کد خبر: 48110
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 آذر 1402 - 10:18

داخلی

»

برگ سپید

در جست‌و‌جوی خلاقیت گمشده:

معرفی کتاب خودباوری در خلاقیت

منبع : لیزنا
ملیکا خرمشکوه
معرفی کتاب خودباوری در خلاقیت

درباره نویسندگان

کتاب «خودباوری در خلاقیت[1]» نوشته‌ی «تام کلی» و «دیوید کلی» با ترجمه‌ی «مرتضی خضری پور» و «مهدی کیامهر» از سوی انتشارات آریانا قلم در سال 1394 منتشر شد. دیوید کِلی زاده‌ی 10 فوریه 1951، تاجر، کارآفرین، طراح، مهندس، استاد دانشگاه استنفورد و بنیانگذار شرکت طراحی آی دی ای اٌ[2]  است. دیوید کلی فعالیت‌های تأثیرگذاری در عرصه‌ی طراحی و تدریس طراحی داشته است. تام کِلی نیز از مدیران شرکت طراحی آی دی ای اٌ است که در عرصه‌ی مشاوره‌ی طراحی و در زمینه‌ی توسعه فردی و خلق محصولات فعالیت می‌کند.

«تام کلی» و «دیوید کلی» معتقد هستند همه‌ی افراد به خلاقیت و نوآوری دسترسی دارند و در حال حاضر فعالیت‌های خلاقانه به جریان اصلی کسب‌وکارها تبدیل شده است و کلید رشد و بقا در کسب‌وکارها، نوآوری و خلاقیت است. این دو نویسنده براساس سال‌ها فعالیت و همکاری با شرکت‌های مختلف این کتاب را نوشته‌اند (وب­سایت فیدیبو، بی­تا). برادران کِلی اهل اوهایو در ایالات متحده هستند و یک شرکت بین‌المللی با محوریت خلاقیت و نوآوری را اداره می‌کنند. آنها هوشمندانه تلاش می‌کنند از طریق ابزارهای کاربردی به افراد در زمینه تحول‌های فردی کمک کنند (طاقچه، بی­تا).

نگاهی به کتاب

همه ما یک زمانی خیلی آدم‌های خلاقی بودیم. کِی؟ وقتی بچه بودیم و بدون ترس از قضاوت شدن و شکست خوردن همه چیز را امتحان می‌کردیم، دنبال ارتباط بین پدیده‌ها می‌گشتیم، یک ذهن پرسشگر داشتیم و همه چیز را خوب نگاه می‌کردیم. اما هنوز هم می‌توانیم بارقه‌های خلاقیت را در خودمان پیدا کنیم و از آن لذت ببریم، اگر که مثل یک مسافر به همه چیز دقت کنیم و مسائل اطرافمان را از زوایای مختلف ببینیم، اگر بتوانیم با کسی که می‌خواهیم مشکلش را حل کنیم همدردی کنیم، اگر آنقدر کمالگرا نباشیم که در مرحله برنامه‌ریزی گیر کنیم و کاری را شروع نکنیم و و دیگر نترسیم از شکست و ریسک کردن، قضاوت و از هر آنچه که محدودمان می‌کند حتی ذهنیت خودمان. کتاب خودباوری در خلاقیت به همه ما کمک می‌کند تا موانع ذهنی خود را در مورد خلاقیت از میان برداریم و خلاقیت را برای خودمان تبدیل به عادت کنیم.

برادران کِلی نیز در بخشی از معرفی این کتاب گفته‌اند: «پایه اصلی خودباوری در خلاقیت، اعتقاد به توانمندی‌هایمان برای ایجاد تغییر در جهان پیرامون است، به معنی اینکه بپذیرید قادرید هر آنچه عزم کنید انجام دهید. باور داریم این خودباوری، یعنی ایمان به ظرفیت خلاق خودتان، قلب نوآوری است. خودباوری در خلاقیت شبیه عضله است که با تلاش و تجربه، قوی‌تر و نیرومندتر می‌شود. چه خود را از گونه انسان‌های خلاق بدانید یا ندانید، خواندن این کتاب به شما امکان می‌دهد از ظرفیت خلاقانه‌ای که در همه ما وجود دارد، بیشتر استفاده کنید.» (وب­سایت فیدیبو، بی­تا)

مدرسه کسب‌و‌کار استنفورد و شرکت آی دی ای اٌ که متعلق به برداران کِلی است، از جمله پیشتازان استفاده از تفکر طراحی در طراحی محصول هستند. این کتاب نیز حاصل یک عمر تجربه در زمینه‌ی طراحی است و براساس تفکر طراحی، چگونه خلاق دیدن را به شما می‌آموزد. تفکر طراحی شیوه‌ای خلاقانه برای حل مسئله است که افراد با استفاده از آن می‌توانند راه‌حل خاص خودشان را برای مسائل پیدا کنند. تفکر طراحی می‌تواند افراد را به این باور برساند که همه خلاق هستند، فقط باید ترس‌هایی که از کودکی همراهشان بوده است را کنار بگذارند و به شناخت و آگاهی برسند.

تحلیل کتاب

کتاب «خودباوری در خلاقیت»، نثر ساده، روان و الهام‌بخشی دارد و سرشار از مثال‌های کاربردی و عملی و داستان‌های واقعی برای پرورش خلاقیت است. تام و دیوید کِلی در این کتاب با استفاده از تجربیات گسترده خود، قواعد و استراتژی‌هایی را مطرح می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد از پتانسیل خلاقیت خود، چه در زندگی کاری و چه شخصی، کمال بهره را ببریم. برادران کِلی جملات انگیزشی و کلیشه‌ای و امید واهی القا نمی‌کنند، بلکه تجارب و دانش خود و مجموعه‌ای از مهم‌ترین پژوهش‌ها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا افراد ایده‌های جدید خود را با خودباوری دنبال کنند.

این کتاب به خوبی نشان می‌دهد که خلاقیت در وجود همه‌ی ما هست و فقط باید آن را پیدا کرد و پرورش داد. واقعیت آن است که می‌توان در هر سن و موقعیت کاری دوباره خلاقیت درونی خود را احیا کرد. خلاقیت یک مهارت قابل یادگیری‌ست و می‌توان آن را رشد داد. همه ما می‌توانیم آدم‌هایی خلاق و نوآور باشیم، اگر که به توانمندی‌هایمان برای ایجاد تغییر باور داشته باشیم، چراکه خودباوری، قلب نوآوری و ظرفیت لازم برای ایجاد تمایز و خلق اثری متمایز و ماندگار است. ما به این دنیا آمده‌ایم تا کار ماندگاری انجام دهیم. خلاقیت، این توانمندی و خودکارآمدی را برای ما ایجاد و زندگی ‌ما را معنادار و ارزشمند می‌کند. خودکارآمدی، باور به انجام یک کار ماندگار و خلاقانه است.

درواقع خلاق بودن در کنار خودباوری است که معنا پیدا می‌کند. برای خلاق بودن باید خودباوری داشت چراکه خودباوری در خلاقیت توانایی خلق ایده‌های جدید و شجاعت عملی کردن آن‌ها را به ما می‌دهد. خلق کردن افراد را وادار می‌کند که پیوسته بپرسند، تجربه کنند و دست به انتخاب‌های مهم بزنند. زمانی که بتوان شجاعانه به ترس‌های خود غلبه کرد، فرصت‌های جدیدی پیش می‌آید و به جای تسلیم شدن در مقابل احتمال شکست، هر تجربه‌ای فرصتی برای یادگیری‌ محسوب می‌شود. با وجود همه تردیدها، خودباوری در خلاقیت به افراد کمک می‌کند تا عملگرا باشند و در مرحله‌ی برنامه‌ریزی متوقف نشوند و به جای پذیرش وضع موجود یا انجام آنچه که دیگران گفته‌اند، آزادانه نظر خود را ابراز کنند و روش‌های موجود را به چالش بکشند. این‌گونه با شجاعت بیشتری عمل کرده و استقامت بیشتری در مقابل موانع نشان می‌دهند. افرادی که خودباوری در خلاقیت دارند، انتخاب‌های بهتری دارند و راحت‌تر وارد مسیرهای جدید می‌شوند و بهتر می‌توانند برای مشکلات به ظاهر حل‌نشدنی راه‌حل بیابند و برای بهبود شرایط موجود با دیگران همکاری ‌کنند.

از کتاب «خودباوری در خلاقیت» می‌توان آموخت که با رفتن در دل ترس‌ها می‌توان مثل یک مسافر ماجراجویی و ایده‌پردازی کرد، شهامت داشت و البته از شکست نترسید. اگر می‌خواهید نگاهی نوآور به مسائل داشته باشید و از زاویه‌ای جدید به چالش‌های زندگی نگاه کنید، مطالعه این کتاب پیشنهاد می‌شود.

برش‌هایی از کتاب

  • در زبان تبتی برای خلاقیت یا خلاق بودن واژه‌ای وجود ندارد. نزدیک‌ترین ترجمه به آن «طبیعی» است. به عبارت دیگر اگر بخواهید خلاق‌تر باشید، فقط باید طبیعی‌تر باشید. خودباوری در خلاقیت شبیه عضله است که با تلاش و تجربه، قوی‌تر و نیرومندتر می‌شود.
  • اولین قدم برای خلاق بودن این است که فراتر از مشاهده‌گری منفعل باشیم و افکارمان را به مرحله عمل برسانیم. سازمان‌ها، جوامع و ملت‌هایی موفق می‌شوند که شروع به عمل می‌کنند، چرخه‌های نوآوری را سریع آغاز می‌کنند و با عمل کردن یاد می‌گیرند و به سرعت می‌دوند، درحالی که دیگران همچنان روی خط آغاز منتظرند.
  • رالف فسته که به مدت بیست سال مدیر طراحی محصول در استنفورد بود همیشه عبارت جالبی می‌گفت: اگر مسئله‌ای ارزش حل کردن نداشته باشد، ارزش خوب حل کردن هم ندارد. تمرکز انرژی روی پرسش درست، می‌تواند به جای بهبود تدریجی ما را به محصولی کاملاً جدید برساند.

مشخصات کتاب

کلی، تام و کلی، دیوید. (1399). خودباوری در خلاقیت. ترجمه مرتضی خضری‌پور و مهدی کیامهر. تهران: آریانا قلم.

منابع

]1[ سایت فیدیبو. کتاب خودباوری در خلاقیت در جست‌وجوی خلاقیت گمشده. بازیابی شده در تاریخ 21 مرداد 1402. لینک

]2[ سایت طاقچه. کتاب خودباوری در خلاقیت. بازیابی شده در تاریخ 21 مرداد 1402. لینک

درباره نگارنده این متن

ملیکا خرمشکوه، کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی و کتابدار. از مطالعه کتاب‌های حوزه کسب‌و‌کار و توسعه فردی لذت می‌برم و بسیار می‌آموزم.

 

[1] Creative Confidence

[2] IDEO