کد خبر: 42462
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 مهر 1399 - 11:38

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

همزمان با روز بزرگداشت حافظ آغاز به کار کرد؛

محفل ادبی حافظ در کتابخانه عمومی مرکزی شهرستان قدس

منبع : روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس
همزمان با روز بزرگداشت حافظ، شاعر بلندآوازه ایران مراسم افتتاح محفل ادبی حافظ اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قدس به میزبانی کتابخانه مرکزی شهرستان به صورت آنلاین آغاز به کار کرد.
محفل ادبی حافظ در کتابخانه عمومی مرکزی شهرستان قدس

به گزارش لیزنا، همزمان با روز بزرگداشت حافظ مراسم افتتاحیه محفل ادبی حافظ اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قدس، با حضور سعید بیابانکی، مصطفی محدثی خراسانی وعلی داودی از اساتید برجسته شعرفارسی، نغمه مستشارنظامی دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیده فهیمه اطهری رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، ابوالفضل کارگردبیرمحفل ادبی حافظ شهرستان قدس و علاقه‌مندان حوزه ادب و فرهنگ در بستر فضای مجازی برگزار شد.

سیده فهیمه اطهری، رییس اداره کتابخانه های کتابخانه‌های عمومی شهرستان قدس در این مراسم گفت: نهادکتابخانه های عمومی کشور درراستای  توجه ویژه مقام معظم رهبری به شعر و ادبیات پارسی و تاکید ایشان بر تقویت جریان‌های سالم و اصیل ادبی اقدام به راه اندازی محافل ادبی در کشور کرده است؛ محافل ادبی فرصت مناسبی برای استعدایابی است که باحضوراساتید و شاعران مطرح، استعدادهای جوان شناخته و هدایت می شوند و درواقع این محافل ظرفیتی برای انتقال تجربیات بزرگان شعروادب به نسل جوان است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس تصریح کرد:محفل ادبی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس بانام محفل ادبی حافظ و با استعانت از خداوند متعال از امروز که همزمان با روز بزرگداشت حافظ، شاعر پرآوازه ایران است شروع به فعالیت می کند.

اطهری در ادامه به بیان اهداف محافل ادبی پرداخت و گفت: از  اهداف و برنامه های این محفل ایجاد  ظرفیتی برای سازماندهی، شناسایی، جذب و ارتقاء فعالان ادبی، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های ادبی، نشست‌های ادبی، تولید محتوا و نشر آن  و بهره گیری از فضای مجازی در راستای توسعه کمی و کیفی فعالیتهای ادبی و تلاش جهت گسترش عدالت فرهنگی درسطح این شهرستان  می باشد.

وی افزود:یکی از دلایلی که باعث شد با جدیت پیگیر ایجاد محفل ادبی باشیم وجود جوانان علاقه مند و شعرای خوش ذوق و نوپایی است که درجلسات نقدو بررسی کتاب که با حضور نویسنده و منتقد برگزار می کردیم در مورد مدح و نقد کتاب با شعر سخن می گفتند که این موضوع باعث به ذوق آمدن نویسندگان و منتقدین و حضار می شدو اینها استعدادهایی بودند که باید برایشان سرمایه گذاری شود و در معرض آموزش قرار بگیرند ومهارتهای لازم به آنها آموزش داده شود واین  محافل می توانند موجبات ترقی و شکوفایی علاقمندان را در مسیری هموار قرار دهد.

در ادامه ابوالفضل کارگر از نویسندگان وشاعران شهرستان قدس ودبیر محفل ادبی حافظ، ایجادمحفل ادبی درشهرستان قدس را فرصت مناسبی برای اهل شعر وادب شهرستان دانست تا توانمندی های خودرامحک زده که سبب ایجادمحیطی جهت انتقال واستفاده تجربیات درعرصه مجازی خواهدشد

در این مراسم سعیدبیابانکی از شاعران توانمند کشور گفت: حافظ به لحاظ تاریخی درجایی قرارگرفته است که از شاعران قبل از خود تاثیر گرفته و بر شاعران پس از خود تاثیرگداشته است. حافظ باخلق فضای مه الود وسرشار ازایهام وابهام ومضمون آفرینی، اشعار بی نظیری را سروده است. باتوجه به اینکه اشعار حافظ مانند منشور چندوجهی است واین سبب نگارش کتاب ومقالات بیشماری درباره حافظ واشعارش شده است واین روند ادامه خواهدداشت.

علی داودی ازدیگران شعرای متعهد کشور نیز حافظ را از مفاخر ایران  و جهان دانست و گفت: علاقمندی مردم به حافظ کاملا مشهوداست واین ماندگاری به سبب  اخلاق است که بنیان شعرحافظ می باشد وعشق واخلاق وجه تمایز حافط بردیگر شاعران است. حافظ اساسا انسان گراست وبازبان شعر باجهان مواجه می شود.

دراین مراسم جمشیدمقدم، هاجر قهرمانی، یوسف فرجی از شاعران توانمند شهرستان قدس به شعرخوانی پراختند.