کد خبر: 29738
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 مرداد 1396 - 15:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در قم برگزار شد

منبع : لیزنا
با معرفی برگزیدگان و آثار برتر، آئین اختتامیه استانی هفتمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در قم برگزار شد.
اختتامیه جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی در قم برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، آئین اختتامیه استانی هفتمین جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی با حضور میرعبدالهیان مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، احد جمالی معاون استاندار، معصومه ظهیری مدیرکل امور بانوان استانداری قم، سرهنگ حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، سرهنگ بختیاری معاون فرهنگی سپاه قم وحجت‌الاسلام والمسلمین جباری مدیرکل کتابخانه عمومی استان قم برگزار شد.

سید باقر میرعبداللهیان در این مراسم با انتقاد از وضعیت کتابخوانی در کشور اظهار داشت: نقل شایعی وجود دارد که سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است و حتی به 2 دقیقه هم نمی رسد.

 مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه این نقل شایع دلایل متعددی را می‌تواند داشته باشد؛ افزود: گرانی کتاب و در دسترس نبودن کتابخانه از جمله دلایلی است که برای این سرانه اندک برشمرده می شود اما به هر دلیلی ثبت این سرانه اندک در کشور بسیار ناراحت کننده  است.

وی افزود: در هر حالی و با هر دلایلی سرانه دو دقیقه در روز برای هر فرد در سال به دو ساعت هم  نمی‌رسد که این رقم اگر نگویم فاجعه است می‌توانیم بگویم که مطلوب نیست.

امیرعبداللهیان به سابقه برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی که دوره هفتم خود را سپری می‌کند بهانه‌ای است برای اینکه یک مقداری مردم ما که عشق و ارادت به خاندان پیامبر(ص) دارند، این عشق و علاقه را از مریثه و روضه اهل بیت(ع) به حوزه اثر مکتوب هم تسری ببخشند.

 مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه امام رضا(ع) علاوه بر سلطان ایران و سلطان خراسان، سلطان سخن نیز هستند، تأکید کرد: با برگزاری چنین جشنواره هایی زمینه مطلوبی برای کتابخوانی فراهم شده است و خدا را شاکریم  که شور و شوقی برای کتابخوانی به واسطه چنین برنامه‌هایی به وجود آمده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاء الله جباری در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به اینکه این جشنواره برای دومین سال توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت کشوری، برگزار می‌شود، اظهار داشت: پیش از این، جشنواره در استان البرز برگزار می‌شد و از دو سال پیش به صورت کشوری برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش استقبال مردم از جشنواره کتابخوانی رضوی بوده‌ایم، افزود: شرکت کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی از ۲۵۰ هزار نفر در سال گذشته به ۶۰۰ هزار نفر در هفتمین دوره این مسابقات افزایش یافت.

وی از رشد ۵ برابری شرکت کنندگان مسابقات کتابخوانی رضوی دراستان قم هم خبر داد و گفت: بیش از ۵ هزار نفر از استان قم در گروه‌های مختلف در این جشنواره شرکت کردند که نشان از اقبال مردم به این چنین جشنواره‌هایی است.

جباری به ویژگی‌های متمایز کننده جشنواره امسال به نسبت سال‌های گذشته هم اشاره‌ای کرد و گفت: امسال کتاب‌هایی با موضوع زندگانی حضرت معصومه(س) و احمد بن موسی(ع) برای برگزاری مسابقه کتابخوانی انتخاب شد و سعی کردیم با قوت بیشتری در این حوزه فعالیت کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با تأکید بر جایگاه نویسندگان قمی در برگزاری این جشنواره، اظهار کرد: ۳ مورد از ۵ کتابی که برای جشنواره انتخاب شده بود نوشته نویسندگان قمی بود و مراسم ویژه‌ای نیز برای یکی از این نویسندگان برگزار شد.

وی از گروه‌های مختلف منتخب در این جشنواره هم نام برد و افزود: ۸ نفر برگزیده در حوزه خانوادگی، ۳ نوجوان، ۶ کودک، ۸ کتابدار و ۸ بزرگسال در این جشنواره برگزیده و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

جباری ادامه داد: انتخاب تمامی این برندگان و معرفی آنان به شکل متمرکز و کشوری بود و استان هیچ نقشی در انتخاب برنده‌ها نداشت و در بخش کودکان و نوجوانان نیز این مسابقه به شکل نقاشی برگزار شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با تقدیر از نهادهای همکار در برگزاری این جشنواره، تصریح کرد: آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ستاد اقامه نماز جمعه استان قم، صدا و سیما، اداره کل زندان‌ها از جمله نهادهایی بودند که در برگزاری این جشنواره با اداره کل کتابخانه‌های عمومی همکاری ویژه‌ای داشتند.

 

گفتنی است اجرای گروه سرود سفیران انقلاب، اجرای نمایش شاد با محوریت کتاب ویژه کودکان و نوجوانان و پخش کلیپ نیز از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: