کد خبر: 36319
تاریخ انتشار: شنبه, 20 مرداد 1397 - 15:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری سومین نشست شورای معاونین نهاد در شهرستان فامنین همدان

منبع : لیزنا
سومین نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهرستان فامنین، در دو جلسه با حضور کتابداران شهرستان فامنین و مسئولان استانی برگزار شد.
برگزاری سومین نشست شورای معاونین نهاد در شهرستان فامنین همدان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به دنبال معرفی ۳۱ شهرستان‌ دارای اولویت به لحاظ اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در حوزه فرهنگی، برنامه‌ریزی عملیاتی ویژه ای را برای این ۳۱ شهرستان آغاز کرد.

بر این اساس، سومین نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد در نوبت صبح با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روح الله هاشمی ذاکر، مشاور دبیرکل، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد، عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان و جمعی از کتابداران شهرستان فامنین روز چهارشنبه، ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ به بررسی وضعیت شهرستان فامنین استان همدان اختصاص یافت.

فعالیت ۴ کتابخانه‌ عمومی شهرستان فامنین

در این جلسه عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان طی سخنانی اظهار کرد: شهرستان فامنین با ۳۹ هزار و ۳۵۹ نفر جمعیت، دارای یک کتابخانه شهری و ۳ کتابخانه روستایی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه هایی همچون آموزش نمایش با تاکید بر استفاده از کتاب هایی با موضوع نمایش نامه، جلسات شعر خوانی انجمن ادبی شهرستان، کارگاه آموزشی مهارت های زندگی با محوریت پیشگیری از اعتیاد با همکاری بهزیستی، کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی با محوریت ازدواج آسان با همکاری سمن های اداره ورزش و جوانان، برنامه تولد کتابخانه (اختصاص یک روز به کتابخانه در شهرستان)، حلقه های علمی و کلاس های آموزش هنرهای تجسمی، جزو فعالیت هایی است که در کتابخانه های عمومی شهرستان فامنین برگزار می شود.

همچنین اجرای مسابقات فرهنگی، برگزاری جشنواره بازی های فکری با هدف ترغیب کودکان به کتاب خوانی، برپایی نمایشگاه کتاب با هدف آشنایی با  معضلات اجتماعی، معرفی مشاهیر شهرستان، راه اندازی کتابخانه سیار، گسترش فضای کتابخانه شهید مطهری، اجرای برنامه های فرهنگی مشترک با سایر دستگاه ها در فضای کتابخانه ها از برنامه‌های پیشنهادی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست بود.

نیازهای کتابخانه‌های فامنین برای ارائه خدمات

زارعی در ادامه با اشاره به نیازهای کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین بیان کرد: در حال حاضر کتابخانه عمومی فدک به مناسب سازی ورودی کتابخانه و دیوارهای بیرونی، محوطه سازی، رنگ آمیزی داخلی ساختمان و تهیه اسباب بازی نیاز دارد. در کتابخانه عمومی دانش تهیه وسایل نقاشی و اسباب بازی، ‌تعویض قفسه های فرسوده، رنگ آمیزی ساختمان و تعویض درب ورودی مورد نیاز است. کتابخانه عمومی آیت الله محقق نیازمند تعویض میزهای فرسوده، محوطه سازی، رنگ آمیزی نمای بیرونی، تعمیر آبدارخانه و تهیه وسایل نقاشی و اسباب بازی است؛ همچنین در کتابخانه شهید مطهری گسترش فضای کتابخانه ای، محوطه سازی و تهیه وسایل نقاشی و اسباب بازی مورد نیاز است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان توسعه کتابخانه شهید مطهری، احداث ساختمان کتابخانه‌های عمومی روستایی دارای ساختمان های حق انتفاع (فدک، دانش، آیت الله محقق)، تکمیل ساختمان کتابخانه در دست احداث روستای نگارخاتون، ساخت کتابخانه ماماهان با همکاری بنیاد برکت، خرید تجهیزات کتابخانه ماماهان و نگارخاتون، خرید خودرو جهت راه اندازی کتابخانه سیار و به روز رسانی تجهیزات کتابخانه های موجود را از اولویت های کاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان دانست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روستاهای قزل آباد با ۱هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت، زرقان با ۹۷۳ نفر جمعیت  و طاوه با ۱هزار و ۱۹۲ نفر جمعیت، به دلیل قرار گرفتن در مسیر چندین روستا، می توانند به عنوان مرکز به روستاهای اطراف خدمات رسانی کنند.

توسعه و تجهیز کتابخانه‌های شهرستان فامنین

ادامه این نشست با سخنان برخی کتابداران شهرستان فامنین همراه بود که موضوعاتی چون نیازهای کتابداران روستایی و اثربخشی فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در روستاها از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی این کتابداران بود.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به موارد مطرح شده توسط کتابداران شهرستان فامنین، طی سخنانی گفت: نهاد تمام موارد مطرح شده از سوی کتابداران شهرستان فامنین را پیگیری می‌کند و موضوع تکمیل، تجهیز و توسعه کتابخانه عمومی شهید مطهری فامنین در دستور کار نهاد قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به برخی موارد مطرح شده از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان، خواستار پیگیری معاونت های نهاد برای تجهیز ۴ کتابخانه عمومی شهرستان فامنین به منابع کتابخانه‌ای از قبیل کتاب، اسباب بازی و مجله و همچنین راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار برای ارائه خدمات به روستاهای کم جمعیت این شهرستان شد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نهاد در شرایط کنونی امکان احداث کتابخانه جدید را ندارد، گفت: با توجه به وجود بناهای بلااستفاده در استان‌های مختلف کشور، از مسئولان شهرهای مختلف و شهرستان فامنین می‌خواهیم تا نسبت به تبدیل این بناها به کتابخانه عمومی اقدام کنند و نهاد هم بدون هیچ چشم داشتی از این گونه اقدامات حمایت می‌کند.

تبیین ۳۱ شهر دارای اولویت در برنامه‌های وزارت ارشاد

سپس نشست فوق‌العاده شورای معاونین نهاد با حضور دبیرکل و اعضای شورای معاونین نهاد و همچنین سید مجید شماعی فرماندار شهرستان فامنین، علیرضا درویش نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان، علی اصغر عسگری، رئیس شورای شهر فامنین، اسماعیل سلیمی شهردار فامین، حسن غیبی بخشدار بخش مرکزی، مهدی ابراهیمی‌هژیر بخشدار پیشخور، مهدی کلهری رئیس فرهنگ و ارشاد فامنین، عباس رجبی رئیس اداره آموزش پرورش، طاهره حاجیلو مشاور امور بانوان فرمانداری شهرستان فامنین، معصومه جلیلی مسئول کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فامنین برگزار شد.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از آخرین پیمایش اجتماعی کشور توسط وزارت کشور و پژوهشگاه وزارت ارشاد، به بیان آماری از وضعیت اجتماعی شهرستان فامنین و چند شهر همجوار آن پرداخت.

اهتمام نهاد برای فعالیت در شهرهای دارای اولویت

در ادامه علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به آمار ارائه شده، طی سخنانی گفت: کشور از ابعاد مختلف دارای شرایط خاصی است. از نظر آسیب‌های اجتماعی بیش از دو سال است که مقام معظم رهبری در جلساتی با موضوع آسیب‌های اجتماعی میزبان مسئولان دستگاه‌های مختلف و نهادهای گونان هستند که سرفصل مهمی از این جلسات مسائل فرهنگی هستند.

وی افزود: بر این اساس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شورایی با عنوان شورای فرهنگی اجتماعی شکل گرفت که در آن نمایندگانی از تمام سازمان‌ها و نهادها و معاونین ارشاد حضور دارند و برای این موضوع برنامه ریزی می‌کنند. این شورا در دو ماه گذشته ۳۱ شهر را به عنوان شهرهای دارای اولویت برای مجموعه خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین کرد که شهرستان فامنین از جمله این شهرستان‌ها بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ضرورت پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهرها، گفت: از جمله مراکزی که برای اجرای برنامه‌های ویژه در این شهرها به وزارت ارشاد اعلام آمادگی کرد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که طی ماه گذشته به مشکلات  دو شهر بهارستان استان تهران و فریدونکنار استان مازندران پرداخته شد  و در سومین گام از این حرکت به شهرستان فامنین آمدیم.

تلاش برای ارتقای شاخصه‌های اجتماعی

مختارپور تصریح کرد: ما در جلسه صبح  در فامنین، سعی کردیم تا با توجه به نیاز این شهرستان، مبالغ قابل توجهی را برای برطرف کردن مشکلات کتابخانه‌ها از قبیل امکان جذب کتابدار خانم، تأمین منابع اعم از کتاب و اسباب بازی، مجله، تهیه خودرو برای راه‌اندازی کتابخانه سیار و همچنین بازسازی بخش‌هایی از این کتابخانه‌ها تقبل کنیم.

وی ادامه داد: به همین تناسب از مسئولان زحمتکش استانی نیز خواهش می‌کنم تا با گسترش این روحیه همکاری و خارج کردن کتابخانه‌ها از صرفا یک محل امانت کتاب و تبدیل آن به کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، به نحوی عمل کنند تا در پیمایش اجتماعی بعدی در کشور، تغییر مثبت را در شهرهایی که نهاد فعالیت داشته، مشاهده کنیم.

همچنین در ابتدای این جلسه عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان، ضمن ارائه گزارشی از روند کارهای اجرایی، عملیاتی و فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها عمومی استان، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی در این منطقه را بیان کرد.

وی با اشاره به پراکندگی جمعیت در روستاهای فامنین اظهار داشت: راه اندازی کتابخانه سیار به ترویج کتابخوانی و دسترسی آسان به کتاب در این روستاها کمک شایانی خواهد کرد.

زارعی با تاکید بر لزوم همکاری بین دستگاهی در سطح شهرستان عنوان کرد: قطعاً اگر سایر دستگاه های شهرستان نیز در این زمینه یاری گر کتابخانه ها باشند توفیقات دوچندان حاصل خواهد شد.

همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهاد

علیرضا درویش نژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، در این جلسه ضمن تقدیر از دغدغه فرهنگی دبیرکل نهاد اظهار داشت: پیوندی ناگسستنی بین کتابخانه های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

وی عنوان کرد: هدف اصلی نهاد کتابخانه ها و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی است که از مسیرهای متفاوتی دنبال می شود.

درویش از نگاه والای نهاد در تبدیل کردن کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی تجلیل کرد و افزود: توجه به این موضوع نشان از توجه عمیق این نهاد به مقوله فرهنگ است.

وی با اشاره به وجود خلاء های اجتماعی موجود در جامعه، اظهار داشت: بخشی از این خلاء ها با ترویج کتابخوانی و تغییر نگاه به مسائل زندگی برطرف خواهد شد.

مدیرکل ارشاد استان همدان با اشاره به اینکه همدان از استان های پیشرو در مسائل فرهنگی و اجتماعی است، گفت: همه اقشار جامعه باید با کنار گذاشتن خط کشی های سیاسی و حزبی در راستای رسیدن به اهداف متعالی تلاش کنند.

درویش نژاد، با تاکید بر پیگیری ویژه برای تحقق مصوبات جلسه، خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به صورت تمام وقت در  اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی همراه کتابخانه های عمومی خواهد بود.

مصوبات شورای معاونین برنامه راهبردی شهرداری فامنین در حوزه کتاب و کتابخوانی

مصطفی سلیمی، شهردار فامنین نیز با اشاره به اینکه تشکیل شورای معاونین نهاد برای بررسی مسائل و مشکلات شهرستان فامنین اقدامی بسیار ارزشمند است، گفت: همه مسئولین شهرستان فامنین در راستای اجرایی شدن مفاد این جلسه هم قسم شده اند تا بتوانند شاهد شکوفایی کارهای فرهنگی در این شهرستان باشند.

وی حضور مسئولان شهرداری در بین مردم را افتخاری بزرگ برای این دستگاه دانست و تأکید کرد: توان شهرداری شهرهای کوچک از لحاظ بنیه مالی و گستردگی توان اجرایی در حد پایینی است ولی سعی ما بر این بوده که توان اجرایی شهرداری را با مشورت مردمی و بر اساس نیازهایی که از طرف مردم مطالبه می‌شود به کار گیریم.

شهردار فامنین با خطاب قرار دادن دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ما دست یاری برای توسعه فضای کتاب و کتابخوانی در این شهرستان را به سوی شما دراز می کنیم و راهکارهای شما را به عنوان برنامه راهبردی در این زمینه به کار خواهیم بست.

کتابخانه‌ها پایگاه اصلی فعالیت‌های مردمی هستند

طاهره حاجیلو، مشاور بانوان فرمانداری فامنین نیز در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: برگزاری چنین جلساتی در سطح شهرستان برکات فراوانی برای این شهر محروم به ارمغان خواهد می‌آورد.

وی با تقدیر از عملکرد کتابخانه های عمومی در این شهرستان گفت: کتابخانه در این شهرستان صرفاً مکانی برای امانت دادن و گرفتن کتاب نیست بلکه پایگاه اصلی برای اجرای همه فعالیت‌های اصلی مردم این منطقه است.

وی تصریح کرد: شهرستان فامنین از لحاظ امکانات محروم است اما از مردمی فهیم و فرهنگ دوست برخوردار است که در هرجایی که لازم بوده همیشه همراه مسئولین در برنامه‌های مختلف بوده‌اند.

احداث مجتمع فرهنگی در فامنین

علی اصغر عسگری، رئیس شورای شهر شهرستان فامنین ایجاد نشاط اجتماعی را بسترساز فضای پرتحرک کاری برای پیشرفت در جامعه دانست و در ادامه خواستار اجرای برنامه‌های مفرح در کنار سایر اقدامات جدی در ارگان‌ها شد.

وی احداث مجتمع فرهنگی در فامنین را اقدامی مبارک در راستای ایجاد پایگاهی برای اجرای برنامه های علمی، فرهنگی و هنری دانست و افزود: باید برنامه ریزی های لازم برای توسعه فضاهای عمومی بخصوص کتابخانه ها، فرهنگ سراها و سایر مکان هایی که به بروز و ظهور استعدادهای مردم کمک می کند را داشته باشیم و هرچه سریعتر در عملی کردن آنها بکوشیم.

آمادگی فرمانداری فامنین برای همکاری با نهاد

همچنین سید مجید شماعی، فرماندار فامنین، حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه معاونین و مدیران کل خود در شهرستان فامنین را نشان از اهمیت موضوع توجه به مسائل فرهنگی در مناطق محروم دانست و اظهار داشت: مصوبات این جلسه به طور جدی در دستورکار فرمانداری و سایر دستگاه های مربوطه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تأثیر برگزاری چنین جلساتی در مناطق محروم گفت: قطعاً وقتی مردم شاهد توجه به مسائل و مشکلات شان توسط مسئولین باشند و اثرات آن را در زندگی خود احساس نمایند، دلگرم شده و مشکلات موجود در جامعه را موقتی دانسته و تحمل می‌کنند.

فرماندار فامنین به اهمیت امید در زندگی پرداخت و با اشاره به آیات سوره یوسف که خداوند نا امیدان را جزو کافرین بر می شمارد گفت: مردم به خط کشی های سیاسی کمترین اهمیتی نمی دهند و آنچه برای مردم مهم است، نتیجه اقدامات مسئولین است.

شماعی با اشاره به اینکه در بسیاری از زمینه ها مردم جلوتر از مسئولین بوده و هستند و در هرجایی که لازم بوده از دولت و نظام با قاطعیت حمایت کرده اند، اظهار داشت: ما مسئولین باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و با همت مضاعف سعی در ارائه خدماتی که شایسته این مردم بزرگ است داشته باشیم.

وی ضمن تقدیر از حمایت های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از اعتلای فرهنگی شهرستان فامنین افزود: در هرجایی که لازم باشد مسئولین این شهرستان آماده همکاری و اجرای اقدامات لازم برای تحقق فوری مصوبات این جلسه هستند.

ایجاد واحد مشاوره در کتابخانه‌ها

همچنین معصومه جلیلی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان فامنین نیز به بیان دغدغه های علمی فرهنگی شهرستان پرداخت و گفت: نیاز به مشاوره در سطوح مختلف و مضوعات گوناگون از نیازهای ضروری کودکان و نوجوانان این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه دادن اطلاعات صحیح و مناسب در بسیاری از موارد گره گشای زندگی مردم می‌شود، خواستار ایجاد واحدهای مشاوره در پایگاه های فرهنگی از جمله کتابخانه ها شد تا بتواند در پیشگیری از مشکلات و حل معضلات موجود در جامعه کمک کند.

وی گفت: مردم این منطقه از هوش و استعداد بالایی برخوردارند که اگر در جهت مناسب هدایت شود در آینده این منطقه و مردم آن تأثیر بسزایی خواهد داشت.

تفاوت فرهنگی میان مناطق دارای کتابخانه و فاقد کتابخانه

حسن غیبی، بخشدار مرکزی فامنین هم با اشاره به اثربخشی وجود پایگاه های فرهنگی از جمله کتابخانه ها در مناطق محروم گفت: به طور ملمومس شاهد تفاوت فرهنگی بین مناطقی که دارای پایگاه های فرهنگی مانند کتابخانه ها هستند با سایر مناطق فاقد این کتابخانه هستیم و به خوبی می‌توان تفاوت پاتوق‌های جوانان را در محله‌های فاقد کتابخانه‌ و دارای کتابخانه فعال مشاهده کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: