کد خبر: 46706
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 آذر 1401 - 11:36

داخلی

»

گزارش

برای سلامت، بهداشت، آموزش، مدرسه و دانشگاه افراد دارای معلولیت وقف کنیم

منبع : لیزنا
آیت الله علوی بروجردی گفت: جامعه باید به گونه ای فعالیت کند که زمینه شکوفایی استعدادها برای همه اعم از افراد سالم و معلول فراهم شود، آموزش و پرورش بزرگترین ماموریت و مسئولیت را در این زمینه دارد.
برای سلامت، بهداشت، آموزش، مدرسه و دانشگاه افراد دارای معلولیت وقف کنیم

به گزارش لیزنا، محفل معلولین استان قم به همت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی و با همکاری کتابخانه معلولین استان قم  با حضور آیت الله علوی بروجردی تولیت مسجد اعظم در شب میلاد حضرت زینب سلام الله علیها در تاریخ 9 آذر 1401 برگزار شد.

 آیت الله علوی ضمن خوشآمدگویی به مهمانان و معلولین  که از استانهای قم، تهران و مازندران در این جمع حضور پیدا کردند، ابتدا به فضایل حضرت زینب اشاره کرد و گفت: حضرت زینب (س) بسیار منشا خیر و برکت در دنیای اسلام بوده است و از ایشان به «فاطمه ثانی» تعبیر می کنند.

آیت الله علوی بروجردی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک روز معلولین گفت: ممکن است انسان در طول زندگی مشکلاتی داشته باشد که گاهی مانند جنگ تحمیلی، «عارضی» است و آسیب های شدیدی برای افراد به دنبال دارد  که در جامعه جانبازان قطع نخاعی را بسیار می بینیم که با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که گرفتار آن هستند اما دارای چنان همت و اراده ای هستند که در حدّ توان خود فعالیت می‌کنند و آثار ماندگاری از خود برجای گذاشتند.

وی با تقسیم مشکلات به دو دسته ژنتیکی و عارضی افزود: یکسری افراد از ابتدای تولد دچار معلولیت هستند و با سختی زیادی زندگی می کنند، برخی دیگر به سبب حوادثی مانند جنگ، معلولیت بر ایشان عارض شده است اما این وضعیت نباید مانع رشد و حرکت آنها شود. تحمل مشکلات و حرکت در مسیر رشد با وجود این مشکلات و موانع یک هنر است که نمونه آن را در افراد و شخصیت های مختلف در گوشه و کنار جهان و ایران می بینیم.

تولیت مسجد اعظم همچنین نمونه ای از همت والای افراد دارای این مشکلات را بیان کرد و گفت: بعد از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، مرجعیت شیعه برعهده آیت الله سید عبدالهادی شیرازی قرار گرفت. ایشان از ناحیه چشم دچار بیماری می شوند و جهت درمان سفری به ایران می کنند. علیرغم تلاش پزشکان و عمل جراحی، نابینا می شوند. وقتی به نجف باز می گردند با وجود این سختی و مشکلی که پیدا کرده بودند، تدریس را کنار نگذاشتند، جلسه استفتاء ایشان تشکیل می شد. علیرغم مشکل بینایی تمام امور مربوط به شیعیان را پیگیری کرده و انجام می دادند به گونه ای که دستگاه مرجعیت ایشان زبانزد بود.

وی گفت: جامعه باید به گونه ای فعالیت کند که زمینه شکوفایی استعدادها برای همه اعم از افراد سالم و معلول فراهم شود، آموزش و پرورش بزرگترین ماموریت و مسئولیت را در این زمینه دارد. امروز، در گوشه و کنار کشور، استعدادهای زیادی وجود دارند که به دلیل زندگی در مناطق محروم و دورافتاده شکوفا نمی شوند.

وی با بیان اینکه افراد با فکر یا امکانات مالی خود می توانند به کمک بشتابند، عنوان کرد: یکی از مواردی که می توان از آن بهره گرفت، بحث «موقوفات» است. مسجد و حسینیه ساختن گرچه دارای ثواب و پاداش است اما این مردم هم کسانی هستند که زیر سایه سیدالشهداء هستند و لذا بسیار خوب است که برای سلامت، بهداشت، آموزش، مدرسه و دانشگاه افرادی که دارای معلولیت هستند، وقف کنیم.

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این نکته که وقف می تواند دارای جهات متعدد وقف مال، وقف فکر و دانش و وقف نفس باشد، تصریح کرد: همیشه دولت ها نمی توانند به همه امور رسیدگی کنند و ناخواسته بسیاری از کارها برزمین می ماند، ما نباید بگذاریم این قبیل کارها بر زمین بماند، ما مسئولیت داریم.

تولیت مسجد اعظم همچنین ضمن گلایه از حوزه های علمیه به این نکته اشاره کرد که یکی از موضوعاتی که مایه تاسف و گلایه است این است که چرا در حوزه علمیه قم، افرادی که معلولیت دارند را نمی پذیرد؟ چرا این فرد نباید در این رشته فعالیت کند؟ متاسفانه این محدودیت چندسال است که وجود دارد و واقعا جای تاسف است. تفاوتی بین اینها و دیگر افراد وجود ندارد. گاهی این افراد کم توان و معلول در جهات دیگر، استعدادهایی دارند که قابل رشد و برای جامعه موردنیاز است.

وی در پایان از معلولان خواست که دلسرد نشوند و با نگاه به آینده به استعدادهای خدادادی خود توجه کرده و برای رشد و پرورش آنها تلاش کنند و با توجه قراردادن نیازهای جامعه آثار ماندگاری ارائه کنند و نشان دهند که معلولیت هیچگاه محدودیت نیست.

در ادامه محمد نوری، مدیر کتابخانه تخصصی معلولین استان قم گفت: اسلام تنها دینی است که به صورت مستقیم به معلولین اشاره کرده و انسانیت آنها را به رسمیت شناخته و ما در کتب عهدین و تورات و انجیل چنین نصوص صریحی را نمی بینیم، و با وجود دفاعهای جدی که در دین از این عزیزان شده است، ولی این جلسه اولین جلسه ای است که از طرف حوزه این برنامه برگزار شده است، و چه خوب بود که سنوات گذشته و سالهای آتی در خدمت حضرات آیات و مراجع عظام قم بودیم و از نصایح ایشان برخوردار می شدیم. و امیدواریم که این جلسه آخرین جلسه نباشد و ادامه دار باشد.

در انتهای این جلسه دکتر پهلوانی رئیس سازمان بهزیستی استان قم با تبریک میلاد حضرت زینب و روز جهانی معلولین گفت: فراموش نکنیم رسالت سازمان بهزیستی با ایجاد بستر اولیه برای معلولین، توانمندسازی آنهاست تا دوستان خودشان بتوانند حرکت کنند و بنای ما بر این نیست که افراد معلول را وابسته کنیم و این امر مهم نیاز به کمک همه ارگانها دارد و نه فقط بر عهده بهزیستی و دولت باشد. تکریم این عزیزان وظیفه همگانی ماست.

وی در  پایان با اشاره به تایید همه مسائلی که در این جلسه مطرح شد گفت: در دوران کرونا که قم به عنوان یکی از مراکز پر خطر به شمار می آمد، و با توجه به اینکه بسیاری از معلولین تحت پوشش بهزیستی معلولین ذهنی هستند که حتی برخی از آنها آموزش پذیر نیستند، ولی با این وجود از میان معلولین تحت پوشش این سازمان،  فقط 5 نفر فوتی بر اثر کرونا گزارش شد که این نشان دهنده حسن مدیریت و توجه ویژه به این عزیزان است.

این نشست با تقدیر از اهداء کنندگان کتاب به کتابخانه توسط افراد دارای معلولیت به پایان رسید.