کد خبر: 31147
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مهر 1396 - 12:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دیدار اعضای مکتا با آیت الله سبحانی

منبع : لیزنا
 جمعی از اعضای مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) با آیت الله العظمی سبحانی روز پنج شنبه، 27 مهرماه دیدار کردند.
دیدار اعضای مکتا با آیت الله سبحانی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مکتا، در ادامه سلسله دیدارهای شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا) با مراجع معظم تقلید و مسئولین درجهت معرفی و تشریح اهداف و چشم انداز های مکتا، روز پنج شنبه 27 مهرماه جمعی از اعضای این مجمع با حضرت آیت الله العظمی سبحانی، از مراجع معظم تقلید دیدار کردند. 

در ابتدای این دیدار حضرت آیت الله سبحانی ضمن ابراز خشنودی از تاسیس«مکتا»، به نقش این مجمع در حل مشکلات موجود پیرامون دسترسی به منابع اطلاعاتی اشاره نمود و با بیان خاطراتی از روند خدمت به برخی کاربرانی که از خارج از کشور جهت تحقیق و پژوهش به کتابخانه معظم له مراجعه کرده بودند، بر نقش و جایگاه کتابخانه های تخصصی که هدف اصلی آنها تسهیل دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی مورد نیازاست، تاکید کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مجموعه کتابخانه موسسه امام صادق (ع) که تحت نظر ایشان اداره می شود، از وجود مجموعه غنی از منابع چاپی عربی که منحصر به فرداست خبر داد و تاکید کرد که کتابخانه مذکور شرایط پذیرش اعضای مکتا را جهت استفاده از منابع اطلاعاتی در محل کتابخانه فراهم خواهد نمود.

همچنین ایشان با اشاره به پیشینه کتابخانه ها در قم در بدو ورود وی به این شهر، اظهار داشت: در سال 1325 که وارد قم شدم تنها کتابخانه عمومی این شهر، کتابخانه فیضیه با 9000 جلد کتاب بود و در کنار آن مجموعه کتابخانه های شخصی مانند کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی و آیت الله اشراقی و امثال اینها بود که امکان استفاده و دسترسی همه افراد به این مجموعه ها وجود نداشت. 

 وی ابراز امیدواری کرد که پس از گذشت سالها و توسعه و گسترش کتابخانه های بزرگی همچون کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی که این مرجع بزرگ با زحمات فراوانی را گردآوری کرد، تسهیلات لازم  جهت استفاده از همه منابع  این کتابخانه فراهم شود. 

در این دیدار، محمدی شجاعی (دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم و مدیر کتابخانه تخصصی ادیان و مذاهب) و  رجبیان (مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه) به تشریح اهداف و چشم اندازهای «مکتا»، پرداخته و به منافع و استفاده هایی که ایجاد این مجمع برای کتابخانه های عضو و پژوهشگران و محققان خواهد داشت، اشاره کردند.

دبیر مجمع کتابخانه های تخصصی با تشریح اهداف مکتا، آن را شبکه ای دانست برای دسترس پذیر کردن کتاب برای پژوهشگر، آشتی دادن کتابخانه ها با پژوهشگران، آزاد نمودن کتاب ها از قفسه های کتابخانه ها، صرفه جویی در استفاده از بیت المال با مدیریت مجموعه سازی در کتابخانه ها و اشتراک گذاری منابع و استفاده از تجربیات مدیران و اساتید.  همچنین با ارائه گزارشی از روند انعقاد تفاهم نامه هایی با کتابخانه های بزرگ کشور همچون کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و ... بر اهداف «مکتا» جهت استفاده از همه ظرفیت ها در کشور تاکید کرد.

در این دیدار سیدمهدی طاهری، عضو هیات علمی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان میهمان حضور داشت.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: