کد خبر: 42695
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 29 آبان 1399 - 17:22

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مراسم گرامیداشت هفته کتاب،کتابخوانی و کتابدار استان تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در آیین گرامیداشت هفته کتاب تهران ؛اجرای  دوره های آموزشی مجازی برای شهروندان تهرانی در تابستان را اقدامی کم نظیر و قابل تکثیر در مجموعه کتابخانه های کشور دانست.
مراسم گرامیداشت هفته کتاب،کتابخوانی و کتابدار استان تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا،  مراسم گرامیداشت هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان تهران با حضور امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ، حسین سروری معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار تهران، محمد هادی ناصری طاهری مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی تهران، سکینه خاتون مهدیان پور معاون اداره کل و کتابداران در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

اقدام استان تهران برای سایر استان ها قابل الگوبرداری بود

امین متولیان با اشاره به عملکرد اداره کل کتابخانه های استان تهران در یکسال گذشته، گفت: در دوره مدیریت جدید؛ مسیر توسعه دستاوردهای  خوبی نصیب کتابخانه های عمومی استان شده است؛ ضمن اینکه در کنار کار توسعه و تجهیز کتابخانه ها،  اتفاق مبارکی در کشور رخ داد  که ناظر به یک ارزش کلیدی در خصوص کتابخانه ها بود؛ چرا که ارزشمندترین عنصر در کار کتابخانه ها اعضای آن  که همان مردم هستند، می باشد ؛لذا بر اساس همین ارزش، اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات افزود: برجسته ترین کاری که الگوی موفقی هم بود - هرچند که کاستی هایی هم داشت که باید مرتفع بشود - تهیه بسته های آموزشی برای مردم در تابستان امسال بود که در طول عمر نهاد کتابخانه ها، کار کم نظیری بود و خوشبختانه مردم هم استقبال واقعی و نه آماری از این برنامه ها داشتند. اما جای تاسف دارد که چرا استانهای ما از این مدل الگوبرداری نکردند هرچند که تعدادی از استان ها این کار را کردند اما تهران نقش انگیزشی در این مورد داشته است؛ و امیدواریم مدرسه زمستانه نیز بزودی آغاز به کار کند.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد یاد آور شد: کار ارزشمند دیگر، راه اندازی «محافل ادبی در حوزه کتابخانه های عمومی» بود که باید از دست اندرکاران آنان تشکر و قدردانی کرد و نشان می دهد که کتابخانه های ما به آن مسیری که باید برسند در تلاشند و این مسیر باید استمرار یابد و حتی بعد از کرونا هم به عنوان یکی از خطوط  اصلی کار نهاد کتابخانه ها ادامه داشته باشد.

وی افزود: فعالیت دیگری که در استان تهران انجام شده است رسیدگی به مناطقی بود که از نظر اجتماعی دارای اولویت بودند مانند شهرستان بهارستان که تمرکز مدیریتی و فرهنگی خوبی صورت گرفت و تلاش می شود با کارهای مطالعاتی پیوند بخورد و امیدوارم  برای سال 1400  شهرستان بهارستان به الگویی برای سایر شهرستان ها تبدیل شود.

متولیان تصریح کرد: معتقدم تهران در سرانه فرهنگی و کتابخوانی مظلوم است و تعداد کتابخانه ها در شهر  زیبنده تهران نیست ؛اما می توان با کمک شهرداری و حمایت فرمانداری برنامه ریزی افتتاح کتابخانه های جدید در پهنه جغرافیایی شهر تهران را انجام داد.

وی اظهار داشت : فعالیت دیگری که اداره کل تهران انجام دادند، تاسیس گونه های جدید کتابخانه ها  در سطح کشور است که یکی ازآن ها را که من در جریان آن هستم تاسیس «کتابخانه بدون کتاب» است که در دنیا هم مطرح شده و خوشبختانه ما هم در این زمینه پیشگام هستیم و امیدوارم با همت جمعی این کتابخانه هم بزودی راه اندازی شود.

شعار «کتابخانه تعطیل است اما کتابدار تعطیل نیست» را تحقق بخشیدیم

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان  تهران ضمن گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی  و تسلیت به همکارانی که نزدیکانشان را بخاطر کرونا از دست دادند، گفت: کرونا  با همه محدودیت هایی که در حوزه های مختلف ایجاد کرد اما یکی ازمجموعه هایی که خیلی زود توانست خودش را با شرایط منطبق کند مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به تبع آن اداره کل تهران بود که با حضور کتابداران فعال و مسئول، توانست از ابتدای این محدودیت ها برنامه های خوبی  را طراحی کند که تولید 190 دقیقه کلیپ ­های آموزشی ـ ترویجی و نیز برگزاری کارگاه­های متنوع در مدرسه تابستانی دانایی و برگزاری نقدها و نشست های کتابخوان در فضای مجازی از جمله آن بود.

ناصری  با بیان به تعطیلی کتابخانه ها به دلیل شیوع کرونا گفت: در تهران  ما با یک تعطیلی بلند مدت روبرو بودیم به گونه ای که فعالیت های حضوری کتابخانه ها محدود و حتی تعطیل شد اما شعار ما در آن زمان مبنی بر اینکه «کتابخانه تعطیل است اما کتابداری تعطیل نیست» تحقق پیدا کرد و از همه کتابداران که در این مدت زحمت کشیدند، تشکر می کنم.

در پایان این جلسه، از 5 نفر برگزیده استانی به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

انجمن برتر شهرستان: دکتر حسین توکلی کجانی؛ معاون استاندارو فرماندار ویژه و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ری

کتابدار نمونه استانی در فضای مجازی: خدیجه صحرایی؛ مسئول کتابخانه بسیج

کتابدار نمونه استانی با رویکرد فرهنگی و ترویجی: علی­کرم کرمی شیخ آبادی و مسلم شاهرخی

عضو کتابخوان نمونه استانی: عباس عابد از شهرستان شهریار

 

برچسب ها :