کد خبر: 33848
تاریخ انتشار: شنبه, 18 فروردين 1397 - 11:34

داخلی

»

اخبار کتاب

مجموعه‌ای از داستان‌های برتر عزیز نسین در «کدام حزب برنده می‌شود؟»

منبع : لیزنا
کتاب «کدام حزب برنده می‌شود؟» مجموعه داستان‌های عزیز به گزینش و ترجمه داود وفایی توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسید.
مجموعه‌ای از داستان‌های برتر عزیز نسین در «کدام حزب برنده می‌شود؟»

به گزارش لیزنا – عزیز نسین، نوسینده طنز نویس ترکیه در ایران چهره‌ای ادبی شناخته شده است. از دهه ۴۰ و ۵۰ زمانی که ترجمه کارهای او در مجله کتاب هفته به سردبیری احمد شاملو به چاپ می‌رسید طنز عزیز نسین در ایران بیشتر شناخته شد. داستان‌های او طنز انتقادی درباره اجتماع و سیاست است، طنزی که بی‌رحمانه وضعیت داخلی ترکیه را هدف قرار می‌دهد.

عزیز نسین سال‌های متوالی برای روزنامه‌های مخنلف نوشت، عکاسی کرد و هر کاری می‌توانست انجام داد تا به نوشتن ادامه دهد. بارها به دادگاه رفت، نوشته‌هایش ممنوع شدند ولی مجموعه‌ای بسیار عظیم از داستان از خود به جا گذاشته و کارنامه پرباری دارد.

در این کتاب داود وفایی ۱۷ داستان کوتاه از عزیز نسین را انتخاب و ترجمه کرده است. فضاهایی که عزیز نسین در داستان‌های ترسیم می‌کند برای هر مخاطب جهان سومی می‌تواند قابل درک و جالب باشد. مسائلی مانند فساد اقتصادی، فقر و ناکارآمدی دستگاه‌های اداری قالبا در کارهای او نقد می‌شوند، ولی این نقد به همراه طنزی منتقل می‌شود که خواندن این حکایات را با وجود تلخی لایه‌های زیرین، شیرین می‌کند.

عزیز نسین خود می‌گوید: «تنها طنزی را واقعی می‌دانم که به سود مردم باشد؛ چیزی که مرا به طنزنویسی کشاند، شرایط ناگوار روزگار بود... خلاصه این که طنز نوعی بروز خشم فروخورده است که ریشه در محرومیت و فقر دارد...»

وی نویسندگی را از سال ۱۹۴۵ با مقاله‌نویسی در مجلات شروع کرد و نوشتن را تا پایان عمر ادامه داد. حاصل این سال‌ها ده‌ها عنوان کتاب در زمینه‌های داستان و زمان و نمایشنامه و شعر و داستان کودک و خاطرات است. او ۲۳ جایزه معتبر ملی و بین‌المللی (اکثرا در زمینه طنز) برده است و آثارش به بیشتر زبان‌ها ترجمه شده است.

«کدام حزب برنده می‌شود؟» با قیمت ۱۵ هزار تومان و با شمارگان ۱۶۵۰ نسخه توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: