کد خبر: 39541
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 ارديبهشت 1398 - 18:45

داخلی

»

اخبار کتاب

حضور 27 روستای دوستدار کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

منبع : ستاد خبری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
دبیر اجرای جشنواره‌ها‌ی روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 27 روستا شرکت می‌‌کنند و به هر روستا فرصت دو روزه برای معرفی برنامه‌ها داده می‌‌شود.
حضور 27 روستای دوستدار کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش لیزنا ، مهدی حشمتی دبیر اجرای جشنواره‌ها‌ی روستاها و عشایر دوستدار کتاب با اشاره به چگونگی انتخاب روستاهای برگزیده دوستدار کتاب گفت: برنامه انتخاب پایتخت کتاب و عشایر و روستاهای دوستدار کتاب از حدود 5 سال پیش آغاز شد. یونسکو در این راستا برنامه‌‌ای به نام انتخاب «شهر دوستدار کتاب» دارد که هر دو سال یک بار برگزار می‌‌شود و شهری را به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی می‌‌کند.

وی افزود: ما با استفاده از این طرح آن را بومی‌سازی کرده و هرساله یک شهر را در ایران به عنوان پایتخت کتاب انتخاب و معرفی می‌کنیم. این طرح برنامه‌محور است و شهرها برنامه‌‌هایی که برای ترویج کتابخوانی دارند را ارایه می‌‌دهند. داوری از بین این برنامه‌‌ها انجام می‌‌شود و با انتخاب بهترین برنامه یک شهر را به عنوان شهر دوستدار کتاب انتخاب می‌‌کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب تاکید کرد: این برنامه‌‌ها باید تضمین شده باشند به این معنی که شورای شهر، شهردار، فرماندار و کلیه عوامل اجرایی که در شهر هستند باید تضمین کنند که برنامه‌‌های ارایه شده یا مقدار زیادی از آن، انجام شود. این تضمین حتما گرفته می‌‌شود.

وی ادامه داد: از این برنامه در سال‌‌های اول استقبال زیادی نشد اما هم‌اکنون نزدیک به 150 شهر در این برنامه شرکت می‌‌کنند و در سال‌های گذشته شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان و یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شدند.

حشمتی با اشاره به طرح انتخاب روستای دوستدار کتاب گفت: از دل برنامه انتخاب پایتخت کتاب ایران، برنامه دیگری از همان سال اول پیش‌بینی شد که این برنامه را به روستاها هم ببریم.

وی افزود: این برنامه در طرح یونسکو نبود و با خلاقیت خود ما شکل گرفت. قرار شد روستاها به جای ارایه برنامه کارهای انجام شده در زمینه ترویج کتابخوانی ارایه دهند و ما از بین فعالیت‌‌ها، بهترین روستای دوستدار کتاب را انتخاب کنیم.

حشمتی تصریح کرد: از سال اول هر سال 10 روستا را انتخاب کرده‌ایم و هم اکنون 50 روستای برگزیده دوستدار کتاب داریم.

وی درباره حضور این روستاها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: طبق مصوبه شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرار شد فضایی برای روستاهای دوستدار کتاب اختصاص داده شود تا بتوانند کارها و فعالیت‌‌های فرهنگی داخل روستا را در معرض دید عموم قرار دهند.

حشمتی در پایان صحبت‌‌های خود گفت: در این دوره 27 روستا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت می‌‌کنند. به دلیل کمبود غرفه به هر روستا فرصت دو روزه داده می‌‌شود و بعد از آن روستاهای جدید جایگزین می‌‌شود. غرفه‌‌های روستاهای برگزیده دوستدار کتاب مقابل درب شماره 17 شبستان در فضای باز مصلی امام خمینی(ره) برپا شده است.

سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: