کد خبر: 25927
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 آبان 1395 - 15:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات » مرجع آغاز کارهای پژوهشی

منبع : لیزنا
سید فرید قاسمی در مراسم جشن انتشار کتاب «اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات» گفت: پژوهشگران با تورق این کتاب می­توانند به سوژه ­های جدیدی در حوزۀ کتاب دست یابند و این اثر خود مرجعی برای آغاز کارهای پژوهشی است که می­ توان ده­ ها خبر از آن استخراج کرد و با برجسته­سازی آن اطلاع­ رسانی کرد.
«اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات » مرجع آغاز کارهای پژوهشی

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام  روابط عمومی خانه کتاب، مراسم جشن انتشار «کتاب اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات (1285-1304 شمسی)» عصر یکشنبه 23 آبان با حضور سیّد فرید قاسمی و مسعود کوهستانی نژاد؛ مؤلف کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، مسعود کوهستانی نژاد گردآوری اطلاعات جامع دربارۀ کتاب و مباحث مرتبط با کتاب را هدف تدوین این کتاب دانست و گفت: در دورۀ مشروطه به دلیل تحولات فراوان فرهنگی، اطلاعات در حوزۀ کتاب بسیار ضعیف و نیاز شدیدی به این اطلاعات احساس می­‌شد.

 وی این کتاب را مرجعی نسبتا کامل در حوزه کتاب دانست و بیان کرد: می‌­توان این کتاب  را دستمایه ای برای پژوهش­‌های حوزۀ کتاب در اختیار داشت. اطلاعات این کتاب اعم از کتب علمی، آموزشی، کمک آموزشی، ادبی و ... می­توانند مرجعی برای تدوین کتب بعدی باشند.

 

مؤلف کتاب اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه، منابع کتاب­‌ها را به طور کلی دو منبع مدارک دولتی که در آرشیو ملی یا آرشیوهای دیگر هستند و دیگری روزنامه­‌ها و جراید معرفی کرد و با اشاره به اینکه منابع اصلی در مورد کتاب مذکور از نوع دوم هستند، گفت: در این دورۀ تاریخی که کتاب بر اساس آن به نگارش درآمده است، سنت ناشران و نویسندگان این بوده که به محض انتشار یک کتاب، اطلاعات و گزارش آن را با نگاهی آرمانی در روزنامه­‌ای چاپ می­‌کردند. به همین دلیل، اطلاعات کتاب­‌ها اعم از نوع کتاب، موضوع، میزان فروش، تیراژ، قیمت و .... در روزنامه­‌ها و نشریات به چاپ می‌­رسید و همین سنت ناشران و نویسندگان در آن دوره سبب ­شد تا میراثی ارزشمند برای ما به یادگار بماند که توانستیم با کمک آن دست به تدوین مرجعی بزرگ بزنیم و با دراختیار داشتن آن می‌­توان فرایند رشد تیراژ کتاب‌ها و عناوین آن­‌ها، مقولۀ نقد کتاب، تبلیغات، بازاریابی، نوع فروش کتاب و مسائل اقتصادی در رابطه با کتاب را به وضوح مشاهده کرد. لذا منبعی غنی جهت پژوهش­‌ها و تحلیل های جدید در دست داریم.

سیّد فرید قاسمی دیگر سخنران این نشست پس از قدردانی از زحمات مؤلف کتاب و مدیریت خانۀ کتاب جهت تدوین این اثر، با ذکر تاریخچۀ واژۀ «رونمایی»، استفاده از آن را برای کتاب ناروا دانست و توصیه کرد به­ جای به­کار بردن این واژه از «جشن انتشار کتاب» استفاده کنیم.

قاسمی با اشاره به تأخیر نود سالۀ انتشار کتاب مذکور گفت: این کتاب می­‌بایست در سال 1305 منتشر می‌­شد. کتاب «اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات» از جمله آثار منتشرشده در سلسله کتاب­‌های تدوین یافته در مرکز کتاب­‌پژوهی ایران است که تعداد آن به بیش از صد عنوان می‌­رسد.

 

 سیدفرید قاسمی تصریح ­کرد: این اثر مقصد نیست بلکه مبدأیی برای رسیدن به پایگاه جامع اطلاعات کتاب و تاریخ جامع نشر کتاب در ایران است. لازم است همچون کتاب مذکور آثاری تألیف شوند که مانند یک جورچین بتوان با استخراج اطلاعات پراکنده و سازماندهی آن تصویر کاملی از نشر کتاب در ایران به دست داد.  

وی استمرار این اثر را برای ادوار مختلف (از 1285 تا 1372 و حتی قبل از دوران مشروطیت) را لازم دانست و گفت: از آغاز نشر کتاب تا صدور فرمان مشروطه در ایران نود سال گسترۀ چاپ کتاب و 70 سال گسترۀ انتشار روزنامه است که جمع‌­آوری اطلاعات این دوران نیز لازم است.

این پژوهشگر و مورخ مطبوعات، کتاب کوهستانی­ نژاد را مرجعی باارزش دانست و گفت: ارزش علمی مطبوعات و نشریات در جهان به رسمیت شناخته شده است. درحدود 25 سال پیش اگر در مقوله ­ای پژوهشی به روزنامه‌­ها ارجاع داده می‌­شد آن اثر عالمانه محسوب نمی‌­شد درصورتی که خوشبختانه در سال­ های اخیر روزنامه­ ها گنجینه­ه ای معتبری برای پژوهشگاه­ ها و دانشگاه­ ها شناخته شده است. به همین دلیل از این کتاب می­ توان به عنوان منبعی استفاده کرد که در منابع قبلی موجود نبود.

وی بیان کرد: پژوهشگران با تورق این کتاب می‌­توانند به سوژه‌های جدیدی در حوزۀ کتاب دست یابند و این اثر خود مرجعی برای آغاز کارهای پژوهشی است که می­‌توان ده­‌ها خبر از آن استخراج کرد و با برجسته ­سازی آن اطلاع­ رسانی کرد.

 

قاسمی امیدواری خود را برای استمرار و تکمیل این اثر و ادامۀ همکاری با این مؤلف را ابراز کرد و گفت: کوهستانی­ نژاد تمام تلاشش را در تدوین این اثر انجام داده ولی به دلیل نقص اطلاع رسانی و کتابخانه­ های کشور ما به طور مداوم اطلاعات نویافته داریم که امید است مؤلف در تکمیل این جلد کوشا بوده و آغاز همکاری ایشان برای تدوین مجموعه­ های بعدی باشد.

در پایان نشست از کتاب اخبار و اعلان کتاب و کتابخانه به روایت مطبوعات (1285-1304 شمسی)  رونمایی شد. این کتاب تلاشی است برای گردآوری و ارائه اطلاعات و مدارک مربوط به حوزه کتاب در یک دوره زمانی در تاریخ معاصر ایران است که از پیروزی مشروطه در سال 1324 قمری/1285 آغاز شده و تا شروع سلطنت رضاشاه در 1344 قمری/1304 ادامه می ­یابد. کتاب مذکور در 792 صفحه با قطع رحلی و قیمت 000/80 تومان از طرف انتشارات خانۀ کتاب منتشر شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: