کد خبر: 26951
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 بهمن 1395 - 13:38

داخلی

»

اخبار کتاب

زبان فارسی در افغانستان در خطر است

منبع : لیزنا
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زبان فارسی در کابل طلوع کرد و همه فارسی زبانان باید نسبت به خطری که زبان فارسی در افغانستان را تهدید می‌کند، بیندیشند.
زبان فارسی در افغانستان در خطر است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام فرهنگ‌پرس صفر عبدالله، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از دانشمندان بزرگ تاجیکستان در نشست زبان فارسی در آسیای میانه که در سرای اهل قلم برگزار شد، با بیان اینکه زبان فارسی تعریف طولانی دارد، گفت: روس‌ها با دلایل بسیار عجیب و غریب تصمیم گرفتند قلمرو آسیای میانه را میان اقوام تقسیم کنند و سمرقند و بخارا که گهواره زبان و ادبیات فارسی بود از تاجیک‌ها گرفته شد.

وی افزود: آهسته آهسته مدارس بسته شد و زبان فارسی در ازبکستان محدود به خانه ها شد، حزن انگیز این است که وقتی تقسیم‌بندی آسیای مرکزی انجام شد 62 درصد در قلمرو ازبکستان ماندند و بقیه در قلمرو تاجیکستان زبان فارسی در بادکوبه نیز از دست رفت.

وی افزود: زبان فارسی در تاجیکستان تحت تاثیر زبان روسی بود در نتیجه زبان فارسی ضعیف شد، روسیه همیشه تاکید بر جدایی زبان‌ها می‌کرد، در حال حاضر زبان فارسی در افغانستان در خطر است.

شبستان به نقل از عبدالله نوشت: این فاجعه است چون افغانستان مهد زبان فارسی است، زبان فارسی در کابل طلوع کرد و همه فارسی زبانان باید نسبت به خطری که زبان فارسی در افغانستان را تهدید می‌کند، بیندیشند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: