کد خبر: 26513
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 دی 1395 - 10:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

هم‌اندیشی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با ناشران

منبع : لیزنا
نخستین نشست هم اندیشی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و مسئولین این اداره کل با اهالی نشر و چاپ، با هدف بررسی مشکلات در حوزه تامین منابع استانی برای کتابخانه های عمومی برگزار شد.
هم‌اندیشی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با ناشران

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، این نشست هم‌اندیشی روز دوشنبه، 6دی ماه و با حضور زهرا بدن آرا، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مسئولین ستادی این اداره کل؛ حمید بلوری، مدیرعامل اتحادیه ناشران گیلان و مدیر انتشارات بلور؛ رضا سیف‌پور، مدیر انتشارات باران نقره‌ای؛ رویا رئیسی، مدیر انتشارات سمام؛ اکبر حق شناس، مدیر انتشارات حق شناس؛ اکبر دهسرا، مدیر انتشارات دهسرا و محمد علی امیرگل، مدیر انتشارات سپیدرود در ستاد مرکزی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان، منابع و اعضای کتابخانه‌ها، از رشد شاخص‌های مختلف در این حوزه خبرداد.

زهرا بدن آرا با اشاره به وجود 101 باب کتابخانه عمومی در استان گیلان از رشد اعضا و مراجعین کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان نشانه‌های موفقیت طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی یاد کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با نامگذاری سال جاری با عنوان سال خواندن و تدوین سیاست‌های این سال مبنی بر ترویج سبک زندگی مطالعه‌محور، گام مهمی در جذب علاقمندان و خانواده‌ها به سوی کتابخانه ایفا کرد.

بدن آرا یکی از مهمترین اقدامات در جذب افراد به سمت کتابخانه‌های عمومی را برگزاری نشست‌های کتاب خوان، محافل نقد ادبی و انجمن شعر و داستان و نیز شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و ایجاد شرایط مساعد از هر لحاظ برای علاقمندان عنوان کرد.

وی به فعلیت درآوردن اعضای کتابخانه‌ها را بخش مهمی از برنامه‌های سال خواندن برشمرد و گفت: در برگزاری برنامه‌های جنبی فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی، مشارکت اعضا نقش بسزایی در اجرای این برنامه‌ها دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به وجود منابع مکتوب در موضوعات مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان نیز اشاره کرد و گفت: علی رغم وجود منابع کافی، از لحاظ تامین کتاب‌های بومی دچار مشکلات فراوانی هستیم.

بدن آرا یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری نشست هم‌اندیشی با اصحاب نشر استان را ارتباط‌گیری دوسویه و یافتن راه حلی مناسب جهت عرضه آثار بومی در کتابخانه‌ها و معرض دید علاقمندان استان دانست و گفت: یکی از راه‌های موثر در این حوزه برگزاری محافل معرفی تازه‌های نشر استانی با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌ها است.

وی همچنین از ناشرین استان خواست تا از کتابخانه‌های عمومی استان بازدید و از نزدیک خدمات نوین کتابخانه ها را ببینند.

نشست‌های کتاب‌خوان موجب آشنایی مردم با تازه‌های نشر در استان شده است.

در ادامه این نشست رویا رئیسی برگزاری نشست‌های کتاب خوان و استفاده از امکان معرفی کتاب توسط نویسندگان و ناشرین را یکی از موثرترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی در دوران فعالیت خود برشمرد و گفت: برگزاری سلسله نشست‌های کتاب خوان موجب آشنایی مردم با تازه‌های نشر در استان شده است.

کتاب‌سازی بجای کتاب‌نویسی معضل بزرگ بازار نشر کشور است

اکبر حق‌شناس مدیر انتشارات حق‌شناس یکی از معضلات بزرگ در بازار نشر را تیراژ اندک چاپ کتاب عنوان و با اشاره به کاهش چشمگیر تقاضا در سال‌های اخیر این وضعیت را نگران کننده توصیف کرد.

حق‌شناس تولید کتاب‌های مفید را نیاز اصلی جامعه امروز ایران دانست و گفت: اگر مسئولین حوزه فرهنگی درک درستی از مقوله معضلات اجتماعی داشتند به حوزه نشر اهمیت بیشتری داده می‌شد.

وی از عوامل مهم کتاب‌نخوانی جوانان را عدم داشتن چشم‌انداز روشن از آینده تحصیلی عنوان کرد.

مدیر انتشارات حق شناس همچنین کتاب‌سازی بجای کتاب‌نویسی را نیز معضل بزرگ دیگری در حوزه نشر کشور دانست.

در تامین منابع استانی و بومی به ناشرین استانی اعتماد شود

حمید بلوری مدیرعامل اتحادیه ناشران گیلان و مدیر انتشارات بلور نیز در این نشست تامین بخشی از نیاز کتابخانه‌های عمومی در حوزه منابع و بصورت متمرکز از سوی ناشرین استانی را در حمایت از بازار نشر بسیار تاثیرگزار ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر جهت تامین منابع استانی و بومی به ناشرین استانی اعتماد شود می‌توان با هزینه‌های کمتری نسبت به تامین کتاب برای همه کتابخانه‌ها اقدام کرد.

بلوری همچنین تبلیغ کتاب‌های فاخر در موضوعات مختلف، برگزاری نشست‌ها و محافل معرفی کتاب را ایجاد علاقمندی به مطالعه موثر دانست.

امروز مراکز عرضه قلیان بسیار بیشتر از مراکز عرضه کتاب است

اکبر دهسرا مدیر انتشارات دهسرا در این نشست گفت: امروز شاهد آن هستیم که مراکز عرضه قلیان بسیار بیشتر از مراکز عرضه کتاب و در دسترس عموم است.

دهسرا تصمیم‌گیری در خصوص رفع مشکلات موجود در حوزه نشر کشور و استان را وظیفه مهمی بر دوش مسئولین فرهنگی عنوان کرد و گفت: اگر کتاب بعنوان بخش مهمی از سبد خرید خانوارها مطرح شود بسیاری از مشکلات بخودی خود مرتفع می‌شود.

از تجربه کشورهای موفق در زمینه جذاب‌سازی کتاب و کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم

رضا سیف‌پور تهیه کننده، استاد دانشگاه و مدیر انتشارات باران نقره‌ای نیز در ادامه این نشست به برخی مولفه‌های پویایی یک مجموعه فرهنگی نظیر کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: تعامل سازنده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با نهادها، دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی از جمله ناشرین نشان‌دهنده پویایی و حرکت سازنده این مجموعه است.

سیف‌پور با قدردانی از اقدامات ارزشمند مسئولین این مجموعه یکی از دشوارترین مسئولیت‌های دست اندرکاران حوزه کتاب را حفظ علاقمندان به کتاب عنوان کرد.

وی همچنین تحول سیستماتیک در بازار نشر و عبور از مرحله سنتی به سوی دیجیتالی‌شدن را نیز شیوه دیگری برای همراهی با جامعه امروزی عنوان کرد.

این استاد دانشگاه استفاده از تجربه کشورهای موفق در زمینه جذاب‌سازی کتاب و کتابخانه های عمومی، ادامه برگزاری نشست‌های کتاب خوان، طراحی مکانیزمی برای رونمایی از کتاب‌های فاخر در کتابخانه های عمومی بصورت هفتگی و ماهانه و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ مطالعه را شیوه‌های موثری برای ایجاد علاقمندی مردم به کتاب و نیز رونق بازار کتاب برشمرد.

عرضه بدون واسطه کتاب به کتابخانه‌های عمومی، ضامن موفقیت در اهداف حوزه فرهنگی

محمد علی امیرگل، مدیر انتشارات سپیدرود رشت نیز در پایان این نشست ضمن تشکر از تلاش‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایجاد بسترهای لازم توسعه و ترویج کتاب‌خوانی در استان، ارتباط دوسویه موثر، عرضه بدون واسطه کتاب به کتابخانه‌های عمومی و ادامه اینگونه نشست‌های تخصصی را ضامن موفقیت در اهداف در این حوزه دانست.

 همچنین در پایان این نشست در خصوص چگونگی تعامل ناشرین با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و تامین بخشی از نیازهای بومی کتابخانه‌ها در موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: