کد خبر: 39883
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 تیر 1398 - 14:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

قالی منحصربه‌فرد با بافت دو رو در موزۀ رضوی

منبع : روابط عمومي کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی
قالی بی‌بدیل در موزۀ رضوی که به صورت دو رو بافته شده و زمانی به عنوان یکی از پرده‌های حرم مطهر رضوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، در موزۀ فرش آستان قدس رضوی به نمایش درآمد.
قالی منحصربه‌فرد با بافت دو رو در موزۀ رضوی

 به گزارش لیزنا، معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی از نمایش قالی با بافت دو رو که در سال 1322 هجری قمری به وسیلۀ استاد محمد نقاش‌باشی و استاد محمد ولد علی اکبر کرمانی در مشهد بافته شده، در موزۀ فرش حرم مطهر رضوی خبر داد.

مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که بافت این نوع قالی‌ها بسیار مشکل است و همین دشواری در کار بافت باعث شده است که مورد تقلید واقع نشود، افزود: در بافت این نوع قالی‌ها دو گروه بافنده باید در دو طرف تارها بنشینند و هم‌زمان گره‌ها را به نخ واحدی ببندند که این مسئله باعث شده این قالی‌ها جنبۀ انحصاری پیدا کند.

وی با بیان این‌که تاروپود این قالی از نخ بسیار ظریف و پرز آن از پشم است.افزود: در بافت این نوع قالی‌ها علاوه بر جلوگیری از هدررفتن سرما و گرما، جنبۀ تزیینی آن مد نظر بوده است.

قیصری‌نیک با این توضیح که نقشه و طرح پشت و روی قالی همسان است اما رنگ‌های طرفین با هم در تضاد هستند، اضافه کرد: به عنوان مثال گلی که در روی قالی به رنگ قرمز مشاهده می‌شود، رنگ آن در پشت قالی، سرمه‌ای است و بالعکس که این مسئله چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

وی تصریح کرد: این قالی در آغاز یکپارچه بوده ولی بعدها برای این که عبور و مرور زائرین سهل‌تر انجام پذیرد، وسط آن را از پایین تا میانۀ ترنج بالا بدون دقت و رعایت تساوی طرفین پاره کرده‌اند.

قیصری‌نیک در پایان یادآور شد: علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهدۀ این قالی و دیگر قالی‌ها و قالیچه‌های نفیس موزۀ فرش آستان قدس رضوی، به این موزه واقع در موزۀ مرکزی صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) مراجعه کنند.

 موزۀ فرش آستان قدس رضوی در زیر بنایی به مساحت 6هزار و 647 مترمربع، با داشتن سه طبقه فضای نمایشی و یک طبقه که به مخزن اختصاص داده شده است، یکی از بزرگ‌ترین موزههای تخصصی فرش جهان به شمار میرود. در این گنجینۀ کم‌نظیر، 516 تخته‌فرش نگهداری می‌شود که در حال حاضر 102 تخته قالی و قالیچه که از نفیسترین شاهکارهای هنری بوده و قدمت آن‌ها از دورۀ صفویه تا دورۀ معاصر است، در معرض دید علاقهمندان قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: