کد خبر: 45330
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 اسفند 1400 - 08:37

داخلی

»

گزارش

نشست معرفی کتابخانه تخصصی اميرالمومنين علی (ع) مشهد برگزار شد

منبع : لیزنا
نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش از طریق کتابخانه مرکزی دانشگاه  نشست «آشنایی با کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی(ع) مشهد» را برگزار کرد.
نشست معرفی کتابخانه تخصصی اميرالمومنين علی (ع) مشهد برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با زاد روز میلاد امام علی علیه السلام و ۱۳ رجب، کتابخانه مرکزی دانشگاه قم سلسله نشست‌هایی را با عنوان «امام علی علیه السلام در آیینه پژوهش‌ها» برگزار کرد. اولین نشست در تاریخ ۲۳/۱۱/۱۴۰۰ با عنوان «معرفی کتابخانه تخصصی امام علی السلام» با سخنرانی دکتر مهدی مجتهدزاده برگزار شد.  دکتر مهدی مجتهدی در ابتدای نشست گفت: جامعيت امام علی (ع) بسيار برجسته و مهم است به گونه ای که ايشان به عنوان سيدالاوليا مطرح هستند و بعد از پيامبر در مقامی قرار دارند که ما هيچ کدام از پيامبران را در آن مرتبه نمی‌بينيم . همچنين ايشان در همه عرصه‌ها برای انسان‌ها الگو هستند .در نتيجه ما وظيفه داريم در قبال ايشان رسالت خود را انجام دهيم. رسالت ما اين است که به ايشان نگاهی پژوهشی داشته باشیم، در رابطه با ايشان پژوهش و مطالعه داشته باشیم،  ايشان را بشناسیم، به ديگران ايشان را در عرصه‌های مختلف بشناسانیم و همچنين عرصه را برای پژوهش‌های آينده فراهم سازیم.

وی گفت: کتابخانه تخصصی اميرالمومنين علی (ع) مشهد، از مهمترين مجموعه کتابخانه‌های تخصصی در رابطه با اميرالمومنين (ع) است. مجموعه‌های مختلفی از کتابخانه‌ها در ارتباط با اين کتابخانه است مانند کتابخانه نجف، کتابخانه غدير و ... اين کتا بخانه توسط  حاج آقای مجتهدی در سال 1379 تاسيس شد و از جامع‌ترين کتابخانه‌ها در ارتباط با امام علی (ع) است و در آن کتاب‌هايی از شيعنان و سنی‌ها در ارتباط با امام علی (ع) جمع آوری شده و در سال 1372 به صورت نمايَشگاهی به نمايش گذاشته شدند. منابع جمع آوری شده؛ جرقه کتابخانه تخصصی را در سال 1372 ايجاد کرد. در اين زمان کتاب‌ها در منزل تهيه میشدند و مجموعه منابعی در ارتباط با امام علی (ع) جمع آوری شد. در عيد غدير خم سال 1378 با 4000 جلد کتاب تاسيس شد. بعد از 21 سال (امروزه ) حدود 30000 جلد کتاب در 6 موضوع اصلی: نهج البلاغه، زندگی امام، فضائل امام، غدير، امامت و شيعه تهيه شد.

دکتر مهدی مجتهدی  افزود: بيشتر کتاب‌ها در زبان‌های عربی، فارسی، انگليسی، ترکی و اردو است. اين کتابخانه با تلاش افراد مختلف شکل گرفته است و وابسته به جايی نيست. از همان ابتدای فعاليت خود همه جلد کتاب‌های خود را اسکن کرده و اين عمل، تنها در اين کتابخانه انجام شده است. در سال 132 جزو اولين کتابخانه‌هايی بود که اطلاعات کتابخانه و منابع خود را برای افراد ديگر قابل دسترس ساخت. اطلاعات کتابشناختی تمامی منابع چاپی و برخی منابع خطی، پايان‌نامه‌ها، مجلات و..  در سامانه کتابخانه وارد ولی هنوز اطلاعات مقاله‌ها، بريده جرايد و برخی از کتاب‌های خطی هنوز وارد نشده‌اند و به صورت چاپی قابل دسترس هستند. مجموعه کاملی از منابع اين کتابخانه وجود دارد ولی هنوز وارد کردن اطلاعات ( مانند 1000 پايان نامه ديگر ) همچنان ادامه دارد . بخش زيادی از منابع اطلاعاتی يا هزينه منابع  اين کتابخانه توسط افراد و کشور های مختلف تهيه شد؛ مانند اين که حجم زيادی از مقالات، پايان‌نامه‌ها و کتاب‌ها به زبان خارجی به ويزه عربی است و دارای دسترسی آزاد به افراد است .

وی افزود: در اين کتابخانه، از هر کتاب يک نسخه تهيه می‌شود و اگر منبعی بيش از يک جلد باشد به بخش امانت فرستاده می‌شود. کتاب‌های اهدا شده ثبت می‌شوند. بعضی مواقع نیز کتاب‌های اهدا شده در صورت تخريب منابع اصلی جايگزين آنان می‌شوند.اين کتابخانه و منابع موجود در آن هيچ محدوديتی در سطح و نوع منابع وجود ندارد و هر منبعی در ارتباط با امام علی (ع) جزو مجموعه اين کتابخانه است و در اختيار افراد قرار می‌گيرد. در کتابخانه بسیاری از منابع اعم از  کتاب‌های چاپی، خطی، مقاله و پايان نامه شناسایی شدند که هنوز در کتابخانه موجود نيستند  و در اولویت تهيه قرار گرفته‌اند. 4 سال بعد از راه اندازی اين کتابخانه، کتابخانه حضرت فاطمه (س) که وابسته به کتابخانه اصلی اميرالمونين علی (ع) است راه اندازی شد و منابع آن از طریق آدرس      www.fatimaslib.comقابل دسترسی است. در این کتابخانه در قبال استفاده از منابع هزينه‌ای دريافت نمی‌شود و بيشتر محققان استفاده از کتابخانه استفاده پژوهشی دارند و یا در مرحله تدوین پايان‌نامه دکتری و اثر پژوهشی هستند. انتشار منابع مختلف در تمامی سطوح انجام می‌شود . تاکنون 43 جلد کتاب اعم از تصحیح نسخه‌های خطی یا کتاب‌های کودک در ارتباط با امام علی (ع) توسط این کتابخانه منتشر شده‌اند. ليست کتاب‌های منتشر شده در وب سايت کتابخانه قابل مشاهده است. در گذشته نمايشگاهای بسياری توسط اين کتابخانه برگذار میشد . مهم ترين آن در سال1379 برگزار شد که حدود 1000عنوان کتاب برای افراد به نمايش گذاشته شد.

دکتر مجتهدی در ادامه گفت: در اين کتابخانه افزون بر 6 موضوع اصلی کتابخانه، منابع در بيش از 110 موضوع فرعی و موضوعات مختلف جمع‌آوری شدند. منابع کتابخانه از طريق لينکداين و آکادميا برای محققان اطلاع‌رسانی می‌شوند و منابع جديدی که در رابطه با  امام علی (ع) نوشته می شوند، به سرعت از طريق وب سايت کتابخانه برای علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌شوند. در کتابخانه علاوه بر  برپایی نمایشگاه­های مختلف تاکنون بالای 20 نشست تخصصی پیرامون ترجمه نهج البلاغه به زبانهای دیگر و معرفی منابع جدید منتشر شده برگزار شده است. تعداد پايان‌نامه‌های  اين کتابخانه 2500 عنوان است که از کشورهای مختلفی ماند ايران، کشورهای خارجی، عربی به خصوص عراق تهيه شده است . اين کتابخانه به محققان منابع معرفی میکند که اطلاعات کلیه منابع موجود در کتابخانه از طریق آدرس  www.imamalislib.com قابل دسترسی است.

علاقه مندان می توانند فیلم کامل نشست را در این آدرس مشاهده کنند.

گزارش: زينب شمس، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم