کد خبر: 28759
تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 خرداد 1396 - 15:55

داخلی

»

اخبار کتاب

محمد رضا یوسفی

اعتماد به نفس لازمه داستان نویسی است

منبع : لیزنا
نویسنده کودک و نوجوان  در برنامه «پنجره ای رو به دانایی» با تاکید بر لزوم طرح، شخصیت پردازی و پایان بندی خوب در داستان، داشتن اعتماد به خود را لازمه نوشتن عنوان کرد.
اعتماد به نفس لازمه داستان نویسی است

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی مدیریت فرهنگی-هنری منطقه 8 و فرهنگسرای گلستان، کارگاه آموزشی با عنوان«پنجره ای رو به دانایی» با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی، همچنین پاسداشت آداب و رسوم ایرانی با حضور محمد رضا یوسفی نویسنده کتاب کودک و نوجوان در کتابخانه فرزانگان برگزار شد .

یوسفی، طرح، صحنه سازی، شخصیت پردازی و موقعیت نمایشی را چهار شرط اصلی در نویسندگی دانست و افزود: ما باید از تجربه های همدیگر استفاده کنیم چون هر یک از ما دارای ذهن خلاقی هستیم. از سوی دیگر نویسندگان باید از وجود یک ویراستار بهره ببرند و ویراستار فردی است که تنها به این که علامت های دستوری چون نقطه ،کاما، پرانتز و... باید کجا قرار بگیرند اکتفا نمی کند و مانند یک آرایشگر که صورت را از زشتی ها پاک می کند، او هم اضافه های داستان را حذف می کند.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: ما باید طرح داستان را ویرایش کنیم و به بیان ریزه کاری ها بپردازیم. از سوی دیگر داستان نباید به گونه ای باشد که همان ابتدا لو برود. همچنین پرداختن به جزیئات و شخصیت پردازی در داستان، باعث ایجاد موقعیت نمایشی می شود.

به گفته یوسفی اگر نویسنده، صحنه اول را خوب بنویسد، بقیه صحنه سازی ها خود به خود به وجود می آید. از طرف دیگر، تخیل و سکوت یکی از عوامل قصه گویی است که فرد نویسنده باید با تخیلات خود و در آرامش و سکوت بدون هیچ تنش و ناراحتی به داستان نویسی بپردازند

او شخصیت پردازی و شخصیت سازی را مهم ترین قسمت داستان دانست و افزود: در داستان پردازی شخصیت ها زمانی که ما آنها را زنده کنیم یا قبول داریم ، می توانیم تمام ویژگی های آنها را توصیف کنیم و شکل قشنگی به داستان ذهنی مان بدهیم.

یوسفی به اهمیت پایان بندی داستان اشاره و بیان کرد: باید قبول کنیم که پایان داستان همیشه پاسخ اصلی را به دنبال دارد. اما یکی دیگر از ملزومات برای نوشتن، اعتماد به خود است باید باور داشته باشیم که با نوشتن های مکرر می توانیم داستان های خوب و قصه های خوب بنویسیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: