج زندگی است دیگر مجالی برای اندیشیدن به آینده ی خود را هم ندارد چه برسد به...
2- حال این سوال مطرح می شود که کتابخانه های تحت نظر نهاد با تعداد بالایی نیروی ستادی و اداری و بودجه ای که در اختیار دارد در مقابل این سازمان ها در کجای رقابت قراردارد؟ و آیا اساسا برنامه ای برای عقب نماندن از این رقابت دارد؟
بحث رقابت و سود و زیان در مورد کتابخانه گمان نمی کنم اینجا زیاد به کار بیاید چون بنیان کار ما روی خدمات غیر انتفاعی است. کتابخانه ها در قبال خدمات از مراجعین پولی دریافت نمی کنند.
در مورد بخش دوم سوالتان از نظر بنده که تقریبا 10 سال است در نهاد خدمت می کنم ما نه تنها عقب نیستیم بلکه در بسیاری جهات هم رشد چشم گیری داشته ایم.
3- در بسیاری از اظهارنظرهای مدیران شهری مطرح شد که اگر مدیریت کتابخانه های عمومی را به خودمان واگذار کنند با مبلغی بسیار کمتر کارایی بسیار بیشتری را خواهیم داشت.
از شما به عنوان یک همکار شاغل در کتابخانه های عمومی بعید است که چنین حرفی را بپذیرید. حداقل به خاطر احترام به تخصص و حرفه ی کتابداری.
از نظر شما آیا همکاران نهاد (مدیران و کتابداران به طور کلی) به اندازه ی یک مدیردر شهرداریها نمی تواند کتابخانه ها را اداره کند؟ شما تخصص مدیران و همکاران خودتان را نادیده می گیرید آنگاه چگونه به کسی که هیچ شناختی از مجموعه ی کتابخانه ها ندارد ، اعتماد می کنید و قدرت اداره کردن و مدیریتش را قبول می کنید؟
4- در برخی حالات یک کتابخانه آستان قدس به اندازه چندبرابر کتابخانه های نهاد در همان شهر عضویت و مراجعه کننده دارد.
مقایسه در صورتی صحیح است که هر دو چیز تقریبا از همه لحاظ مساوی باشند و عملکرد رو بخواهیم مقایسه کنیم .توجه کنید کتابخانه های آستان قدس لااقل از بعد منابع با کتابخانه های نهاد یکسان نیستند و بسار غنی ترند.پس قیاس صحیح نیست.هر چند کتابخانه های نهاد مزایایی دارند که کتابخانه های آستان قدس ندارند مثلا آستان قدس برای عضویت شرایط سخت تری دارد.
5- چرا برخی از همکاران من هنوز هم به دنبال تعطیلی های بیشتر و ساعت کاری کمتر هستند در حالی که ممکن است این مساله در آینده شغلی آنها تاثیرگذار باشد؟
خودتان در اول سوالتان گفته اید برخی !!! و این یعنی همه اینگونه نیستند.بالاخره انسان است و هزار جور فکر و عقیده و این فقط مختص کتابداران نیست و ممکن است کارمندان هر سازمان دیگری هم این عقیده را داشته باشند.
در پایان کتابداران بی ادعاترین کارکنان نهاد هستند.و نهاد با وجود کتاب و کتابدار مفهوم می یابد.اصلی که هیچگاه نباید فراموش شود.
رحیمی
|
Iran
|
1395/04/08 - 08:40
44
20
الحق که حرف حق زدید. اگر این روند امروزی در کتابخانه ها تداوم یابد چیزی جز نابودی و تعطیلی کتابخانه ها و یا واگذاری آن نخواهیم داشت.
پاسخ ها
کتابدار زحمتکش
| Iran |
1395/04/09 - 16:52
احسن کتابدار خوب پاسخ دادی، یک کتابدار در اکثر کتابخانه ها همه کاره است از جاروکشی گرفته تا کتابداری و هزاران کار دیگر
کتابدار ساده
| iran |
1395/04/08 - 09:12
کتابخانه نهاد برخلاف کتابخانه شهرداری و آستان قدس در بهترین نقاط شهر مسقر نیستند یا زیر زمین اند و یا گوشه کنار با ساختمانهایی فرسوده و....و هر جا که شدهدوره های قبل کتابخانه زده اند

مردها در شیفت عصر احساس امنیت نمی کنند تا چه برسد به خانمها و برخلاف رقبا سرویس رفت و برگشت ندارند.

اکثرا نیروی خدماتی مشترک دارند که فقط صبح می آیند آنها را هم بیشتر اداره کل و شهرستان برای حمل کتاب و قفسه و ... از کتابخانه می گیرند.
کتابدار بایستی خود هم خدمات باشد و هم درب کتابخانه را باز و بعد از چک کردن محل کار خودش درب را ببندد.
ما کتابداران همیشه حرف پول را نمی زنیم که برخی به اسم کتابدار دارید زیر سوال می برید.

جانا مگر این قاعده در شهر شما نیست؟؟
کتابدار با وجدان
|
Germany
|
1395/04/07 - 23:33
62
24
من با نظر شما موافقم. کتابداران بیشتر از اینکه دغدغه کار و کتابخانه داشته باشند دغدغه پول و حقوق و راه طلبی رو دارند
پاسخ ها
کتابدار فارس
| Iran |
1395/04/09 - 10:41
اگه گفتن این حرفها بی وجدانیه من هم «کتابدار بی وجدانم» و با کتابدار بی وجدان کاملا موافقم. من هم شغل دوم دارم در صورتی که خانم هستم و خرج و مخارخ خانه و خانواده هم به عهده ام نیست. وای به حال آقایان کتابدار.
کتابدار بی وجدان :/
| Iran |
1395/04/08 - 23:43
کتابدار با وجدان چرا نسنجیده حرف میزنید؟ من بارها و بارها شده فقط و فقط به خاطر اعضا اضافه کار موندم تعطیل نکردم تا پاسخگوی نیازهاشون باشم. چرا میگین در مورد حقوق و مزایا حرف نزنیم؟ تو ناراضی هستی حقوق نگیر بگو آقا به من کم حقوق بدین من هدفم مادیات نیست من هدفم افزایش سواد اطلاعاتیه جامعه هست :/ ولی من برای زندگی کردن به پول نیاز دارم! توی شهرستانی که من کتابدارم تقریبا نزدیک به نود درصد آقایون شغل دوم و سوم دارن. چرا؟! چون هزینه ها زیاده! زندگی سخته! الان اول ماه هست و من تمام حقوقم رو خرج کردم. من دغدغه مادیات و پول نداشته باشم بازدهیم صد برابر الانی که هستم میشه! شعار ندین لطفا!!
كتابدار
|
Iran
|
1395/04/07 - 21:52
8
56
با سلام الان ساعت كار كتابخانه ها كم نيست و تنها تقاضاي افزايش ساعت كاري مربوط به قرائت خانه و سالن مطالعه است كه اون همه در ايام كنكور ميباشد كه با شيفت شب حل شده است. در ضمن كار كتابداري و فرهنگي مثل معلمي بايد تا يك حد معمول باشد و از تعطيلي و فراغت كافي بر خوردار باشد تا كتابدار بتواند به خوبي مشاور امين باشد. شايد نويسنده محترم نمي داند كه بعضي از كتابداران بايد تا محل كار كيلومترها راه و ساعت هاوقت صرف كننددر حال حاضر با تدبير دبير كل اين ساعتكاري خوب و درست است و نياز ارباب رجوع را بر طرف ميكند و در قياس با معلمين و اساتيد دانشگاه و فرهنگيان ديگر بيشتر هم كار مي كنند.
شهر بزرگ
|
Iran
|
1395/04/07 - 18:17
12
43
شما ساعت کاری کتابداران را از خروجشون از منزل تا برگشتشون ب خانه حساب کن اونوقت متوجه میشی که ساعت کاری ما بیشتره یا ادارات دیگه
حتی بعضی از همین معلما که سالی چند بار تعطیلی دارند هم تا درب مدرسه سرویس دارند
کتابدار مشتاق
|
Iran
|
1395/04/07 - 17:29
10
58
این دوستمون نفسش از جای گرمی بلند میشه میخام بدونم اگه کتابدار بود و از امتیازات و یژه که روسای محترم برخوردارند و کتابداران محرومند باز همین نظر داشت جالبه همین روسای عزیز ساعت کاری معمول خود رو سر کار نیستند و به بهانه فرمانداری شهرداری یه سر دنبال کار شخصی خودند و کاراشون رو کتابداران انجام میدند
امیر صادقیان
|
Europe
|
1395/04/07 - 17:23
10
48
برادر من در جواب شما:
1.نبود بودجه و برنامه مشخص
که منجر میشه کتابدارن هیچ برنامه ثابتی هم برای زندگی نداشته باشند،مشخص نیست شیفت صبح میان و یا شیفت عصر! با این وضع نه میشه سراغ شغل دوم رفت و نه سراغ زندگی! البته اگه مثل همه ادارات حق شیفت و سختی کار دندان گیر ی تعلق بگیرد مشتاقانه حاضریم تا نیمه شب کار کنیم.
2.نبود نیروی مرد متقاضی
نظر به اینکه اکثر کتابداران بانوان محترم هستند تمایلی برای دردسر های ساعت کاری غیر متعارف ندارند.
3.بعد مسافت و وسیله نقلیه کتابداران مشکل دیگری هست که با توجه به درآمد کم ، توان خرید و یا اجاره در نزدیکی محل خدمت ندارند(البته اگر ثابت بمانند!) و یا توان برگشت به منزل بعد از اتمام ساعت کاری ناوگان حمل و نقل عمومی میسر نیست.
4.اتلاف انرژی و منابع
در اکثر کتابخانه ها بخاطر 2 نفر معترض نمیتوان کل نیرو و تجهیزات رو بنابر میل اعضاء بسیج کرد و بدون ساعت کاری مناسب،اتلاف انرژی اسراف خواهد بود.
کتابدار تنها
|
Iran
|
1395/04/07 - 16:59
6
40
دوست عزیزمون باید توجه داشته باشه اگه کتابداران برای اضافه موندن انگیزه داشته باشند مطمانا حتی روزای تعطیل و عید و نوروز و همیشه حاضرند وایسند و خدمت کنند مشکل اصلی اینه که کتابداران مظلوم میبیندد (خودبنده ده ها موردش رو شاهد بودم) که روسای محترم برای خودشون اضافه کارهای انچنانی و حق جلسات (در ساعت کاری خود) رد میکنند ولی به کتابدار بیچاره که میرسه هزار جور بهانه برای ندادن حقش میدن واقعا دیگه چه انگیزه ای میمونه
البته از حق نگذریم کتابداران بعد از اومدن اقای مختار پور واقعا با جون دل کار میکنند و خیلی در قید و بند دادن و ندادن اضافه کاری که وایمیستند و چیزی نمیگیرند نیستند
کتابخوان
|
Iran
|
1395/04/07 - 16:32
5
47
نتوانستید نتیجه گیری خوبی از نوشته ی تان ارائه بدهید. فرض کنید کتابخانه ها شبانه روزی باشد به نظرتان چه؟فرض کنید کتابخانه ها ی عمومی شبانه روزی بشوند چه اتفاقی می افتد؟مردم کتابخوان می شوند؟همکار خوبم مردم جایی می خواهند که حداقل اگر بهتر از خانه یشان نباشد کمتر هم نباشد.کتابخانه ای که مستخدم ندارد و گردو خاک از سرو رویش می بارد،کتابخانه ای که فصل سرما به علت نقص یا کمبود یا قطع گاز بعلت بدهی ...سرد است و فصل گرما گرم افزایش ساعت کاری چه دردی از آن دوا می کند؟کتابخانه ای توزیع نیرو در آن رعایت نشده و برنامه ی منظم ساعت کاری ندارد چه انتظاری از ان کتابخانه است؟ما کتابخانه هایی دارم که به علت غیر بومی بودن ساکن در خود کتابخانه اند و هر بیست و چهار ساعت در کتابخانه شان به روی مردم آن شهر باز است پس چرا افزایش مراجعه کننده نداشته است؟کتابخانه ای که فضای جذابی ندارد خود کتابدار هم
پاسخ ها
کتابدار فارس
| Iran |
1395/04/08 - 11:49
احسنت!!!
اصلاحیه نظر کتابخوان
| United Kingdom |
1395/04/08 - 10:18
نتوانستید نتیجه گیری خوبی از نوشته ی تان ارائه بدهید. فرض کنید کتابخانه ها ی عمومی شبانه روزی بشوند چه اتفاقی می افتد؟مردم کتابخوان می شوند؟ از یادداشتی که نوشته اید معلوم است تازه کارید ! چون در گذشته ما کتابخانه هایی داشتیم که مسئول ساکن یکی از اتاقهای کتابخانه بوده است و بیش از دوازده ساعت در کتابخانه ش به روی مردم آن شهر باز بوده ولی با اینحال تاثیری در افزایش مراجعه کننده نداشته است.همه اینها تجربه شده است . ما عادت کرده ایم یا از این طرف بام بیافتیم یا از اون طرف بام !همکار خوبم مردم انتظار دارند که کتابخانه ای که مراجعه می کنند حداقل اگر بهتر از خانه یشان نباشد کمتر هم نباشد.کتابخانه ای که مستخدم ندارد و گرد و خاک از سرو رویش می بارد،کتابخانه ای که فصل سرما به علت نقص یا کمبود یا قطع گاز به دلیل بدهی ...یخ می زند و فصل گرما گرما گرم است و خود کتابدار در تنگنا قرارگرفته است واقعا افزایش ساعت کاری چه دردی از آن دوا می کند؟کتابخانه ای که قانون توزیع نیرو در آن رعایت نشده و و یک ساختمان دو طبقه را به یک کتابدار واگذار کرده اند و برنامه ی زندگی شخصی و اداری اش به هم خورده است چگونه می توان انتظار داشت که تقاضای کاهش ساعت کاری را نکند؟تازه مشکل ما زمانی بیشتر می شود که تازه کارهایی بدون تجربه شرایط کاری در کتابخانه های مختلف به هر دلیلی در پشت میز مدیریت قرار می گیرند و فقط یادداشت می نویسند.الله اعلم
عجب
|
Iran
|
1395/04/07 - 14:27
9
61
آقای بدیع زادگان
شما رئیسید ن کتابدار
خودتونو جای کتابدار بگذارید با شیفت عصر گرم و بدموقع تابستان و شب زمستان
.
|
Iran
|
1395/04/07 - 13:54
5
53
درسته ک مختارپور عزیز تلاش زیادی برای افزایش حقوق کتابداران کرده اند ولی
هنوز تا رسیدن ب نقطه مطلوب فاصله هست
کتابدار
|
Russia
|
1395/04/07 - 13:12
6
43
مطمینا در اثر رضایت کتابداران اعضا نیز راضی تر خواهند بود. در ضمن میتوان ساعات کاری را زیاد کرد ولی با افزایش کتابداران نه اینکه ساعت کاری کتابدار افزایش پیدا کند. کتابداران نیز به مانند همه مردم به وقت های استراحت نیاز دارند
حسن
|
Iran
|
1395/04/07 - 12:27
53
15
مطلب کاملا درستی است.ممنونم از انتشار این یادداشت
پاسخ ها
كتابدار
| Iran |
1395/04/11 - 08:46
شما مطلب رو كامل خونديد كه نظر ميدهيد؟!!
بحث
|
Iran
|
1395/04/07 - 11:48
9
56
بحث سر کم کردن ساعت کاری کتابخانه نیست .
بحث برسراستیفای حقوق کتابدار است .
کتابخانه هایی که تانیمه شب بازهستند مجانی که بازنیستند.حقوق اضافه به کارمندان می دهند .ولی درنهادمحترم کتابخانه هابعضا اضافه کاری اگر هست بعضا ویژه رییس اداره ها(البته جنابعالی نه )می باشد وکتابدارسرش بی کلاه می ماند.
شماقانومند اضافه کاری بده کتابدارتا2شب هم می ایستد.
پاسخ ها
خودکار
| Iran |
1395/04/07 - 14:46
در استان ما که برای کتابدارانی که بعد از ساعت موظفی خود یعنی 7عصر به بعد کتابخانه را دایر دارند اضافه کار می دهند. فکر نمی کنم در سایر کتابخانه ها نیز بحث حضور بدون دستمزد برای کتابدار مطرح شده باشه.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: