کد خبر: 26443
تاریخ انتشار: جمعه, 03 دی 1395 - 14:31

داخلی

»

اخبار کتاب

وضع کتاب خوب است؛ اما با ایده‌آل‌ها فاصله داریم

منبع : لیزنا
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها نهاد فراگیر در جامعه‏ ایران است که ماموریت و مسئولیت آن تلاش برای پرورش فکری نسل آینده و پرداختن به امر تربیت ذوق هنری و ادبی آنان است.
وضع کتاب خوب است؛ اما با ایده‌آل‌ها فاصله داریم

به گزارش لیزنا، طبق اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیرعامل کانون در آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در تبریز گفت: زندگی را رازهایی است و کتاب، واژه واژه‌هایش داستان زندگی را به تصویر می‌کشد. انسان، از دیرباز با کتاب و کتاب‌خوانی و به‌ویژه با ادبیات و خلق ادبی پیوند خورده است. خداوند متعال از یک‌سو توانایی و قابلیت خلق داستان و داستان‌گویی را به بشر بخشیده و از سوی دیگر میل به خواندن و شنیدن داستان را نیز در وجود او به ودیعت نهاده است.

اکتفا به مفهوم سنتی سواد خواندن، مخاطبان را از آثار ادبی دور می‌کند

علیرضا حاجیان‌زاده افزود: اکتفا به مفاهیم سنتی سواد خواندن، هنر داستان‏نویسی و اجتناب از پذیرش و هضم تغییرات جدید، آسیبی جدی است که می‏تواند مخاطبان را، از آثار ادبی فرسنگ‌ها دور کند و هرگونه سیاست‌گذاری و مدیریت فضای تولید ادبی، و نیز تلاش برای ترویج خواندن، بدون توجه به این تغییرات راه به جایی نخواهد برد.
حاجیان‌زاده ادامه داد: انسان می‌‌سراید و می‌گوید، هم از خواندن داستان و گوش سپردن به قصه‌ها لذت می‌برد و هم دوست دارد آن‌چه را که می‌خواهد بگوید و با داستان در هم بیامیزد. کتاب و بازی فرصت لذت بخش زیستن در دنیای کودک است.
به اعتقاد وی توانایی بشر در قصه‏سازی و قصه‏گویی، وجهی از تمدن را رقم زده است و به مولفه‏ای بنیادین در تحلیل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، و مقیاسی برای سنجش میزان توسعه‏یافتگی جوامع مختلف تبدیل شده است.

حاجیان‌زاده معتقد است: این توانایی در خلق داستان‌های نو، و نیز پذیرش قصه‏های جدید و ادبیات تازه در یک جامعه، به معنای وجود امید، تخیل و زندگی در آن جامعه است، و میل به پیشرفت و تحول را در آن جامعه نشان می‏دهد.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها نهاد فراگیر در جامعه‏ ایران، که ماموریت و مسئولیتش، بنابر اساس‌نامه و رهنمودهای مسوولین بلندپایه‏ نظام، تلاش برای پرورش فکری نسل آینده، و پرداختن به امر تربیت ذوق هنری و ادبی آنان است، تاکید کرد: مسئله ادبیات و داستان‏پردازی، و از آن مهم‌تر ترویج و گسترش امر خواندن، در تمام معانی جدید و فراگیرش را، از اولویت‌های نخست و بنیادین خود می‏داند، و تلاش می‏کند در این مسیر گام بردارد.
مدیرعامل کانون توضیح داد: نگاه حرفه‏ای به ادبیات و داستان، پیش‏فرض‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ایجاد پیوند صحیح و سازمان‌یافته میان نویسنده، تصویرگر، ناشر و مخاطبان است. دغدغه‏ی نخست نویسنده، خلق اثری با کیفیت است، دغدغه‏ای مهم و ارزشمند. تولید آثاری با کیفیت، تصویرگران و ناشران را به میدان تولید خواهد آورد. و مخاطب همواره در جستجوی آثاری فاخر، خواندنی و لذت بخش است.
حاجیان‌زاده همچنین با اشاره به اینکه بنیان ادبیات، بر نوآوری و تخیل آزاد استوار است، و از سوی دیگر، مخاطبان آثار ادبی نیز قشری متنوع، متکثر و با ویژگی‌های گوناگون هستند که نمی‏توان آن‌ها را ذیل چتری واحد جمع کرد، و نسخه‏ای یکسان برای آن‌ها نوشت، تصریح کرد: یک جامعه‏ ادبی پویا، و مدیریت تولید آثار ادبی، باید این تنوع را به رسمیت بشناسد، و بدان توجه کند.
وی سپس سه ویژگی اصلی خلق ادبی و تولید کتاب ادبی، به عنوان یک فعالیت مستقل، عنایت و توجه بنیادین به مسئله‏ تغییرات اجتماعی و تحولات فن‏آورانه و توجه و به رسمیت شناختن تنوع و تکثر، هم در خلق آثار ادبی و هم در مخاطبان این آثار.را، به عنوان خط مشی موفق در مدیریت تولید آثار ادبی مطرح کرد.

 حاجیان‌زاده در پایان با قدردانی از معاونت تولید، دبیر و دست‌اندرکاران جشنواره و اداره کل کانون استان آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امیدواریم با توجه به این سیاستهای کلان، بتوانیم مسیر ترویج و توسعه ذوق ادبی، و خلاقیت داستانی در نسل آینده‏ی کشورمان را، هموارتر از پیش، و سریعتر از همیشه طی کنیم.

از حرف‌های کلی و شبه روشنفکرانه‌ بدون تحلیل و بی‌مبنا پرهیز ‌کنیم

جواد محقق در سخنرانی خود تاکید کرد که این ارزیابی برخلاف فضای رایج رسانه‌ای و گلایه‌های کوچک و بزرگ در مورد خوب‌نبودن وضع کتاب و مطالعه در کشور است؛ چرا ‌که وضعیت چاپ و نشر کتاب در ایران، در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه در منطقه و جهان، شرایط خوبی دارد، اگرچه تا آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها راهی دراز پیش‌رو داریم.
وی در توضیح این ارزیابی خود گفت که در این زمینه باید از مقایسه‌های عددی بدون تحلیل و موارد استثنا بگذریم و منصفانه، به کثرت عناوین کتاب‌ها، کمیّت و کیفیت فنی و هنری آن‌ها، قوّت و غنای علمی و ادبی آثار، فراوانی پدیدآورندگان و گسترش ناشران و بسیاری جشنواره‌ها و تخصصی‌تر شدن رشته‌ها و گردش مالی این حوزه نگاه کنیم، و آن را در همه‌ی ابعاد، با پیشینه‌ خودمان بسنجیم، و یا با کشورهای هم‌وزن خودمان مثل ترکیه و مصر ـ مقایسه کنیم، که از نظر سابقه‌ تاریخی و تمدنی، شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، تناسب جمعیتی و امثال آن به هم نزدیکترهستیم.
محقق ادامه داد: آن‌وقت به راهی که آمده‌ایم، افتخار می‌کنیم و امیدوارانه برای تداوم آن می‌کوشیم و از حرف‌های کلی و شبه روشنفکرانه‌ بدون تحلیل و بی‌مبنا پرهیز می‌کنیم و به جای نق‌زدن‌های معمول و مرسوم، که قرن‌هاست انگار به یک خصیصه‌ ملی تبدیل شده است، به راه‌ها و راه‌حل‌های واقع‌بینانه می‌اندیشیم.

دبیر هجدمین جشنواره‌ کتاب کودک و نوجوان گزارشی از روند برپایی و داوری آثار این جشنواره نیز ارایه کرد و افزود: در این دوره، سی داور در ده گروه داوری، طی 24 جلسه‌ی سه تا 6 ساعته بیش از 2 هزار و 730 جلد کتاب از 94 ناشر را، در رشته‌های شعر، داستان، ترجمه، علمی ـ آموزشی، دین، بازنویسی، زندگینامه، متون نمایشی و تصویرسازی و گرافیک، در سه گروه خردسال، کودک و نوجوان بررسی کردند و در نهایت 300 عنوان کتاب در سی و چند شاخه به مرحله‌ نهایی رسید و از میان آن‌ها 16 اثر برگزیده و 15 کتاب تقدیری به صورت مستقل یا مشترک انتخاب شدند.
وی با اشاره به این‌که امسال در حوزه‌ محیط زیست و مسئله آب هم 2 کتابِ برگزیده و تقدیری معرفی شدند، یادآور شد:  در این دوره هم بیش‌ترین کتاب‌ها در بخش داستان و کمترین آنها در بخش زندگی‌نامه و متون نمایشی بود.
محقق با قدردانی از داوران متعهدی که به موقع در داوری‌ها شرکت کردند و گلایه از برخی داوران که به بیان او بدقولی کردند و نظم داوری‌ها را برهم زدند، ادامه داد: بعضی از داوران به کلیشه‌نویسی در داستان‌ها، نداشتن‌ حرف و موضوع تازه در شعرها و آثار علمی ـ آموزشی، نفهمیدن روح اثر در بازنویسی‌ها و کمبود مراجعه به منابع دست اول در کتب دینی و رعایت‌نشدن دقت در برگردان و زبان مخاطب در ترجمه‌ها و بی‌اعتنایی به قواعد برجسته‌سازی در زندگینامه‌ها و تقلید در تصویرسازی‌ها و گرافیک اشاره داشتند.

وی اضافه کرد: گروهی از داوران هم گرایش به تألیف به جای ترجمه، کیفیّت نسبی آثار به لحاظ علمی، ادبی و ویرایشی و رشد فنی و هنری کتاب‌ها را از نقاط قوت آثار این سال‌ها عنوان ‌کردند.

کار برای کودک هم سخت است و هم شیرین

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی در سخنرانی خود گفت: با توجه به عقب‌ماندگی در زمینه تولید کتاب‌های مناسب و توجه به تربیت کودکان از هشت سال گذشته، برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند کمک شایانی در بهبود وضعیت داشته باشد.

سعید شبستری خیابانی اظهار داشت: اگر بخواهیم کشور را آباد کنیم باید به این کودکان توجه کنیم زیرا سکان‌دار آینده آن‌ها هستند.

شبستری با بیان اینکه کار برای کودک هم سخت است و هم شیرین گفت: کودکان آینده‌سازان کشور هستند و باید در مسیر درست تربیت یابند و اگر بخواهیم در آینده جامعه خوب داشته باشیم چاره‌ای جز توجه به مسائل کودکان نداریم.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: مسئولیت اصلی تولید کتاب‌های مناسب بر عهده نویسندگان است و متاسفانه در جامعه امروز آنگونه که باید مطلوب نیست و در این زمینه دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم.

 آیین پایانی هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان شامگاه روز دوم دی ماه در تبریز برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: