کد خبر: 39846
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 خرداد 1398 - 15:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

صد سکه نقره تاریخ ایران به موزه آستان قدس اهدا شد

منبع : لیزنا
مجموعه‎ای کم نظیر افزون بر یکصد سکه نقره، از سکه‎های تاریخ ایران توسط آقای سید فربد مصنف، فرهنگ دوست و تاریخ پژوه تهرانی به گنجینه تمبر ، اسکناس و سکه  موزه آستان قدس رضوی تقدیم شد.
صد سکه نقره تاریخ ایران به موزه آستان قدس اهدا شد

 به گزارش لیزنا، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، تاریخ ضرب سکه های اهدایی را بین سالهای 91 قمری تا 1181 قمری عنوان کرد و گفت: این سکهها در اردشیر خوره (فیروزآباد در فارس)، سابور(بیشاپور)، اصطخر(در فارس)، بصره، افریقیه، اردبیل، ری، سلماس (در اذربایجان غربی)، ارومیه، خلاط (اخلاط)، موصل، بغداد، تبریز، ملازگرد(در ترکیه)، دورق(در خوزستان)، الحضره، ارش، لنگرکنان(لنگران در شمال آستارا)، یزد، کرمان، جزیره خارک و گرجستان ضرب شدهاند.

محمد حسین یزدی نژاد گفت:  در این مجموعه تاریخی سکههای از حکمرانان مختلف مانند ولیدبن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمربن عبدالعزیز، هشام بن عبدالملک، از سلسله بنی امیه، منصور از سلسه عباسیان، کیخسرو بن مرزبان از سلسله سالاریان، شمس الدین ایلدگز، قزل ارسلان عثمان و ابوبکربن محمد از سلسله اتابکان آذربایجان، غازان محمود از ایلخانان وجود دارد که در نوع خود نفیس و منحصر به فرد هستند.

وی به بخش دیگری از سکه اهایی اهدایی مربوط به خواجه مرجان شورشی علیه شیخ اویس در دوره سلسله آل جلایر، ملک اشرف و اخی جوق از سلسله چوپانیان، شاهرخ تیموری، سلطان محسن، فلاح بن محسن و ماجدبن فلاح از سلسله مشعشعیان، محمد خدابنده  و شاه عباس اول صفوی، فتحعلی خان افشار ارشلو (در دوران فترت پس از افشاریه) تقیخان درانی همراه با کریم خان زند(یاغی دوره کریم خان و حاکم در کرمان)، میر مهنّا و کریم خان زند(حاکم جزیره خارک و یاغی دوره کریم خان زند) از دوره زندیه و ملکه تامار و ملکه روسودان از سلسله پاکراتیدیهای حاکم بر گرجستان اشاره کرد و اظهار داشت گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با بیش از 65 هزار سکه از دوره های مختلف تاریخ ایران وکشورهای هم جوار یکی از بزرگترین گنجینه های سکه خاورمیانه است.

 گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی با دارا بودن مجومه ای نفیس از سکه های ضرب چکشی پیش از  اسلام و دوره اسلامی از سلسله های مختلف ایران و سلاطین هند با پژوهشگران، محققان و دانشجویان کارشناسی ارشد که در زمینه سکه شناسی و سلسله ها و شهریاران ایران و هند تحقیق می کنند آماده همکاری است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: