کد خبر: 38471
تاریخ انتشار: شنبه, 06 بهمن 1397 - 10:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تاکید سخنگوی هیات داوران جشنواره قصه گویی بر استمرار آن

رضا سیف پور با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای برگزاری جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی گفت: امید است این جشنواره همچنان ادامه داشته باشد و به یک جریان پیوسته فرهنگی تبدیل شود.
تاکید سخنگوی هیات داوران جشنواره قصه گویی بر استمرار آن

رضا سیف پور، سرپرست تیم داوری نخستین جشنواره منطقه ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی، در حاشیه برگزاری اختتامیه این جشنواره در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان اظهار داشت: قصه و قصه‌گویی در حوزه تعلیم و تربیت از پرکاربردترین آموزه‌های پرورشی به شمار می‌رود و همه خردسالان از روایت‌های شیرین قصه‌گویان توانمند لذت می‌برند.

خردسالان از طریق قصه ها و داستان‌ها می‌توانند شخصیت‌های موردعلاقه خود را بشناسند

رضا سیف‌پور با اشاره به اینکه خردسالان از طریق قصه ها و داستان‌ها می‌توانند شخصیت‌های موردعلاقه خود را بشناسند، افزود: شناختن شخصیت‌های مورد علاقه و بالارفتن درک خردسالان موجب می‌شود تا آنان بتوانند مسئولیت‌های مختلفی را در آینده پذیرا باشند و آینده‌ای امیدبخش ترسیم کنند.

وی به داستان‌خوانی خردسالان اشاره کرد و گفت: خردسالان با داشتن پشتوانه غنی به راحتی می‌توانند متمایز با نیازها و علایق خویش حکایات و داستان‌ها را بشنوند و این مساله در بالارفتن میزان مطالعه و کتاب‌خوانی کودکان و خردسالان در آینده تأثیرگذار است.

سیف پور با تشکر از نهاد کتابخانه‌های عمومی در برگزاری جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان گیلان افزود: امیدواریم این جریان فرهنگی استمرار داشته باشد.

رضا سیف‌پور با اشاره به برنامه‌های فرهنگی تأثیرگذار گفت: مطالعه و بررسی دقیق منابع موجود به منظور انتخاب قصه و داستان‌ها متناسب با نیاز و علاقه مخاطب، تلاش برای کسب مهارت‌های نوین در حوزه قصه‌گویی، توجه دقیق طراحی متن نیز از شاخص های اثربخش است.

وی در ادامه نخستین جشنواره قصه گویی منطقه ای نهاد کتابخانه های عمومی در گیلان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد.

سیف پور همچنین به سطح بالای رقابت‌ بین قصه‌گویان در جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و افزود: طبق بخشنامه دبیرخانه جشنواره قصه گویی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ابتدا مقرر شد شش قصه گوی برتر در سطح منطقه معرفی شود، اما با توجه به بالابودن سطح رقابت‌ بین قصه‌گویان، هیأت داوران از طریق رایزنی با معاونت فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۷ اثر برگزیده را معرفی کردند.

سخنگوی هیات داوران نخستین جشنواره منطقه ای نهاد کتابخانه های عمومی در بخش دیگری از صحبت های خود بهره مندی از حضور اساتید برجسته کشور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ظرفیت رسانه های مکتوب و الکترونیکی و نیز لزوم برگزاری جلسات متعدد آسیب شناسی جشنواره را در افزایش کیفیت آن مهم دانست.

اقدام نهاد کتابخانه های عمومی در برگزاری جشنواره قصه گویی، هم افزایی به بهترین شکل با دستگاه های فرهنگی است

رضا سیف پور در ادامه به عدم همپوشانی اقدام نهاد کتابخانه های عمومی در برگزاری جشنواره قصه گویی با رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اشاره کرد و افزود: به نظر من تمام دستگاه های فرهنگی کشور به خصوص آنها که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه کتاب و مطالعه فعالیت می کنند باید در مسیر هم افزایی قرار گیرند. با این تعبیر تمام این دستگاه ها از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نهاد کتابخانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و غیره می توانند در یک مسیر ریل گذاری شده، به اهداف یکدیگر سرعت ببخشند.

یک راوی خوب ابتدا باید از مهارت انتخاب درست کتاب برخوردار باشد

سیف پور اضافه کرد: من معتقدم نهاد کتابخانه ها با اتخاذ راهبردی صحیح یعنی ترویج شیوه قصه گویی و کتابخوانی در کتابخانه ها توسط کتابداران محترم در واقع مسیر هم افزایی با تمام دستگاه های فرهنگی را برگزیده که رسالت گسترش فرهنگ مطالعه را دارند و معتقدم روند فعالیت های مثبت نهاد کتابخانه های عمومی در حوزه کودکان نباید فقط به قصه گویی ختم شود.

وی در خصوص شیوه های کتابخوانی و لذت خواندن نیز افزود: کتابخوانی خود مهارت مهم دیگری است که با خواندن کتاب فرق دارد. کتابخوانی مهارتی است که فرد یاد می گیرد چگونه کتابی را بخواند تا هم خود و هم دیگران از آن لذت ببرند.

برای پرداختن به قصه خوانی و قصه گویی در گام اول بهترین مکان، کتابخانه است

وی در خصوص ویژگی های محیط مناسب برای قصه خوانی نیز گفت: برای پرداختن به قصه خوانی و قصه گویی در گام اول بهترین مکان، همانطور که انتظار می رود کتابخانه است. از اینرو امروز در دنیا طراحان، تلاش می کنند تا از یک طرف کتابخانه ها را تا حد امکان راحت، زیبا و چند منظوره طراحی کنند بi طوریکه برای همگان محیطی مناسب و قابل استفاده باشد و از طرف دیگر سعی می کنند تا در مکان های عمومی همچون سالن های تماشاخانه، ورزشگاه ها، فروشگاه های بزرگ و غیره هم مکان هایی جذاب برای لحظه ای تمرکز و مطالعه فراهم کنند؛ محیطی ساکت، آرام و تا حد امکان الهام بخش. با این وجود این کافی نیست و مطالعه باید به بخش مهمی از زندگی فرد تبدیل شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: