کد خبر: 25118
تاریخ انتشار: شنبه, 13 شهریور 1395 - 12:50

داخلی

»

اخبار کتاب

شیراز می‌تواند «پایتخت کتاب ایران» شود

منبع : لیزنا
محمدرضا ابراهیمی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس:‌ شیراز آمادگی کامل برای دستیابی به عنوان پایتخت کتاب ایران را دارد.
شیراز می‌تواند «پایتخت کتاب ایران» شود

  به گزارش لیزنا،  نخستین جلسه مشترک ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سال جاری درباره ارائه و اجرای طرح‌های مختلف برای برگزیده‌شدن شیراز در طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران»، با حضور محمدرضا ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس ، بهاره شفیعی معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از رؤسای ادارات و کارشناسان دو اداره برگزار شد.

 

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های استان فارس، محمدرضا ابراهیمی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، با اشاره به آمادگی کامل اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان برای همکاری همه‌جانبه در راستای دست‌یابی شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران و با اشاره به طرح‌های ارائه‌شده از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته همچون «پویش صنایع، شرکت‌ها و مؤسسات دوست‌دار کتاب»، «کتاب در گردش»، «باغ کتاب» و «پیاده‌راه کتاب»، از پیگیری جدی برای اجرایی‌شدن طرح‌ها خبر داد.

 

 وی با برشمردن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی مانند برگزاری نشست‌های کتابخوان، راه‌اندازی کافه‌کتاب و اجرای طرح‌ مطالعه در سفر در شهر شیراز، مستندسازی بسیاری از اقداماتِ معمول را افزون بر اجرا و مستندسازی طرح‌های ویژه مهم دانست و انجمن کتابخانه‌‌های عمومی استان فارس و شهرستان شیراز را که متشکل از عالی‌ترین مقامات اجرایی و فرهنگی استان و شهرستان است، جایی مناسب برای تصویب، پیگیری و رصد طرح‌های مختلف در این زمینه برشمرد.

 

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این نشست، با بیان جایگاه فرهنگی شیراز در ایران و جهان، گفت: برای عملیاتی‌شدن طرح‌های مختلف و اینکه همه نهادها در کنار هم وظیفه خود را در قبال این حرکت فرهنگی انجام دهند لازم است اهرم‌هایی وجود داشته باشد تا بر کار همگان نظارت کند. بهاره شفیعی با تصریح این که نهادهایی همچون شهرداری، شورای شهر، استانداری و فرمانداری باید پیگیر موضوع باشند، افزود: متأسفانه تاکنون در استان فارس و شهر شیراز ادارات دولتی در این‌باره همکاری چندانی نکرده‌اند و همین باعث شده است که بسیاری از فرصت‌های را از دست دهیم، بنابراین لازم است نهادهای مرجع در این خصوص عملکرد آن‌ها را بررسی کنند. وی تصریح کرد: با وجود اینکه استان فارس در بسیاری شاخصه‌های فرهنگی از دیگر کلان‌شهرها پیش‌تر است، اما آنان بهتر توانسته‌اند از توان و امکانات خود بهره ببرند. شفیعی یادآور شد: اگر بتوانیم در حوزه کتاب و کتابخوانی این مشکل را رفع کنیم و با اجرای طرح‌های خوب و مستندسازی، اقدامات خود را در این زمینه ثبت کنیم، سنگی بزرگ از پیش پای فرهنگ و هنر استان برداشته خواهد شد.

 

در ادامه این نشست، رئیس اداره چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که برای کسب این عنوان به هم‌دلی و هم‌یاری همه مسئولان و مردم نیاز است، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که داریم، در همه استان‌ها به‌شکلی جدی برای کسب این عنوان تلاش می‌شود. وی با تصریح اینکه از دید داوران این طرح، نوآوری و فراگیربودنِ طرح‌های کتاب‌خوانی مهم‌ترین شاخص به حساب می‌آید، افزود: باید طرح‌های خود را از فضای سازمانی بیرون آوریم و در آن‌ها نوآوری ایجاد کنیم؛ به‌گونه‌ای که طیفی وسیع از نهادها و مردم را درگیر کند. جمشید رضایی با تأکید بر عمومی‌بودن این طرح یادآور شد: در زمینه کسب عنوان پایتخت کتاب لازم است قسمت عمده کار به بخش خصوصی و مردم واگذار شود و اداره‌های متولی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌های عمومی و شهرداری تنها مدیریت آن را بر عهده گیرند. وی همچنین یکپارچه‌بودن مدیریت شهری را یکی دیگر از شاخص‌های اساسی برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران دانست.

 

علی ثابت رئیس اداره مجامع و فعالیت‌های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با تصریح اینکه در چند دهه گذشته مردم کتابخوان نشده‌اند، بیان کرد: در کشور و استان فارس طرح‌های بسیاری در زمینه کتاب و کتابخونی اجرا می‌شود، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به کتاب‌خواندن مردم منجر نشده است. وی با اشاره به اینکه طرح‌های ما باید از حالت تئوری خارج شود و به سمت عملیاتی‌شدن سوق یابد، گفت: اگر امسال طرح‌هایی را اجرا کنیم که راندمان مطالعه مردم شیراز را حتی یک دقیقه افزایش دهد، گامی مهم در زمینه کتابخوان‌کردن مردم و انتخاب شیراز به عنوان «پایتخت کتاب ایران» و «شهر خلاق ادبی» برداشته‌ایم. ثایت افزود: طرح‌های ما باید ساده و راحت باشد تا مردم بتوانند در خلال زندگی روزانه کتاب دست بگیرند و مطالعه کنند. وی همچنین با تأکید بر اینکه هیچ‌ طرحی به‌صورت کلی کارایی لازم را ندارد، گفت: جامعه‌های هدف ما باید از هم تفکیک شود و برای طیف‌های مختلف همچون دانش‌آموزان، دانشجویان، پزشکان، کارگران و. غیره برنامه‌های مختلفی اجرا کنیم و همچنین کار را به خود مردم بسپریم تا کتاب و کتاب‌خوانی دغدغه آنان گردد.

 

شایان ذکر است در پایان این نشست، درباره تشکیل یک تیم کارشناسی مشترک برای همفکری، اجرا و ارزیابی طرح‌های مختلف و نشست‌های منظم معاونت‌های دو اداره کل برای هماهنگی بیشتر توافق شد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: