کد خبر: 26372
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 آذر 1395 - 16:18

داخلی

»

اخبار کتاب

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند

جشنواره کتاب کودک و نوجوان/ معرفی نامزدهای بخش علمی آموزشی، شعر و نمایشنامه

منبع : لیزنا
هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوم دی ماه در تبریز برگزار می‌شود.
جشنواره کتاب کودک و نوجوان/ معرفی نامزدهای بخش علمی آموزشی، شعر و نمایشنامه

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، کانون در 9 بخش شعر، داستان تالیف، داستان ترجمه، علمی آموزشی، دینی، بازنویسی، زندگی‌نامه، نمایش‌نامه و تصویرگری، گرافیک و طراحی جلد برگزار شده است.

جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان به بررسی تمام کتاب‌های چاپ اول ویژه‌ خردسالان و کودکان و نوجوانان منتشر شده در سال‌های‌ 1393 و 1394 می‌پردازد.

آیین اهدای جوایز این جشنواره دوم دی در تبریز برگزار می‌شود و جواد محقق دبیر هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان است.

پس از بررسی 337 اثر در بخش ترجمه و 173 اثر در بخش تالیف هیات داوران بخش «علمی و آموزشی» جشنواره کتاب کودک 8 اثر در بخش کودک و 6 اثر در بخش نوجوان را شایسته‌ راه‌یابی به دور پایانی این رقابت دانست.
بر اساس گزارش دبیرخانه‌ این جشنواره، مجموعه‌ی 3 جلدی «چه کاره باشی؟» تألیف مهری ماهوتی از انتشارات به‌نشر، مجموعه‌ی 9 جلدی «شهربازی هوش هیجانی» تألیف گروه نویسندگان از انتشارات یارمان، «من کمکت می‌کنم» تألیف پریسا یاورزاده و مجموعه‌ی 3 جلدی «اسم من» تألیف ناهید عسگری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،  مجموعه‌ی «ترانه بازی‌های ایران جلد 6 ، 7 و 8 »، تألیف شهرداد میرزایی از انتشارات دیبایه و در نهایت مجموعه‌ی 20 جلدی «راز نقاشی‌های قشنگ» تألیف محمدحسین صلواتیان انتشارات به‌نشر به عنوان نامزدهای بخش تالیف کودک اعلام شده‌اند.
در بخش آثار تالیفی نوجوان «بیایید داستان بنویسیم» تألیف مهدی میرکیایی از انتشارات طلایی، «بیایید شعر بگوییم» تألیف انسیه موسویان انتشارات طلایی و «فرهنگ‌نامه‌ نجوم و فضا» اثر گروه نویسندگان انتشارات طلایی و «فرهنگ‌نامه‌ سوره‌های قرآن» تألیف غلامرضا حیدری‌ابهری از انتشارات قدیانی آثار راه یافته به بخش نهایی هستند.
در هر کدام از بخش‌های ترجمه‌ی خردسال، کودک و نوجوان نیز دو اثر موفق شده‌اند به مرحله‌ی پایانی برسند.
نامزدهای بخش کودک و خردسال ترجمه عبارتند از: «مجموعه‌ی 6 جلدی اولین کتب علمی من، ترجمه‌ سارا سیدناصری انتشارات ذکر و نقاشی‌های هیچی هیچی! ترجمه‌ فرح یزدی‌فر انتشارات دیبایه و علمی و فرهنگی.»
مجموعه‌ 6 جلدی «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» ترجمه‌ی مهناز رهنمایان از موسسه فرهنگی‌هنری اورنگ آفرین و «خداحافظی با کم رویی و خجالت» ترجمه‌ محبوبه رمضان‌زاده از انتشارات کتاب درمانی نیز از سوی هیات داوران به عنوان آثار ترجمه نوجوان معرفی شده‌اند.

همچنین از بین 28 اثر کودک و نوجوان در بخش نمایشنامه 6 کتاب به عنوان راه یافتگان بخش پایانی این جشنواره معرفی شد.
بر این اساس «نگین شکسته»، اثر زهره معماری‌نسب؛ «زنگ اول: تاریخ»، «ما، همان جمع پراکنده» «جعبه‌ی خیال» اثر فریده شیرژیان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ جلد دوم «بازی با شاهنامه» اثر بهناز حقیقی از انتشارات سامر و  «های و هوی» اثر عباس جهانگیریان از انتشارات سوره مهر راه‌یافتگان این بخش‌اند.
در بخش زندگینامه نیز مجموعه‌ی 3 جلدی «آزادی‌خواهان بزرگ جهان» ترجمه‌ محمدامین بابا‌ ربیع از انتشارات ذکر، مجموعه‌ی 16 جلدی «سرداران ایران‌ زمین» نوشته‌ مهدی میرکیایی از انتشارات امیرکبیر، «شیخ بهایی» نوشته‌ اسفندیار معتمدی از انتشارات مدرسه به عنوان آثار برتر از بین 37 اثر ارسالی به دبیرخانه‌ جشنواره شناخته شده‌اند.
گفتنی است که پس از بررسی 220 اثر کودک و نوجوانان در بخش بازنویسی هیات داوران هیچ اثری را به عنوان نامزد این بخش اعلام نکرده است.

هیات داوران این جشنواره 9 اثر را به عنوان نامزدهای بخش کودک و خردسال معرفی کرده‌اند.
بر این اساس، «اژدهای عینکیِ کله اره‌ای» از انتشارات علمی و فرهنگی، «مجموعه‌ی قصه‌ای که دوستش دارم» از انتشارات پیدایش، «مجموعه‌ شاهنامَک» از انتشارات چکه، «مجموعه‌ کتاب‌های کشویی» از انتشارات شهر قلم، «شبح ترسو» از انتشارات چکه، «با عددها دوست می‌شوی؟»، «ای میهن من، ایران»، «به! به!» و «من و مامان و مدرسه» هر چهار مورد از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این فهرست جای گرفته‌اند.
همچنین در بخش نوجوان، پنج عنوان اثر از کانون پرورش فکری ‌کودکان و نوجوانان به مرحله‌ پایانی راه یافته‌اند. این آثار عبارتند از: «مجموعه‌ی نمایش‌نامه‌ نوجوان امروز (چاپ شده در سال‌های 1393 و 1394)»، «مجموعه‌ی رمان نوجوان امروز (چاپ شده در سال‌های 1393 و 1394)»، «پرنده‌ای بود که شباهت به هیچ پرنده‌ای نداشت»، «نامه‌های خیس» و «می‌ترسم یادت برود دوستم داشتی.»

 در بخش شعر این جشنواره 9 عنوان اثر به مرحله پایانی راه یافته‌اند. بر این اساس، هیات داوران پس از بررسی 37 عنوان کتاب نوجوان و 273 عنوان کتاب خردسال و کودک نامزدهای هر بخش را اعلام کرده‌اند.
«پولک به پولک» سروده‌ اسدالله شعبانی از انتشارات پیدایش، «من بُدو، پنگوئن بُدو،» سروده‌ مریم هاشم‌پور و «من و مامان و مدرسه» سروده‌ شکوه قاسم‌نیا از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نامزدهای بخش خردسال شناخته شدند.
در بخش شعر کودک «یک قوری پر از قور» سروده‌ی مریم هاشم‌پور، «دم گربه‌ها را بکش» و «قِچ قِچ» سروده‌ی طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نظر هیات داوران را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین نام مهدی مرادی، بابک نیک‌طلب و افسانه‌شعبان‌نژاد به‌عنوان نامزدهای بخش شعر نوجوان اعلام شده است
قرار است سه اثر «آوازهای سیب‌زمینی»، «با فرفره‌ها به شادی باد بگرد» و «یک شعر بی‌طاقت» روز دوم دی و مراسم پایانی این جشنواره به رقابت بپردازند.
آثار این شاعران نیز همچون دیگر مولفان شرکت کننده در سال‌های 93 و 94 به دست مخاطبان رسیده است.

آذربایجان شرقی از روز سه‌شنبه 30 آذر تا پنج‌شنبه 2 دی پذیرای اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خواهد بود که با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و در قالب طرح «کاروان کتاب» به این استان سفر خواهند کرد.

 در هفده دوره از برگزاری این رویداد ملی، میزبانی این جشنواره هیچ‌گاه به خارج از شهر تهران منتقل نشده بود و تبریز نخستین شهری است که پس از پایتخت، میزبانی جشنواره را بر عهده می‌گیرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: