کد خبر: 30919
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 مهر 1396 - 16:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه دارالاعلام (وهابیت شناسی) محل اولین جلسه تور کتابخانه گردی مکتا

منبع : لیزنا
در اولین برنامه تور کتابخانه گردی، مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان (مکتا) همراه با جمعی از مدیران و مسئولان و کارشناسان کتابخانه‌ها و کتابداری از کتابخانه تخصصی وهابیت شناسی موسسه دارالاعلام لمدرسة‌ اهل البیت (ع )  دیدار کردند.
کتابخانه دارالاعلام (وهابیت شناسی) محل اولین جلسه تور کتابخانه گردی مکتا

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام دبیرخانه مکتا، این دیدار روز  یکشنبه شانزده مهر انجام شد.

موسسه دارالاعلام لمدرسة‌ اهل البیت (ع ) واقع در جمکران تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی قرار دارد.

این کتابخانه به منظور تامین منابع مورد نیاز محققان در زمینه تحقیق در آثار و افکار وهابیت و امکان دسترسی محققان به منابع دست اول آنان در سال 1388 پایه گذاری شده است و اکنون این کتابخانه  در سه بخش اصلی کلام وعقاید اهل سنت و وهابیت، تاریخچه گروه ها و جریانات اسلامی در سده های اخیر، نقدها و پاسخها به شبهات وهابیت فعالیت دارد.

نزدیک به  15هزار کتاب در این کتابخانه جمع آوری شده است که بخش اصلی آن را کتب نگاشته وهابیت تشکیل می دهد. علاوه بر آن تصویر بیش از 200هزار کتاب و پایان نامه در زمینه نقد وهابیت به صورت پی دی اف جمع آوری شده و کتابهایی را که امکان دسترسی به آن ها نیست  در اختیار محققان قرار میگیرد .

در ابتدا این تور، جمعی از کتابداران کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) از بخش‌های مختلف کتابخانه وهابیت شناسی و مخزن  آن بازدید کرده و سپس طی جلسه‌ای در مورد فعالیتهای عمومی و تخصصی این مرکز بحث و گفتگو شد.

ابتدا محمدی شجاعی (دبیر مکتا) ضمن خوش آمدگویی از اهداف و برنامه‌‌های پیش بینی شده برای تور کتابخانه گردی گفت و مهمترین هدف این برنامه را آشنایی افراد با کتابخانه‌ های تخصصی سطح استان، انتقال تجربیات، جلوگیری حتی الامکانی از موازی کاریها و شناخت ویژگیها و منابع خاص کتابخانه های تخصصی استان بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فروغی (مدیر کتابخانه وهابیت شناسی) مختصری از تاریخچه و روند شکل‌گیری کتابخانه سخن گفت. سپس میبدی از روند مجموعه‌سازی و سازماندهی کتابخانه و قاسمی (معاون پژوهشی مرکز دارالاعلام) از مشاوره پژوهشی مرکز برای محققان و پژوهشگران سخن گفت و اعلام کرد طی توافق و تفاهم، سایر پژوهشگران و محققان کتابخانه‌های عضو مکتا می‌توانند از مشاوره پژوهشی و دیگر خدمات کتابخانه استفاده کنند.

در ادامه رجبیان (مدیر کتابخانه آیت‌الله حائری) تجربیات خود در زمینه خدمات بخش امانت، مرجع و مطبوعات کتابخانه بیان کرد. حجت الاسلام جعفری فراهانی ( مدیر کتابخانه مجمع جهانی اهل بیت) با توجه به موقعیت جغرافیایی کتابخانه راهکارهایی پیشنهاد داد تا مراجعه کنندگان هنگام مراجعه با مشکل مواجهه نشوند. حجازی ( مدیر کتابخانه جامعه الزهرا) سهل الوصول کردن استفاده خواهران از کتابخانه را پیشنهاد داد. احمدی (مدیر کتابخانه حوزه و دانشگاه) و رهنورد ( مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی) استفاده از کارشناسان و اساتید کتابداری  در فرایند سازماندهی و مجموعه سازی کتابخانه را ضروری دانست و از تجربیات خود سخن گفت.

در ادامه ارائه خدمات به کاربران میهمان، اشتراک گذاری فایل پایان‌نامه‌ها، دسترسی به فایل پی دی اف برخی کتابها، طبق ضوابط و قوانین و مقررات کتابخانه جز موارد مورد بحث و گفتگو بود. نوع سازماندهی، نمایه‌سازی منابع و رعایت اصول و استانداردها از جمله بحثهای تخصصی این جلسه بود که نیازمند تعاملات بیشتر و انتقال تجربیات بوده و گفتگو در مورد آن به جلسات بعد موکول شد.

 

از جمله کتابداران شرکت کننده در این تور کتابخانه گردی حاج باقریان، حسن نژاد، موحدی محب، جنت پور، فراهانی و پاسبانی و دادگر، پیرانی، عبادی، شمس الدین، رضا زاده، عاصم آباد و حجت الاسلام و المسلمین مهری و ...بودند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: