کد خبر: 27038
تاریخ انتشار: شنبه, 09 بهمن 1395 - 08:35

داخلی

»

اخبار کتاب

قزلی

جشنواره شعر فجر، وارد عرصه عمل‌گرایی شده است

منبع : لیزنا
محفل افتتاحیه جشنواره یازدهم شعر فجر، شامگاه چهارشنبه 6 بهمن برگزار شد.
جشنواره شعر فجر، وارد عرصه عمل‌گرایی شده است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان،  محفل افتتاحیه جشنواره یازدهم شعر فجر با حضور محمدعلی بهمنی، علیرضا قزوه، پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی، اسماعیل امینی، عبدالجبار کاکایی و محمود اکرامی‌فر، دبیران دوره‌های گذشته جشنواره و همچنین محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی و مهدی قزلی، دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر و جمعی از شاعران کاشان در خانه تاریخی عامری‌ها برگزار شد.
جوادی‌مقدم، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در سخنان کوتاهی با بیان اینکه کاشان، ظرفیت‌های فرهنگی بیشماری دارد، گفت: شعر انقلاب با نام شاعران کاشان همچون مشفق کاشانی، سپیده کاشانی و صفا لاهوتی عجین شده است. همچنین کاشان یکی از 5 شهر برتر دوستدار کتاب است و برای سومین بار، نامزد پایتخت کتاب ایران می‌شود.
وی در پایان از کاشان به عنوان میزبان یکی از موفق‌ترین انجمن‌های ادبی مهاجران افغانستان یاد کرد.

 
عبور از شعار و گام نهادن در عرصه عمل‌گرایی

مهدی قرلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر در این محفل گفت: به عنوان کسی که از سه سال پیش مجری جوایز ادبی ملی است، با افتخار اعلام می‌کنم که از مرحله شعار عبور کرده و به عمل‌گرایی رسیده‌ایم.
وی ادامه داد: در این باره می‌توانم به تمرکززدایی از برنامه‌های مختلف ادبی اشاره کنم. بر این اساس، افتتاحیه یازدهمین جشنواره شعر فجر را نه در شهر تهران، بلکه در مرکز استان هم برگزار نکردیم و شاهد اجرای آن در کاشان هستیم.
قزلی با اشاره به انتخاب محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی به سمت دبیری جشنواره شعر فجر گفت: دبیر شدن کاظمی به عنوان شاعر هم‌وطن در جغرافیای زبان فارسی، یکی دیگر از نشانه‌هایی است که در آن می‌توان عبور از شعار و گام نهادن در عرصه عمل‌گرایی را مشاهده کرد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری بخش ویژه افغانستان در یازدهمین جشنواره شعر فجر گفت: برگزاری این بخش، نشانه دیگری از عمل‌گرایی بنیاد شعر و ادبیات داستانی و عبور از شعار است. در این بخش، کتاب‌های شعری که در 10 سال اخیر در افغانستان چاپ شده‌اند مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به اینکه حضور دبیران ادوار گذشته جشنواره در این محفل، یکی از بهترین آغازها را برای آن رقم زده است، گفت: علاوه بر کاشان، محافل شعر جشنواره در بندرعباس و شهرهای تهران، مشهد، نیشابور، کرج و... برگزار می‌شود.
وی افزود: همچنین به احترام حزن ملت ایران در حادثه شهادت آتش‌نشانان، به جای محفل شعر طنز در زاکان، محفل شعر شهدای خدمت را در تهران برگزار خواهیم کرد.


شعر کاشان و رد پای آن در آموزش افعانستان

 محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر، سخنران بعدی این محفل بود که سخنان خود را با تأکید بر اینکه «کاشان، نه تنها برای تمام ایرانیان که برای تمام فارسی‌زبانان عزیز است» آغاز کرد. وی گفت: ترکیب‌بند مشهور شاعر بزرگ کاشان، محتشم کاشانی، وِرد زبان تمام مرثیه‌خوانان و نوحه‌خوانان افغانستان است و این ترکیب‌بند در کتاب درسی مقطع دبیرستان افغانستان چاپ شده و آموزش داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در جایگاهی قرار گرفته که پیش از این به بزرگانی همچون علی معلم‌ دامغانی، موسوی‌ گرمارودی، استاد بهمنی، قزوه، بیگی حبیب‌آبادی، دکتر امینی، عبدالجبار کاکایی و دکتر اکرامی‌فر رسیده بود، گفت: امیدوارم این رویکرد جشنواره، برکات و ثمرات ویژه‌ای برای وطن فارسی داشته باشد.
کاظمی در ادامه درباره فعالیت کمیته علمی و هیأت داوران این دوره از جشنواره اظهار کرد: کمیته علمی جشنواره، فعالیت خود شامل بررسی محتوایی، ارزیابی و انتخاب آثار را انجام داده و کار داوری این آثار که شامل کتاب‌های شعر چاپ شده در سال 1394 به زبان فارسی در داخل کشور می‌شود، در حال انجام است.
دبیر علمی جشنواره شعر فجر در ادامه با اعلام بررسی کتاب‌های شعر فارسی که در 10 سال اخیر در افغانستان چاپ شده‌اند، از برگزاری مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر در مشهد مقدس و در قالب برنامه‌های مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 خبر داد.
این محفل ادبی با شعرخوانی جمعی از شعرای کاشان از جمله علی‌اصغر صائم‌کاشانی، طاهره حاجی‌خانی، شهاب تشکری، زهرا رسول‌زاده، محمود شریفی، علیرضا شیدا، علی رجبعلی‌زاده و ... و همچنین شاعرانی که سابقه دبیری دوره‌های پیشین جشنواره شعر فجر را به عهده داشتند، پایان یافت.
شاعران تهرانی در این سفر بر مزار محتشم کاشانی، شاعر بلندآوازه «باز این چه شورش است» گرد آمدند و فاتحه خواندند. در حاشیه این محفل، محمدکاظم کاظمی با حضور در جمع شاعران جوان افغانستان مقیم کاشان، تازه‌ترین سروده‌های هموطنان خود را شنید و شاعران مهاجر کشورش را ستود.

یازدهمین جشنواره شعر فجر در اسفند امسال در مشهد به کار خود پایان می‌دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: