کد خبر: 43079
تاریخ انتشار: شنبه, 27 دی 1399 - 04:44

داخلی

»

گزارش

نوزدهمین برنامه زنده آموزشی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد

منبع : لیزنا
نوزدهمین برنامه زنده آموزشی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران «قطب نمای آموزش(۱۹)» با موضوع «انواع مطالعات مروری» برگزار شد.
نوزدهمین برنامه زنده آموزشی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد

به گزارش لیزنا، نوزدهمین برنامه زنده آموزشی  «قطب نمای آموزش»  انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران در روز سه شنبه مورخ ۲۳  دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰ الی ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن @ilisa1345 با عنوان «انواع مطالعات مروری» با تدریس دکتر مریم اخوتی، دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دبیر بورد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

این برنامه به منظور یاری رسانی به پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی شده است.

مجری این نشست دکتر میترا صمیعی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول کمیته آموزش و عضو هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران بود. وی در ابتدای برنامه به معرفی فعالیت های میهمان برنامه پرداخت و گفت:  مطالعات مروی به نوعی از پژوهش اطلاق می شود که جمعیت مورد مطالعه آن را، مقالات اصیل چاپ شده در یک حوزه خاص از دانش بشری تشکیل می دهد. مطالعات مروری در سال های اخیر جای خود را در میان سایر پژوهش های دانشگاهی باز کرده و در زمینه  علوم پزشکی و سلامت بسیار کاربرد دارد. .

 سپس دکتر اخوتی به ارائه برنامه آموزشی خود پرداخت و نکات کاربردی را در زمینه انواع مطالعات مروری مطرح کرد. وی ابتدا انواع مطالعات مروری را معرفی کرد و گفت : انواع مطالعات مروری  عبارت است از مرور سیستماتیک یا نظامند (Systematic review )، مرور متون (Literature review  )، مرور نقلی (Narrative review)، مرور دامنه ای (Scoping review )، مرور سریع ( Rapid review ). .

سپس به تعریف هر کدام از این مطالعات پرداخت و در تعریف مرور نظامند یا سیستماتیک گفت:  مرور سیستماتیک روشی است که به ما کمک می کند تا شواهد را پیدا کنیم، شواهد پیدا شده را مورد بررسی قرار دهیم و از ترکیب آنها شواهد بسازیم و تمام اینها را به گونه ای انجام دهیم که کمترین سوگیری را داشته باشیم.

وی درباره مراحل انجام یک مطالعه مروری گفت: مرحله ۱: طراحی سوال ساختاریافته، مرحله ۲: پیدا کردن مقالات مربوطه ( جستجوی شواهد)، مرحله۳: بررسی کیفیت مقالات (ارزیابی کیفی و نقادانه)، که بسیار مهم است، مرحله ۴: استخراج نتایج و خالصه کردن شواهد، مرحله ۵: تفسیر یافته ها، سنتز و متاآنالیز.

در این برنامه حاضرین پرسش های خود را در قالب کامنت ارائه کردند و دکتر اخوتی به سوالات حاضرین پاسخ داد.

علاقه مندان برای دسترسی به برنامه کامل این برنامه زنده آموزشی به فایل ضبط شده آن در صفحه اینستا گرام انجمن با ادرس @ilisa 1345 و یا نشریه الکترونیکی شناسه مراجعه کنند.