داخلی
»مطالب کتابداری
»ستاد خبری ۲۵
دانشگاه آزاد به مناسبت هفته کتاب در دانشکدههای برگزیده خود ایستگاه کتاب راهاندازی میکند
صالح اسکندری، رئیس سازمان چاپ، انتشارات و رسانههای دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا، با اشاره به نقش کتاب در انتقال علوم و برقراری ارتباطات و تعاملات موثر گفت: پیشرفت علم از گذشته تاکنون مدیون انتقال علوم به وسیله کتابها و نسخ خطی و ترجمه این کتاب در قرون گذشته از مشرق زمین به غرب و ترویج علم توسط کسانی است که با دانش و تلاشهای دانشمندان و محققان گذشته توسط کتب موجود در آن برهه دریچههای جدیدی را به وجود آوردند و این انتقال علوم در عصر جدید از غرب به شرق دوباره در حال پیشرفت است. این نشان میدهد که ارتباطات علوم و فرهنگهای ملل مختلف توسط کتاب صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این تصور خاماندیشی است که فضای مجازی جای کتاب را گرفته است و با مراجعه به فضای مجازی احتیاجی به کتاب نیست. از جمله شواهد این امر رشد همزمان چاپ و انتشار کتب کاغذی در اروپا و امریکا همزمان با رشد سریع و گسترده کتابهای الکترونیک و توسعه فضای مجازی است. ضمن اینکه بسیاری از مطالب موجود در کتابها در فضای مجازی موجود نیست و چارهای جز مراجعه به کتاب وجود ندارد.
پایههای عادت به خواندن در خانه شکل میگیرد
اسکندری بیان کرد: نکته دیگر اینکه عادت به فضای مجازی منجر به گزیدهخوانی و کم توجهی به متن شده که در نتیجه علم را با چالش تفکر روبهرو میکند، همچنین توسعه منابع بیاعتبار در گستره اطلاعات و پراکندگی مطالب معتبر و نامعتبر زمینه لازم برای رشد واقعی را کم میکند و لذا کتاب میتواند این خلا محتوا را پر کند.
وی بر لزوم برگزاری هفته کتاب و نقش آن در ترویج مطالعه و جلوگیری از کتابگریزی فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به عنوان یک ارزش آموزش داده شود و با اجرای برنامههای متنوع میتوان افراد جامعه را به سوی کتاب و کتابخوانی جذب کرد، پایههای عادت خواندن در خانه شکل میگیرد.
رئیس سازمان چاپ، انتشارات و رسانههای دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اگر در خانه فضای مساعدی برای تشویق خواندن باشد، در آینده فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در افراد شکل میگیرد .معضلی که اکنون جامعه ما با آن دست و پنجه نرم میکند، پدیده کتابگریزی است که میتواند علل مختلفی داشته باشد و شاید مهمترین آن پایین بودن فرهنگ مطالعه در سطح جامعه، گسترش روزافزون فضای مجازی و کیفیت محتوای کتاب و هزینه بالای کتاب است.
وی ادامه داد: البته اعتقاد دارم که کتابگریزی به معنای بیرغبتی به اصل کتاب در جامعه نیست. هر مخاطبی تا کتاب و موضوع مورد علاقه خود را نیابد وضع به همین گونه است، نمیشود به مردم تجویز و اجبار کرد چه موضوع و کتابی را مطالعه کنند.
مطالعه ملاک است و نه کتاب
اسکندری با بیان اینکه تا رویکرد تغییر نکند هفته کتاب نقشی نمیتواند داشته باشد، گفت: آنچه باید ملاک باشد کتاب نیست بلکه مطالعه است و علی رغم تبلیغات گسترده علیه فرهنگ عمومی ایرانیان، مردم ما کماطلاع و کمدانش نیستند و دانش عمومی خود را از منابع گوناگون دریافت میکنند که یکی از آنها کتاب است.
وی با اشاره به خدمات و برنامههای این دانشگاه در حوزه چاپ، نشر، ترویج مطالعه و اهدای کتاب گفت: نقش ناشران دانشگاههای معتبر دنیا در انتشار یافتهها و پژوهشهای علمی غیرقابل انکار بوده و ناشران دانشگاهی از موثرترین عوامل پیشرفت دانش در جوامع توسعهیافته هستند.
رئیس سازمان چاپ، انتشارات و رسانههای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از این رو دانشگاه آزاد اسلامی که از معتبرترین مراکز علمی کشور و در زمره بزرگترین دانشگاههای جهان است، باید نقشی پررنگتر در نشر دانشگاهی داشته باشد. گرچه در سالهای گذشته تعداد قابلتوجهی از کتب علمی توسط انتشارات واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در سراسر کشور منتشر شده اما این انتشارات هنوز تا تبدیلشدن به یک موسسه انتشاراتی درخور اعتبار چنین دانشگاهی فاصله دارد.
به گفته وی، برای دستیابی به چنین هدفی اقداماتی در سازمان امور رسانهها و چاپ و انتشارات برنامهریزی و اجرای آنها آغاز شده است.
برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی برای جبران کمبودهای گذشته
اسکندری اهداف و برنامه حوزه نشر کتاب را در دو محور سیاستهای کلان و برنامههای انتشارات مطرح کرد و گفت: حاكمیت فرآیند داوری بر همه آثار در حال انتشار، قابلیت دفاع علمی و ارزشمدار از محتوای آثار، ایجاد چرخه توزیع فراگیر، درآمدزایی و خروج از زیاندهی و مدرنسازی فرآیند تولید، توزیع و عرضه كتاب از مواردی است که باید در حوزه سیاستهای کلان مورد توجه جدی واقع شده و اجرا شود. در واقع باید ملاکهای اساسی دقت، سرعت و جامعیت مورد توجه بوده و آثار از ارزش لازم برخوردار و پرمخاطب و اثرگذار باشند. خوشنامی و کمهزینه بودن هم باید مورد تاکید قرار گیرد.
وی اظهار داشت: تدوین آییننامه نشر کتب، ساماندهی همه مراكز نشر دانشگاه، تدوین اولویتهای سفارش، تولید، تامین و حمایت نشر، تدوین اولویتهای سفارش، تولید، تامین و حمایت نشر و تدوین دستورالعمل حمایت از نشر رسالههای برگزیده دکتری و کارشناسیارشد از برنامههای انتشارات دانشگاه برای تحقق این اهداف است.
وی عنوان کرد: ما همچنین با اعمال نظام رتبهبندی كتب دانشگاه، استعدادیابی و آموزش نویسندگان دانشگاهی، راهاندازی سامانه متمرکز انتشارات، راهاندازی باشگاه کتاب ویژه نویسندگان، اساتید و دانشجویان، رونمایی ماهانه آثار منتشرشده و راهاندازی واحد مشاوره کتاب درصدد اجرای برنامههای متعدد برای جبران کمبودهای گذشته هستیم.
اسکندری با اشاره به برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی به طور ویژه برای هفته کتاب و توجه به ظرفیتهای مختلف این دانشگاه اظهار داشت: تعیین شعار سال هفته کتاب، نامگذاری هر روز هفته کتاب برای دانشگاه، دانشجو، استاد و غیره، رونمایی از چند اثر، دیدار نویسندگان و کتابداران دانشگاهی با رئیس هیات امناء و رئیس دانشگاه، تجلیل از برترینهای نشر دانشگاه، انعقاد تفاهم نامههای همکاری، فراخوان اهدای کتاب، جشنواره قلم آزاد (آثار برگزیده تولید فکر و آزاد اندیشی)، نمایشگاه کتابهای منتشر شده دانشگاه، نمایشگاه و فروشگاه کتابهای علمی با حضور ناشران دانشگاهی، دیدار با نویسندگان و شاعران در دانشکدهها و راهاندازی ایستگاههای کتاب در دانشکدههای برگزیده از جمله برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی در هفته کتاب است.
وی همچنین از برگزاری مسابقات کتابخوانی دانشجویی، اساتید، کارکنان و خانوادهها، معرفی سیرهای مطالعاتی، آغاز سلسله نشستهای نقد کتاب، انجام نذر کتابخوانی توسط دانشجویان علاقهمند در مراکز خیریه، فراخوان مسابقه نشان انتشارات دانشگاه، ارائه بن خرید کتاب جهت آثار منتشرشده توسط دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد بازارچه مبادله کتاب در دانشگاهها، ایجاد بازارچه عرصه و فروش کتب دست دوم دانشجویی، معرفی کتاب اولیها وغیره به عنوان برنامههای این دانشگاه در هفته کتاب خبر داد.
برگزاری هفته کتاب باید از فرآیند رسمی خارج شود
رئیس سازمان چاپ، انتشارات و رسانههای دانشگاه آزاد اسلامی درباره راهکارهایی برای برگزاری هرچه بهتر هفته کتاب تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه ها عمومی و تخصصی، حمایت از ناشران، افزایش کتابخانه های کشور و قابل دسترس بودن در محیط های کار و زندگی، تقدیر از اساتید و دانشجویان برتر در حوزه نشر، عمومی سازی برگزاری هفته کتاب و خروج آن از فرآیند رسمی و اداری، اثرگذار نمودن فرایند مطالعه در زندگی جاری جامعه با فرهنگ سازی اهدای کتاب، جذاب سازی محتوا و چاپ، تمرکز بر مطالعه در کودکان با کمک دانشجویان، خروج دانشگاه از جزوه محوری و ارجاع به کتاب های متعدد و جشن انتخاب کتاب دانشجویی برگزیده سال با در نظر گرفتن جایزه نفیس مثل تحصیل تا پایان دکتری بدون شهریه از مواردی است که شاید بتواند تاثیرات مستقیمی در این زمینه داشته باشد.
اسکندری گفت: برگزاری مسابقه کتابخوانی سراسری، تخفیفهای ویژه دانشجویی، برگزاری جلسات معرفی کتاب با حضور مولف میتوانند در افزایش سرانه مطالعه بسیار تاثیرگذار باشد. البته اگر بتوانیم در دوران کودکی و مدرسه توسط دستگاههای فرهنگی زمینه علاقهمندی را در افراد فراهم کنیم، جامعه به سمت افزایش سرانه مطالعه کشیده خواهد شد.
۱. از توهین به افراد، قومیتها و نژادها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهامزنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیامها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمانها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.