کد خبر: 28365
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 ارديبهشت 1396 - 09:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

از جدیدترین آثار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی از دو کتاب«روزها و روزگاران سخت» و «صبر و پیروزی» اثر آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن همايش هاي کتابخانه ملی برگزار شد.
از جدیدترین آثار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رونمایی شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، نخستین کتاب خاطرات پس از رحلت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، عصر امروز يكشنبه 10 ارديبهشت با حضور و سخنراني شخصيت های سياسی، علمی و فرهنگی در کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.
در این مراسم سید حسن خمینی، عفت مرعشی، محسن هاشمی، فاطمه هاشمی محمد هاشمی، مرتضی اشراقی، بهزاد نبوی، اشرف بروجردی، علی عسگری، میرزاده، علی عسگری. فاطمه ذولقدر، پروانه مافی، ، سروش محلاتی غلامحسین کرباسچی، داریوش کاردان و جمعی از هنرمندان و نویسندگان حضور داشتند.

محسن هاشمی در مراسم رونمايي از این کتاب‌ها كه در ارتباط با خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال های ١٣٧٣ و زمان فرماندهی او در دفاع مقدس نوشته شده است، با بيان گوشه هايي از زندگي سياسي مرحوم آيت الله هاشمي گفت: کتاب خاطرات روزنوشت سال ٧٣ ایشان از کتاب‌هایی است که شاید سال ٧٣ را بهترین مصداق‌های اقتصاد مقاومتی بتوانیم محسوب کنیم.

وي افزود: چرا كه با کاهش قیمت نفت، بازسازی پروژه‌های عمرانی بارسنگینی به دولت وارد کرد، اما در این راه با تدبیر آیت‌الله هاشمی موفق عمل شد.

او تصريح كرد: سیره آیت الله هاشمی رفسنجانی تکیه بر انتخابات ایجابی به جای سلبی، صداقت بجای تهمت و رفاقت به جای تخریب بود. چگونگی رقابت انتخاباتی و رعایت اخلاق سیاسی مدنظر ایشان بود،

محسن هاشمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آخرين دوره حضور آيت الله هاشمي رفسنجاني در مقام كانديداي رياست جمهوري اظهار داشت: آيت الله هاشمي در آخرین دوره که به عنوان کاندیدا حضور یافت تعداد زیادی شرکت کرده بودند و تخریب می‌کردند،گذشته انقلاب و عملکرد نظام را زیر سوال می‌بردند، اما ایشان از کلیت عملکرد نظام دفاع کردند چراکه تخریب یعنی نابود کردن سرمایه اجتماعی و اعتقاد عمومی

من هاشمی را جان جاویدان ایران و عصاره همه خوبی‌ها می‌دانم

در ادامه اين مراسم حمید میرزاده رئیس پيشين دانشگاه آزاد اسلامي در سخنانی آیت‌الله هاشمی را جان جاویدان ایران و عصاره خوبی‌ها دانست. رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرده‌ای بر کوشش‌های علمی و فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله هاشمی کشیده است، لذا وظیفه ماست که حاصل این تلاش‌ها را بازنشر کنیم تا شخصیت چند بُعدی آیت‌الله هاشمی و توانایی او در حوزه قرآنی به گوش نسل جوان برسد.

حمید میرزاده در مراسم رونمایی از دو کتاب مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با نام‌های «روزها و روزگاران سخت» و «صبر و پیروزی» که عصر امروز در محل کتابخانه ملی ایران با حضور خانواده آیت‌الله هاشمی و بیت امام‌(ره) برگزار شد، اظهار داشت: ایران با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرزانه‌ای مقتدر و جهان، یک تئوری‌پرداز برجسته را از دست داد.

او افزود: هیچ‌گاه تاریخ پژواک ندای حق‌طلبی و یک عمر مبارزه مخلصانه او را که در مسیر حق و عدالت بود از یاد نخواهد برد.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مسئولیت‌های مهم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب گفت: ایشان در همه مسئولیت‌ها، نماد اعتدال بود. او همچون مرحوم شهید بهشتی کم‌نظیر بود و از سویی اصولگراترین اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلب‌ترین اصولگرا بود.

میرزاده علاوه بر این، اخلاق نیک، اخلاص و داشتن روحیه بالا همراه با تدبیر و امید در سراسر زندگی را ویژگی‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانست و افزود: او یار و همراه امام‌(ره) و مقام معظم رهبری و سنگ‌صبور انقلاب بود که با صبر و سعه‌صدر کشور را از بحران‌هایی بزرگ عبور داد و در نهادینه کردن مهم‌ترین تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش تعیین‌کننده داشت.

وی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی در تمام عمر خود در برابر تندروها از هر جناحی سینه سپر می‌کرد و مانع از ایجاد خسارت از سوی تندروها به کشور می‌شد. او لنگر تعادل کشور بود و در همه حوزه‌ها انگشت سلیمانی او دیده می‌شد.

میرزاده ، آیت‌الله هاشمی را اسطوره پایمردی و پایداری دانست و گفت: حوصله شنیدن مشکلات مردم، ویژگی بارز ایشان بود. هاشمی هرگز پیمان خود را با مردم و انقلاب نگسست و هرگز راه «عبس و تولی» را طی نکرد و او آرزوهای بزرگی برای مردم داشت و رفاه مردم دغدغه همیشگی‌اش بود.

وي با اشاره به تمام سال‌هایی که در کنار آیت‌الله هاشمی بود، گفت: هرگز حرکتی ریاکارانه از او ندیدم. دلیل ماندگاری نام هاشمی و علاقه مردم به او در همین اخلاص و خالی بودن از ریا بود.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرده‌ای بر کوشش‌های علمی و فعالیت‌های قرآنی آیت‌الله هاشمی کشیده است، گفت: وظیفه ماست که حاصل این تلاش‌ها را بازنشر کنیم تا شخصیت چند بُعدی آیت‌الله هاشمی و توانایی او در حوزه قرآنی به گوش نسل جوان برسد.

میرزاده همچنین با اشاره به خدمات بزرگ آیت‌الله هاشمی برای تثبیت انقلاب و توسعه و آبادانی کشور گفت: ماندگارترین یادگار آیت‌الله هاشمی که با دوراندیشی ایشان در روزهای جنگ و آتش و خون تاسیس شد، دانشگاه آزاد اسلامی بود است یادگار جاودان و صدقه جاریه‌ای برای روح ایشان بشمار می‌آید.

وی اضافه کرد: اگر دیگر باقیات و صالحات آیت‌الله هاشمی که در همه عرصه‌ها منشأ تحول بود را هم در نظر نگیریم، همین نهادینه کردن تحصیلات دانشگاهی عدالت‌محور می‌تواند به تنهایی نمایانگر تلاش خالصانه ایشان برای خدمت باشد. ایشان دانشگاه آزاد را فرزند خود می‌دانست و در برابر همه دشمنی‌ها و حسادت‌ها از آن مراقبت می‌کرد.

میرزاده تاکید کرد: اگر امیرکبیر یک دارالفنون در ایران تاسیس کرد، هاشمی رفسنجانی 400 دارالفنون در سراسر ایران از خود به یادگار گذاشت. او امیری بی‌گزند، مرد اخلاق، علم و عمل و شاخص واقعی مردم‌سالاری دینی بود.

هاشمی رفسنجانی را در این عصر و زمان نمی‌توان شناخت

در ادامه این مراسم، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با حضور در جایگاه سخنران اظهار کرد: سخن گفتن درباره آیت‌الله هاشمی برای من بسیار سخت است. سهم تاثیر و دایره نفوذ ایشان بر تمام تصمیمات و اتفاقاتی که برای اعتلای جامعه اسلامی ما گرفته شد، بی‌بدیل بود.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی هم برای سیاست‌مداران یک سیاست‌ورز بزرگ و مدبر به حساب می‌آمد، هم برای مدیران ارشد نظام یک راهبرد بسیار شناخته‌ شده بود و هم برای اقتصاددانان همواره بهترین‌ها را عرضه می‌کرد. او همچنین برای کسانی که به آینده ایران می‌اندیشند بهترین کسی است که چشم‌انداز آینده را ترسیم کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، با اشاره به اینکه هرساله به مناسبت هفتم تیر توفیق ديدار با آیت‌الله هاشمی را داشته است، گفت: جای خالی هاشمی را فرزندان شهدا بیش از هرکسی حس می‌کنند که چگونه این پدر معنوی عواطفش در کنار صلابتش در اذهان و یاد و خاطره مردم مانده است.

بروجردی در پایان سخنان خود تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی را در این عصر و زمان نمی‌توان شناخت. آیندگان و نسل‌های بعد و علما و اندیشمندان آینده قضاوت خواهند کرد که او چگونه برای ایران دل سوزاند.

ذکاوت و هوش سرشار از مهمترین خصائص آیت الله هاشمی بود

در ادامه اين مراسم، فرزند یادگار امام راحل( ره) با اشاره به تاليفات آيت الله هاشمی گفت: خاطره نگاری آیت الله هاشمی جزو ارزشمند ترین مصداق های انقلاب اسلامی است.

وي عنوان کرد: یکی از تالیفات با ارزشی که امروز در این مراسم رونمایی شده است یادآوری روزهای جنگ است که این خود یک برهه از تاریخ و ماهیت نظام جمهوری اسلامی است و خاطره نگاری آیت الله هاشمی جزو ارزشمندترین مصداق های انقلاب اسلامی است.

يادگار امام راحل( ره) با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی علاوه بر تاریخ نگار ، تاریخ ساز برجسته انقلاب نیز محسوب می شود گفت: ذکاوت و هوش سرشار از مهمترین خصائص آیت الله هاشمی است چرا که در هر برهه از انقلاب اسلامی در صحنه حاضر بوده و نقش موثری در تمام امور مربوط به انقلاب اسلامی داشته است.

او اظهار داشت: خاطره نگاری آقای هاشمی جزو ارزشمندترین و غنی ترین منابع تاریخ انقلاب است؛ او با هوش و ذکاوتی که داشت تاریخ نگار انقلاب است.وی در دوران زندگی، کار بزرگی انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمين سید حسن خمینی با بیان این مطلب که «به جز انتخابات دوره دوم آقاي خاتمي، در تمام انتخابات محور اصلي او بوده است»و اینکه شجاعت را از هاشمی بیاموزیم اظهار داشت: هاشمی انسان شجاعی بود که در لحظه حساس تصمیم می گرفت. مانند تصمیم برای ثبت نام انتخابات در سال ١٣٩٢.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: