کد خبر: 47860
تاریخ انتشار: جمعه, 05 آبان 1402 - 12:06

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

ایکا ابوظبی جشنی تمام عیار برای در کنار هم بودن آرشیویست‎ها و به اشتراک گذاری دانش

منبع : لیزنا
سارا سلطانی
ایکا ابوظبی جشنی تمام عیار برای در کنار هم بودن آرشیویست‎ها و به اشتراک گذاری دانش

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک  351) : سارا سلطانی، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش ‎شناسی دانشگاه الزهرا(س): امسال اولین تجربه من برای شرکت در یک جمع آرشیوی بین ‎المللی به صورت حضوری بود. قبلا در کنفرانس‎های آرشیوی و موزه‎ای بین ‎المللی به صورت مجازی شرکت کرده بودم اما این تجربه به گونه ‎ای دیگر بود. میزبانی کنگره شورای جهانی آرشیو[i] 2023 توسط ابوظبی این تجربه را برای من به یادماندنی کرد. این یک میزبانی تمام عیار بود. مقاله ام که زیر نظر دکتر رضایی شریف ‎آبادی نوشته بودم برای سخنرانی پذیرفته و ارائه شد و به دنبال آن پاسخگوی پرسش­های شرکت‎کنندگان کنگره بودم که تجربه خوبی بود.

لازم به یادآوری است که بنده با بورس ایکا در این کنفرانس شرکت کردم. این بورسیه به متخصصان و فعالان واجد شرایط لازم به نمایندگان 65 کشور اختصاص داده شده بود. نظم در ارائه خدمات از همان بدو ورود به فرودگاه مشخص بود. در نظر گرفتن ماشین‎های اختصاصی از فرودگاه دبی به هتل محل اقامت در ابوظبی، اختصاص هتلی با بهترین امکانات برای اسکان ما، وجود اتوبوس‎های رایگان برای انتقال به محل برگزاری کنگره و ثبت‎نام بدون دردسر شرکت‎ کنندگان و پذیرایی به بهترین وجه ممکن از تسهیلات حاشیه ای این کنگره بود.

از حاشیه که بگذریم و به متن برسیم، اولین روز کنگره با کارگاه‎ها آغاز شد که پایه مباحثه داشتند. همه در کنار هم از کشورهای مختلف متناسب با موضوع کارگاه مربوطه از مشکلات و چالش‎های آرشیوی خود صحبت می‏کردند و در نهایت به راه ‎حل‎های مشترکی می‎رسیدند. همچنین باید به مراسم افتتاحیه پرمحتوا و در عین حال کوتاه اشاره کنم که در روز دوم کنگره تنها با دو سخنران کار خود را آغاز کرد و بعد از پذیرایی کوتاه به سراغ جلسات و نشست‌های علمی رفتند.

از مهترین بحث‎های علمی صورت گرفته در این کنگره اهمیت توجه به قوانین و داشتن خط ‎مشی و استراتژی صحیح برای تصمیم ‎گیری‎های درست در حوزه آرشیو بود. همچنین اهمیت بحث و توافق برای رسیدن به استراتژی‎های یکپارچه و انعطاف‎ پذیر در زمینه ‎های مختلف آرشیوی مورد تاکید قرار گرفت. استفاده از هوش مصنوعی در آرشیوها به ویژه در آرشیوهای دیداری شنیداری و تاثیر آن در بهبود عملکرد فرایندهای آرشیوی از دیگر مباحثی بود که در نشست‎های تخصصی مطرح شد. در این نشست‎ها همچنین مطرح شد که آرشیوها باید به متخصصان خود فرصت آزمون و خطا بدهند تا موفق شوند و هیچ موفقیتی یک شبه به دست نخواهد آمد. از دیگر بحث‎های مهم مطرح شده در این کنگره که اکثر اعضا به آن اشاره کرده و روی آن اتفاق نظر داشتند موضوع همکاری مشترک میان کشورهای مختلف در موضوعات آرشیوی بود تا نتایج موثرتر و جامع‎تری حاصل شود. وجود بخش ایده‎های دانشجویی و دانش آموزی و اختصاص جایزه درخور برای برندگان این بخش از دیگر تسهیلاتی بود که میزبانان این کنگره فراهم کرده بودند. شروع به موقع و پایان به موقع و بطور کلی نظم حاکم بر جلسات از دیگر نقاط قوت این رویداد بین المللی بود. حضور شمار زیادی از آرشیویست‎ها و متخصصان آرشیو از کشورهای مختلف و سهم اندک نمایندگان کشور ما در این کنگره، مساله‎ای است که باید مورد توجه و عنایت بیشتری قرار گیرد.

 در اختتامیه این کنگره از سوی میزبان دکتر عبدالله الرئیسی دبیر کمیته نوزدهمین کنگره شورای جهانی آرشیو مطرح شد که"این هفته یک هفته تاریخی برای شورای جهانی آرشیو بود و باید باشد. ما باید این حرکت را حفظ کنیم. یکی به من گفت تو سطح توقع را خیلی بالا بردی! از نظر من شورای جهانی آرشیو و کنگره باید اینگونه باشد. زیرا آرشیوها لیاقت این را دارند."

و همه متخصصان و فعالان حوزه آرشیو شرکت کننده در کنگره امسال منتظر این هستند که بدانند شهر بارسلون در سال 2025 چگونه میزبانی خواهد بود.

------------------------

[i] International Council on Archives (ICA)