کد خبر: 27911
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 اسفند 1395 - 08:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست نقد و بررسی کتاب «گسترش رده اسلام BP»برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست گزارش نشست نقد و بررسی کتاب گسترش رده اسلام (BP) به همت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی قم وبا همکاری اندیشکده فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ۱۸سفندماه سال ۱۳۹۵ برگزارشد.
 نشست نقد و بررسی کتاب «گسترش رده اسلام BP»برگزار شد

به گزارش لیزنا،این نشست با حضور مدیران کتابخانه‌ها، کتابدارن، فهرست نویسان، اساتید و متخصصان کتابداری برگزار شد.

غلامرضا فدایی عراقی و ابراهیم عمرانی، به عنوان داوران نشست نقد حضور داشتند.

ابتدا مهدی محمدی رئیس انجمن کتابداری قم، به تبیین اهداف این نشست و معرفی ناقدان پرداخت.

 وی گفت: فهرست‌نویسی و رده‌بندی یکی از موضوعات اساسی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی است و همه ساله بخش اعظمی از انتشارات این حوزه را به خودش اختصاص داده است.

محمدی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی نگاه‌های متفاوتی نسبت به رده‌بندی کتابها صورت گرفته است. به عنوان مثال، در خرداد ماه ۱۳۶۰ در دانشگاه فردوسی مشهد سمینار کتاب و کتابداری برگزار شد که یکی از عمده‌ترین محورهای آن همایش سیستم‌های رده‌بندی بود و بسیاری از منتقدان نظام‌های رده‌بندی کنونی از ناقص بودن شماره‌های این رده‌بندی‌ها در خصوص موضوعات اسلامی و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی بودن سخن می‌گفتند. در سال ۱۳۷۲ از کتابخانه آیت الله مرعشی کتابی تحت عنوان « درآمدی بر رده‌بندی علوم» منتشر شد. همه این بحث‌ها حاکی از آن بودند که نظام‌های رده‌بندی احتیاج به بازنگری و متناسب با نیازهای روز بودن را می‌طلبد. در کنار این نگاه‌ها که سیستم‌های رده‌بندی رایج را محصول غرب می‌دانستند که بایستی برچیده شوند گروهی نیز معتقد بودند که علم خاستگاه غربی و شرقی ندارد علم خاستگاه جهانی دارد و ممکن است نظریه‌ای از غرب صادر شود ولی پای در اندیشه‌های شرقی داشته باشد. پذیرفتن نظامهای رده‌بندی‌های استاندارد و توسعه آن متناسب با نیازهای جامعه محصول این دیدگاه بود.

سپس غلامرضاامیرخانی، معاون کتابخانه ملی ضمن اشاره به جایگاه قم درفهرست‌نویسی و وجودکتابخانه‌های غنی در منابع اسلامی اشاره کرد.

 آقای محفوظی وخانم حاج باقریان ضمن توضیح کلی درباره هدف از نشست ونقد جاری، مطالب خود را در ۷ دسته کلی ارائه کردند.

در پایان غلامرضا فدایی عراقی و ابراهیم عمرانی دیدگاه‌های خود را در ارتباط با مطالب بیان شده و پاسخ تهیه‌کنندگان BP عنوان کردند.

بعد از نشست در دیدار با فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی  گزارش مکتوبی از فعالیت‌های یک سال ۹۵ انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم ارائه شد.

همچنین در دیدار اعضاء مکتا با غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، تفاهم‌نامه همکاری امضاء شد.

کتابدار حاضر در سالن نقد BP
|
Iran
|
1395/12/24 - 13:26
0
0
جالبه که نقد و بررسی کتاب BP بوده ولی ظاهرا مولفان اثر در این همایشی که شما گزارش آن را نوشتین حضور نداشتند.
نکته دوم عکس منتشر شده واقعا مرتبط با جلسه نقد و بررسی کتاب BP بوده؟
نکته سوم که در این گزارش به نظر میرسد ظاهرا در این نشست فقط آقای محمدی سخنرانی داشتند و تمامی اتفاقات رخ داده در سالن؛ در حاشیه سخنرانی آقای محمدی بوده است.
نکته بعدی آقای امیرخانی معاون محترم کتابخانه ملی فقط در حد یک جمله صحبت کردند؟
در نهایت فکر نمی کنید این گزارش که با تاخیر یک هفته ای نیز منتشر شده کمی سوءگیری دارد؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/12/25 - 17:35
جنابی که میفرمایید سوگیری اتفاق افتاده ومواردی ازاین قبیل شماکه در جلسه حضور داشتیدهدف این نشست راباید درک میکردیدکه متاسفانه دید غرض امیز شما نسبت به انجمن باعث شده این صحبت ها رابکنید-هدف این نشست همکاری وتعامل وارتباط بیشتر باکتابخانه ملی وفراهم اوردن زمینه های همکاری بیشتر با انجمن ومکتا بودکه بهش دست یافت
عمرانی
|
Iran
|
1395/12/24 - 12:29
0
0
نقد کنندگان جناب آقای محفوظی و سرکار خانم باقریان حضور داشتند و نام برده اید، چرا نامی از کسانی که داشتند پاسخ می دادند و در واقع ویراستاران کتاب هستند نبرده اید. استاد ارجمند سرکار خانم زهره علوی،‌ ویراستار ویرایش دوم که مبنای ویرایش سوم است هم تشریف داشتند. ویراستاران سرکار خانمها مدرسی و حاج قربان هم حاضر بودند و خانم یعقوب پور هم که مدیر بخش پردازش کتابخانه ملی هستند حضور داشتند که اشاره ای نشده است
در مورد نقد آقای دکتر خسروی همانجا فرمودند ،‌صحبت داوری در این گونه صحبتها صحیح نیست و درست می گویند. در واقع دست کم بنده داور نبودم و نشستم تا چیزی یاد بگیرم و ببینم در ویرایش سوم چه اصلاحات و اضافاتی داریم و در ضمن چیزهایی را که می توانستم به توضیحات دوطرف اضافه کنم. پس بحث داوری هم وجود نداشته.
در پایان، این گونه جلسات نقد و بررسی بسیار خوب است و امیدوارم که باز هم از این جلسات داشته باشیم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: