کد خبر: 38866
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 اسفند 1397 - 11:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

یزد پنجمین پایتخت کتاب ایران شد/ معرفی عشایر و روستاهای دوستدار کتاب +عکس

منبع : لیزنا
 مراسم پایانی پنجمین معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب دیروز (شنبه، 4 اسفند ماه) در  کتابخانه ملی برگزار شد.
یزد پنجمین پایتخت کتاب ایران شد/ معرفی عشایر و روستاهای دوستدار کتاب +عکس

به گزارش خبرنگار لیزنا، آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا‌ها و عشایر دوست دار کتاب با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختار پور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نیکنام حسینی پور، رییس خانه کتاب و احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر و جمعی از مدیران فرهنگی برگزار شد.

در مراسم پایانی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، شهر یزد به دلیل تنوع برنامه‌های کتابخوانی و اهتمام ویژه به فعالیت ‌های خلاقانه فرهنگی به عنوان  پنجمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد. پیش از این شهر‌های اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان موفق به کسب این عنوان شده بودند. در این مراسم از  چهار شهر، مهاباد در آذربایجان غربی، صدرا  و شیراز در استان فارس و دزفول در استان خوزستان نیز به عنوان شهر‌های خلاق در عرصه کتابخواین تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم 11 روستای برگزیده و 10 روستای تقدیر شده در پنجمین جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب نیز معرفی شدند.

 

دولت در تامین مالی روستاها و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران مشکل ندارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با ابراز خوشحالی از حضور در این برنامه و تقدیر از برگزارکنندگان آن، زیربنای توسعه اجتماعی را توسعه فرهنگی  عنوان کرد و افزود: کتاب مهم‌ترین نقطه کانون توسعه فرهنگی است. کتاب مظهر اندیشه است و اگر به دنبال توسعه اندیشه هستیم باید به دنبال توسعه کتاب باشیم و به تمام خانواده نشر و کتاب و تمام دست اندرکارانی که در راه تولید کتاب حرکت می کنند کمک کنیم.

او روستاهای کشور را کانون های حرکت های اقتصادی، اجتماعی و همچنین فرهنگی توصیف کرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بانی کاری بزرگ و موثر در حوزه فرهنگ دانست.

جهانگیری گفت: توجه به مسائل فرهنگی در روستاها گامی موثر است و  امید است که با این اقدامات زیرساخت ‌های فرهنگی در کشور تقویت شود.

او در مورد پنجمین پایتخت کتاب ایران گفت: یزد به عنوان دارالمومین و مرکز فرهنگ و هنر، شایسته پایتختی فرهنگی است و می‌تواند در سطح بین المللی هم پایتخت کتاب شود. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به محدودیت های مالی دولت، تصریح کرد: در دولت برای پرداخت هزینه ‌هایی از این دست کمبود نداریم. امیدواریم این دغدغه های مالی کاهش یابد و یارانه ‌های بیشتری به حوزه فرهنگ اختصاص گیرد.

وی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از فعالیت های فرهنگی وزارت ارشاد در سال گذشته و برگزاری جشنواره های مختلف، بر باقی ماندن سید عباس صالحی در سمت وزارت ارشاد تاکید کرد و گفت: سید عباس صالحی از مدیران ارزشمند، دلسوز، پیگیر و باپشتکار است. تمام حرف ها و شایعاتی که مطرح شد اساس ندارد و انشاالله ایشان با قدرت و قوت بر کار خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه خواهد داد. هر جا هم که لازم باشد حمایتی انجام گیرد، حتما هم خود رئیس جمهور هم من و هم کل دولت از ایشان حمایت خواهیم کرد.

 

توسعه اجتماعی نیازمند توسعه فرهنگی و توسعه فرهنگی نیازمند توسعه کتاب است

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز با تقدیر از دولت به دلیل عنایت به بخش فرهنگ بخصوص کتاب، گفت: پنج سال قبل که سخن از این برنامه به میان آمد به نظر نمی آمد که اکتشافی برای توسعه اجتماعی باشد. یک نقطه مهم توسعه اجتماعی، توسعه فرهنگی است و کانون آن کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه توسعه به سمت فن آوری و هنر از کتاب آغاز می شود و با کتاب تداوم میابد، این جشنواره‌ها را محور توسعه فرهنگی که منجر  به توسعه اجتماعی می شوند دانست و آن را طرحی برای ایجاد یک پویش اجتماعی بزرگتر عنوان کرد.

وزیر ارشاد با اشاره بر تعداد شهرها و روستاهای شرکت کننده، این جشنواره را تجربه ای خواند که باعث ایجاد فرصت برای اکتشاف ایده‌ ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می شود. وی گفت: در حوزه های مختلف نیازمند شکار ایده ها هستیم. ایده ‌های کوچک می توانند با پردازش در سطح ملی به ایده هایی بزرگتر تبدیل شوند.

صالحی توسعه اجتماعی را نیازمند افراد و گروه هایی پای کار خواند. به گفته او برگزاری این جشنواره ها در طول پنج سال نشان داده است که برای کارهای اینچنینی به چه افراد و گروه هایی می توان تکیه کرد.  او افزود: نکته مهم دیگر این است که چگونه می توانیم حلقه های وصل را در شهر ها و استان ها پیدا کنیم. بخش بزرگی از توسعه فرهنگی به این حلقه های وصل بستگی دارد.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه اجتماعی و فرهنگی با حضور نهادهای مردمی میسر می‌شود  و دولت ها می توانند نقش تسهیل کننده ایفا کنند. اینکه نهادهای مردمی از دل یک حرکت برآیند پایدار کننده آن حرکت می شود. تشکل‌های مردم نهاد نیز از دل این حرکت برآمدند.

او این جشنواره ها را حرکتی پوینده در حوزه کتابخوانی توصیف کرد که می‌تواند به عنوان مدل و الگو در دیگر زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

 

مشارکت 172 شهر و 5هزار 500 روستا

ابراهیم حیدری، دبیر پنجمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره عشایر و روستاهای دوست دار کتاب از همکاری وزارت ارشاد، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتابخانه ملی، خانه کتاب، کانوهای فرهنگی  مساجد و بخش های خصوصی مانند انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و اتحادیه ناشران و کتابفروشان به خاطر کمک در برگزاری این جشنواره ها با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی و کمک به گسترش عدالت فرهنگی پایدار و تمرکز زدایی تشکر کرد.

طبق توضیحات وی 172 شهر در انتخاب پایتخت کتاب ایران مشارکت کردند که در نهایت از پنج شهر نامزد نهایی یک شهر، به عنوان پنجمین پایتخت کتاب انتخاب شد و چهار شهر نیز به عنوان شهرهای خلاق معرفی شدند. بيش از5هزار و 500 شهر و روستا و منطقه عشایری نیز در جشنواره روستاها و عشایر دوست دار کتاب مشارکت داشتند. در پنجمین دوره این برنامه ها 1هزار و 406 روستا و عشایر و 172 شهر برنامه ها و فعالیت های خود را به دبیرخانه مرکزی ارسال کردند. 20روستا به عنوان نامزد نهایی معرفی شدند و  پس از داوری نهایی۱۰ روستا به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب و ۱۰ روستا به عنوان روستاهای شایسته تقدیر انتخاب شدند. برگزیده ها جوایزی نقدی و غیر نقدی از نهادها و دستگاه‌های همکار در این برنامه ها دریافت می‌کنند و در اولویت همه برنامه ها دستگاه ‌ها و نهادهای همکار قرار دارند.

 او جام باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان را تکمیل کننده این برنامه ها عنوان کرد و توضیح داد که سومین دوره آن با مشارکت 1هزار و 746 شهر و روستا از سراسر کشور در حال برگزاری است. تاکنون بیش از15 هزار باشگاه با200 هزار عضو در جام باشگاه ها مشارکت داشته اند و مراسم اختتامیه آن در ۱۴ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

حیدری تقدیر از مروجان کتابخوانی را از دیگر برنامه های معاونت امور فرهنگی معرفی کرد و گفت که پنجمین دوره آن همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است و تاکنون بیش از2هزار و 700 گروه و فرد در این رقابت ها شرکت کرده اند.

وی راه اندازی ستاد هماهنگ سازی روستاها و شهرستان ها برای برنامه ریزی و سیاست گذاری و حتی اجرای برنامه های فرهنگی توسط نهاد های مردمی، استفاده از ظرفیت های بومی، مدیریت یارانه های حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و تقویت زیرساخت های حوزه کتاب و کتابخوانی  را از اهداف برگزاری این جشنواره ها عنوان کرد.

 

تلاش کاشان در راه پایتختی کتاب جهان

سعید ابریشمی‌ راد، شهردار کاشان، چهارمین پایتخت کتاب ایران نیز گزارشی از فعالیت ‌های کتابخوانی این شهر ارائه داد. وی از  ایجاد دبیرخانه دائمی چهارمین پایتخت کتاب برای دستیابی به عنوان پایتخت جهانی کتاب نیز خبر داد.

او آغاز پاینختی کتاب کاشان با برگزار جشنی در این شهر، گشایش میدان ها و گذرهای فرنگ و هنر، برگزاری نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان، حضور 50 نویسنده در مدارس و برگزاری 20 کارگاه آموزشی، مشارکت بخش خصوصی، برگزاری مستمر صبحگاه کتاب در روزهای دوشنبه، آغاز هفته کتاب از این شهر و اجرای 10ها برنامه ترویج کتابخوانی، برگذاری روز کاشان در نمایشگاه کتاب تهران، برپایی نمایشگاه کتاب استانی و برگزاری جایزه هنر کمال الملک، جایزه ادبی محتشم و جایزه دوسالانه سیک را از فعالیت های کاشان در سال گذشته برشمرد.

 

برگزیدگان و شایستگان تقدیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب:

برگزیده برگزیده‌ها:

بزنج - بجنورد - خراسان شمالی

 

برگزیده‌ها:

جایدشت - فیروزآباد - فارس

ارکان - بجنورد - خراسان شمالی

کریشکی - لارستان-فارس

حصار زیرخان - نیشابور - خراسان رضوی

اسفندیار - طبس - خراسان جنوبی

مومن‌آباد - سرخه - سمنان

قراخیل - قائمشهر - مازندران

ابتر - ایرانشهر - سیستان و بلوچستان

دریان - شبستر - آذربایجان شرقی

زاغه - بهار - همدان

 

شایستگان تقدیر:

ناچیت - بوکان - آذربایجان غربی

خیرآباد جلیل - دوگنبدان - کهکیلویه و بویراحمد

کردخیل - ساری - مازندران

مربچه - رامهرمز - خوزستان

کورک سادات - تنگستان - بوشهر

مشکات - کاشان - اصفهان

زوارم - شیروان - خراسان شمالی

دنگسرک - نکا - مازندران

لاسجرد - سرخه - سمنان

کردکوی - مهریز - یزد

 

هیئت داوران این جشنواره رضا برزگر، اسماعیل جانعلی‌پور، اسماعیل زیارتی نصرآبادی، علی قیاسی ندوشن، روح‌الله منوچهری، محمود آموزگار، سیدابوالفضل هاشمی و اسماعیل یزدانپور بودند.

 

همچنین یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران اعلام شد. لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو، تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی و ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۲۵۰ میلیون ریال حواله کتاب به مردم این شهر اهدا شد.

 

 

 

خبرنگار: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: