کد خبر: 26031
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 آذر 1395 - 22:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

جعفر مهراد:

در ایران رابطه صنعت با دانشکاه به یک مساله جدی تبدیل شده‌ است

منبع : لیزنا
جعفر مهراد، موسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و استاد دانشگاه شیراز مسئله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را، بر اساس رتبه‌بندی جهانی «استخدام» تبیین کرد.
در ایران رابطه صنعت با دانشکاه به یک مساله جدی تبدیل شده‌ است

دکتر جعفر مهراد، رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، در گفتگو با خبرنگار لیزنا، اعلام کرد: تحصیل در دانشگاه‌ها به‌تنهایی دانشجو را برای اشتغال در حیطه مورد علاقه کمک نمی‌کند، اما انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مناسب، به یقین آینده دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مهراد ادامه داد: رتبه‌بندی جهانی براساس «استخدام»، که توسط نظام رتبه‌بندی تایمز انتشار یافته است، نشان می‌دهد که شرکت‌های معتبر، فارغ‌التحصیلان کدامیک از دانشگاه‌ها را جهت جذب در اولویت قرار می‌دهند.

این استاد دانشگاه یاد‌آور شد: در این رتبه بندی نام 150 دانشگاه از 34 کشور مختلف، از آمریکا در غرب تا ژاپن در شرق، مشاهده می‌شود.

 

وی افزود: در این رتبه‌بندی کارفرمایان هم به موسسات آموزش عالی کشورهای خود و هم به دانشگاه‌های سایر کشورها که از نظر بین‌المللی فارغ‌التحصیلان ممتازی را تربیت می‌کنند، رای داده‌اند.

مهراد بیان کرد: در بغضی کشورها اشتغال برای جذب‌ فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی چندان آسان نیست، اما در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، سویس و آلمان تجربه حرفه‌ای در برنامه‌های دانشگاهی قابل مشاهده است. بدین ترتیب، جای تعجب نیست که فرانسه ، آلمان و سویس از نظر این رتبه‌بندی همراه با انگلستان و آمریکا در بین بهترین کشورهای جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: از هر یک از کشورهای آلمان و ژاپن یک دانشگاه در بین 10 دانشگاه برتر قرار دارد. دانشگاه‌های چین و کانادا نیز موفقیت‌های چشمگیری بدست آورده‌اند.    

موسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: از نظر کارفرمایان تقریبا 100 دانشگاه آمریکا، بهترین دانشگاه‌هایی هستند که فارغ‌التحصیلان را برای اشتغال آماده می‌کنند. تعدادی از دانشگاه‌های ایالتی در آمریکا، که شهریه دانشجویی کمتری نیز دریافت می‌کنند، از نظر کارفرمایان، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

 

مهراد افزود: پنج دانشگاه برتر این کشور عبارت است از کالتک، استنفورد، ام آی تی، هاروارد و پرینستون. دانشگاه برکلی مشترکا با دانشگاه شیکاگو رتبه ششم را بدست آورده است. رتبه های هشتم، نهم و دهم به ترتیب به ییل، پنسیلوانیا و UCLA تعلق دارد.

مهراد گفت: تعداد دانشگاه‌های انگلستان، که توسط شرکت‌های انگلیسی به عنوان بهترین دانشگاه از نظر تربیت فارغ‌التحصیلان، برای جذب در بازار کار، انتخاب شده‌اند، به 63 دانشکاه می‌رسد.

به گفته وی 10 دانشگاه برتر انگستان از این نظر شامل کمبریج، آکسفورد، مدرسه علوم سیاسی و اقتصادی لندن،  دانشگاه منچستر، امپریال کالج لندن، کینگز کالج لندن، دانشگاه ادینبورگ، یونیورسیتی کالج لندن، مدرسه بازرگانی لندن و دانشگاه بریستول است.

او ادامه داد: دانشگاه‌های کانادا با دانشجویان بین‌المللی و با شهریه اندک و فرایند آسان جذب دانشجو مقبولیت دارند. بعلاوه، دانشگاه‌های کانادا از نظر کارفرمایان از شهرت خوبی برخوردار می‌باشند. تعداد 30 دانشگاه کانادا از نظر جذب دانشجو در بازار کار مورد توجه کارفرمایان می‌باشند. دانشگاههای تورنتو و مک گیل در رتبه های اول و دوم، بریتش کلمبیا  و واترلو مشترکا حایز رتبه سوم، مک ماستر، کوینز و یورک نیز مشترکا در رتبه پنجم، اتاوا و انتاریوی غربی نیز مشترکا در جایگاه هشتم قرار دارند.

 

مهراد افزود: در استرالیا دانشگاه موناش در ملبورن دارای رتبه اول و بعد از آن دانشگاه نیو ساوت ویلز با کمی تفاوت رتبه دوم را در اختیار دارند. مدرسه تخصصی بازرگانی و مدیریت نیز در بین 26 دانشگاه برتر این کشور مشاهده می شود.

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: در آسیا بعد از دانشگاه توکیو که رتبه دهم را کسب کرده است، دانشگاه علوم وفناوری هنگ کنگ با کسب امتیاز 558 در جایکاه 13، دانشگاه ملی سنگاپور با کسب امتیاز 530 در رتبه 15، دانشگاه پکن با کسب امتیاز 508 در مقام 17 و انستیتو فناوری توکیو با کسب امتیاز 466 در رتبه 20 قرار دارند. دومین دانشگاه چین یعنی فودان رتبه 37 را بدست آورده است. در مجموع،  6 دانشگاه از چین در بین 150 دانشگاه برتر مشاهده می شود.

وی ادامه داد: دانشگاه عبری اورشلیم در رژیم اشغالگر قدس مشترکا با مدرسه عالی و مدیریت فرانکفورت در آلمان رتبه 67 را به خود اختصاص داده اند. سه دانشگاه از این رژیم در بین 150 دانشگاه از نظر جذب فارغ‌التحصیلان در بازار کار قرار دارد. از دید کارفرمایان در کره جنوبی دانشگاه ملی سئول با امتیاز 147 و رتبه 107 و دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ با امتیاز 158 و رتبه 121 بهترین دانشگاه‌های این کشور بحساب می‌آیند.

 

وی افزود: در بین 150 دانشگاه برتر جهان از یک طرف و دانشگاه‌های کشورهای اسلامی از طرف دیگر، از نظر تربیت فارغ‌التحصیلان برای بازار کار که نسبت به سایر دانشگاه‌ها ممتاز تلقی می‌شوند، دانشگاه آمریکایی دوبی با امتیاز 109 و رتبه 147، دانشگاه یو ام در مالزی با امتیاز 110 و رتبه 148 و دانشگاه ملک عبدالعزیز با امتیاز 104 و رتبه 149 مشاهده می‌شوند.

چهره ماندگار علمی کشور افزود: مساله مهم در این رابطه مولفه هایی است که لازم است دانشگاه‌ها بدان توجه کنند.

مهراد با تاکید بر اینکه در ایران رابطه صنعت با دانشکاه به یک مساله جدی تبدیل شده است ادامه داد: راهکارهای دولتی، برگزاری نشست‌ها و سمینارها و تلاش روسای دانشگاه‌ها جهت تقویت این رابطه، راه به جایی نبرده است. اما، مثلا در آلمان نام دانشگاه فنی مونیخ در بین 10 دانشگاه نخست دیده می‌شود و این موفقیت در اصل به ارتباط عمیقی بستگی دارد که بین دانشگاه و صنعت در باوریا وجود دارد.

او توضیح داد: اعضای هیات علمی این دانشگاه با شرکت‌هایی مانند BMW، زیمنس و لیندر همکاری دارند که دید دانشجویان این دانشگاه را به محیط کار و فعالیت روشن‌تر می کند. تعدادی از موسسات آموزش عالی دیگر نیز مانند ام آی تی، کالتک و استنفورد به خاطر روابط با صنعت و محیط‌های کارآفرینی از شهرت کافی برخوردار می‌باشند. در این موسسات دانشجویان از طیف وسیعی از تجربه برخوردارند.

 وی با تاکید بر اهمیت آشنایی دانشجویان با افراد مختلف  و برای ورود به بازار کار  ادامه داد: برنامه درسی به یقین در ایجاد ترکیبی از مهارتهای رهبری، مهارت‌های تفکر انتقادی و مهارت‌های فنی مورد نیاز، که به طور موفقیت آمیز بازارهای کار را درنوردند، حایز اهمیت است.

طبق اعلام جعفر مهراد، 10 دانشگاه نخست از نظر استخدام دانشجویان در سال 2016 میلادی به این شرح است:

 

      رتبه          موسسه          کشور          امتیاز

     -----------------------------------------------

     1              کالتک          آمریکا            927

     2              ام آی تی     آمریکا             887

     3              هاروارد        آمریکا             853

     4              کمبریج        انگلستان        836

     5              استنفورد      آمریکا            805

     6              ییل             آمریکا            800

     7              آکسفورد      انگلستان        773

     8              فنی مونیخ    آلمان             744

     9              پرینستون      آمریکا            713

     10            توکیو            ژاپن              677

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: