کد خبر: 37888
تاریخ انتشار: شنبه, 01 دی 1397 - 15:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه آموزشی راهکارهای ارتقای خلاقانه کتاب خوانی در اردبیل برگزار شد

منبع : لیزنا
 کارگاه آموزشی راهکارهای ارتقای خلاقانه کتاب خوانی با تدریس محسن نوکاریزی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.
کارگاه آموزشی راهکارهای ارتقای خلاقانه کتاب خوانی در اردبیل برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، کارگاه آموزشی راهکارهای ارتقای خلاقانه کتاب خوانی و بررسی آثار آن بر رفتار شهروندی با حضور محسن نوکاریزی، دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد؛ رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ اعضای فعال کتابخانه های عمومی و جمعی از کتابداران در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

نوکاریزی در این کارگاه آموزشی فلسفه وجودی کتابخانه های عمومی را خدمت به مردم دانست و اظهار داشت: نقش کتابداران در ارتقای سرانه کتاب خوانی چشمگیر است و کتابداران علاوه بر اینکه باید هنر خواندن را بیاموزند، باید هنر کتاب نخوانی را نیز بیاموزند چون هر کتابی ارزش خواندن ندارد.

وی با اشاره با اینکه نفع کتابخوانی علاوه بر شخص کتاب خوان به سایرین نیز می رسد، افزود: جامعه در اثر کتاب خوانی به رشد و تعالی خواهد رسید و فرهنگ خوب زیستن، نرنجاندن دیگران، اخلاق مداری و ... در اثر ارتقای سرانه مطالعه میسر خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود آموزش تکنیک های مطالعه را یکی از ابزار مهم در جهت ایجاد انگیزه برای کتاب خوانی دانست و گفت: والدین باید با افزایش مطالعات خود در خانواده موجب تشویق فرزندان به این امر مهم شوند.

نوکاریزی افزود: خانواده ها باید به انتخاب کتاب هایی مطابق با میل کودکان اهتمام داشته باشند و اگر این کتاب ها به درستی انتخاب نشود، موجب بی رغبتی کودکان به کتاب خواهد شد. انتخاب کتاب مناسب برای کودکان بر اساس سطح تحصیلات و علاقه مندی آنان بسیار مهم است و کتابخوانی باید به عنوان یکی از تفریحات به کودکان آموزش داده شود.

وی با اشاره به توسعه فضاهای مجازی و اشتیاق مردم جهت بهره برداری علمی از این فضا تصریح کرد: اطلاعات موجود در فضای مجازی دورانی بوده و از عمق چندانی برخوردار نیست و برای درک عمیق و برداشت های گسترده علمی باید کتاب کاغذی را مطالعه کرد.

وی با بیان اینکه خواندن کتاب موجب گسترش دایره لغات افراد می شود، خاطرنشان کرد: مطالعه محدود موجب ضعف در نوشتن نیز می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: