کد خبر: 48487
تاریخ انتشار: جمعه, 03 فروردين 1403 - 11:57

داخلی

»

تورقی و درنگی و گوشه چمنی

کتاب و کتاب فروشی ، لقب انقلاب در تهران است

منبع : لیزنا
مهسا احمدی
کتاب و کتاب فروشی ، لقب انقلاب در تهران است

لیزنا؛ مهسا احمدی، دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه شهیدبهشتی: از میدان تا دانشگاه و از دانشگاه تا تاترشهر و قبل تر و بعدتر ، از کف خیابان تا طبقه‌های چندین و چندم و از طبقه‌های چندین و چندم تا کوچه پس کوچه ها و بالاتر و پایین‌تر،  تا چشم می‌بیند و مشام می‌بوید ، تنوع کتاب فروشی های بزرگ و کوچک است و عطر صفحات کتاب هایی که کهنه و نو ، در پیش روی مردم خودنمایی می‌کنند تا رهگذران خسته ، برنده ای از میان آنها برگزینند . 

با این حساب عجیب نیست که هربار، گذر هرکس در چنین هوایی افتاد ، برود و کتاب فروشی جدیدی را که قبلا از آن خرید نکرده ، بگردد . 

اما جالب آن است که آدم هزاران بار از کنار جایی عبور کرده باشد ، که دلپذیر است ، اما او هیچگاه آنجا را ندیده است و نداند که همچین نقطه ای در شهرش وجود دارد که او می‌تواند از بودن در آن لذت ببرد و بعد هم خیلی اتفاقی ، وقتی از در مترو بیرون آمده و چیزی را که از دستش به زمین افتاده است بر می‌دارد ، آنجارا کشف کند . 

قصه‌ی ورود من به کتاب‌سرای «سوره‌مهر»، چنین بود . وقتی آن را در زیرپله‌ای یافتم که از بیرون زیاد به چشم نمی‌آمد اما وسعتش به مراتب ، بیشتر از بسیاری از آن کتاب فروشی‌های سر خیابان بود که چشم را می‌زدند. 

دکورش، هم جذب‌کننده بود و هم به شیوه‌‌ای، متفاوت. 

علاوه بر کتاب‌هایی که در دسته‌بندی‌های مختلفی در قفسه‌ها نشسته بودند به تماشای مردمی که کم و بیش از آن پله‌های کوتاه می‌آمدند و می‌گشتند و می‌رفتند ، اشیای دیگری هم بود برای فروش که من به شخصه، نفس چنین چیزی را دوست دارم .چون هر آنچه هست ، در خاص ترین حالت خود ، مروج زیبایی و هنری می‌باشد که پیشتر ، انس با کتاب متولدشان کرده است .

صاحبان، خوش برخورد بودند ؛ تنوع کتاب‌ها به‌جا بود و کافه‌ی نقلی و خوش‌ساختی هم به مثابه‌ی میدان ، در کانون شهر کتاب آنجا ، بر زیبایی فضا تاثیر می‌گذاشت. 

اگر بتوان از مجموع آنجا ، نقطه‌ی ضعفی بیرون آورد ، شاید بتوان از جهت‌گیری سیاسی خاص آن فضا خرده گرفت . 

سوگیری مطلقی که نه آنقدر زیاد بود که آدم را فراری دهد و نه آنقدر کم ‌که خود، از هدفش کوتاه بیاید ؛ در حالی که  تمامیت این امر، چندان شایسته نیست . چراکه جهت‌گیری ، هر سویی که می‌خواهد باشد ، تنها پیام‌آور «انحصار» است که این با ذات کتاب و کتابخوانی ، قرابتی ندارد و هر صنفی هم اگر چنین چیزی را بتواند بر بتابد ، کتاب آن را گردن نمی‌گیرد . 

زیرا آنجایی که کتاب حضور دارد ، عقیده تکرار نمی‌شود بلکه ساخته می‌گردد.

 

احمدی ، مهسا. « کتاب و کتاب فروشی ، لقب انقلاب در تهران است» ستون تورقی و درنگی و گوشه چمنی لیزنا: شماره  96،  3 فروردین ماه  1403.