کد خبر: 29613
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 مرداد 1396 - 14:40

داخلی

»

اخبار کتاب

وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی

تولید محتوا نیاز اساسی ما در حوزه فرهنگ است/ تاکید بر مدیریت جامعه مجازی بجای مقابله با آن

منبع : لیزنا
در آیین اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی، رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احیای گفتمان رضوی در جامعه تاکید کرد.
تولید محتوا نیاز اساسی ما در حوزه فرهنگ است/ تاکید بر مدیریت جامعه مجازی بجای مقابله با آن

به گزارش  خبرنگار لیزنا سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام دهه کرامت و تقدیر از همه دست اندرکاران این حرکت فرهنگی، راه نجات جامعه خسته و پرحاشیه امروز را بازگشت به فرهنگ رضوی عنوان کرد.

او مختار پور را از مدیران موفق فرهنگی کشور دانست که منشا خدمات بسیار مهمی در نهاد کتابخانه های عمومی و ایجاد تحولات بزرگی در عرصه فرهنگی کشور بوده است و خواهد بود.

صالحی امیری گفت: ما نیازمند احیای مفهوم کریم و کرامت در جامعه هستیم و آنچه که می توانیم به طریق آن در جامعه مفهوم کرامت را مستجل کنیم مراجعه به قرآن است.

او حضرت ثامن الحجج را خورشید تابانی توصیف کرد که قرار گرفتن در شعاع نور آن افراد را از زشتی ها، پلشتی ها، بدی ها و غیره دور می کند و باعث نشاط و ایجاد زبان و قلبی پاک می شود.

وی ادامه داد: جامعه ای که در آن انبوهی از چالش های اجتماعی بیداد می کند و در آن بد اخلاقی حاکم است از فرهنگ رضوی فاصله گرفته است. از این منظر احیای گفتمان رضوی یعنی احیای اخلاق. ما نیازمند احیای مفهوم کرامت، کریم و کریمان در جامعه هستیم.

صالحی امیری این نشاط را نه نشاط ظاهری بلکه رضایت داشتن از شرایط موجود در اطراف دانست و تاکید کرد که اگر بتوانیم سبک زندگی رضوی را در جامعه اجرا کنیم جامعه اسلامی مدینه فاضله خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بر جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: این یک حرکت نمادین است که کتاب را به خانه ها و خانواده ها را به کتابخانه ها ببریم. باید به کودک و نوجوان، جوان، میانسال و غیره این پیام را منتقل کنیم که تنها راه رسیدن به معرفت و فضیلت مسیر اهل بیت (ع) است. ما کتاب را بستر توسعه فرهنگ رضوی می‌دانیم. فرهنگ غربی و لیبرالی نمی‌تواند درمان بخش جامعه ما باشد و باید از این منظر از فرهنگ غربی فاصله بگیریم.

او کتاب را مسیر توسعه فرهنگ اسلامی دانست و با اشاره بر ایجاد و توسعه مجراهای مختلف برای انتقال مفاهیم فرهنگی در سال های گذشته گفت: تولید محتوا امروز نیاز اساسی ما در حوزه فرهنگ است. ما در مورد فضای مجازی نمی توانیم سیاست تسلیم یا سیاست مقابله در پیش بگیریم. بلکه باید سیاست مدیریت داشته باشیم؛ یعنی تولید انبوه مطالب ارزشی در حوزه فضای مجازی. به جای رویکرد تقابلی باید به نهضت تولید محتوا در فضای مجازی فکر کنیم و این کار از عهده مساجد و مراکز فرهنگی برمی‌آید.

وی با تاکید بر اهمیت حاکم شدن دانش و دانایی در جامعه و حرکت جامعه در مسیر حق، افزود: اگر امروز در منطقه خونریزی و تعصب می‌بینیم، ناشی از جهلی است که در عده‌ای وجود دارد. ما باید فرهنگ گفتگو و تعامل را در جامعه اشاعه دهیم.

شایان ذکر است، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، سه‌شنبه ۱۰ مرداد ماه در تالار همایش‌های کوثر، با معرفی ۸۰ برگزیده در بخش‌های کودک، نوجوان، بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی، کتاب‌خوان مجازی، کتابداران و فارسی‌زبانان خارج از کشور به کار خود پایان داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: