کد خبر: 26037
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 آذر 1395 - 08:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

آموزش و پرورش کتاب غیر درسی را به رسمیت نمی‌شناسد

منبع : لیزنا
 آموزش و پرورش سیستمی دارد که کودکان را از کتابخوانی گریزان می‌کند و آنان با این سیستم و نظام آموزش و پرورش فعلی به سمت کتاب و کتاب‌خوانی نخواهند رفت.
آموزش و پرورش کتاب غیر درسی را به رسمیت نمی‌شناسد

 فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در گفتگوی با خبرنگار لیزنا، در مورد دلایل کم شدن اشتیاق کودکان به کتاب‌خوانی و مشکلات دسترسی کودکان به کتاب توضیحاتی ارائه داد.

 عموزاده خلیلی در مورد مشکلات حیطه نویسندگی کودک و نوجوان و با اشاره به دخیل بودن عوامل مختلف در کم شدن علاقه این قشر به مطالعه گفت:  در تالیف و همینطور در ترجمه، کتاب‌های بسیار خوبی داریم و اتفاقا وقتی زمینه‌سازی مناسب و همینطور معرفی مناسبی از کتاب‌ها صورت می‌گیرد و امکان دسترسی مناسبی برای کودکان فراهم می‌شود، کودکان کتاب می‌خوانند. بطوری که اغلب شیرازه کتاب های مدارس و یا کتاب‌های دست به دست شده میان کودکان، بخاطر خوانده شدن زیاد توسط آنان، از هم گسیخته شده است.

 

عموزاده خلیلی ادامه داد: ولی مهم این است که کتاب را با چه نگاهی به کودکان ارائه کنیم. آیا در مورد کتاب‌خوانی آنان نگاه اجباری، رسمی و حکومتی وجود دارد یا نگاه ترویجی و جذاب؟

او توضیح داد: یعنی اگر کتاب را به عنوان یک کالای جذاب، سرگرم کننده و لذت‌بخش به کودکان ارائه کنیم، آن‌ها مسلما کتاب می‌خوانند و موضوع مطالعه هم امیدوارکننده خواهد شد.

وی بر نقش رسانه‌هایی که  کتاب را معرفی می‌کنند مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و خانواده‌ها تاکید کرد و با انتقاد از سیاست‌های آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش سیستمی دارد که کودکان را از کتابخوانی گریزان می‌کند و آنان با این سیستم و نظام آموزش و پرورش فعلی به سمت کتاب و کتاب‌خوانی نخواهند رفت.

او افزود: نظام آموزشی ما، کتاب غیر درسی را اصولا به رسمیت نمی‌شناسد و اصلا از وجود، حضور و ورود کتاب‌های غیر درسی به مدارس، که اتفاقا کتاب‌های جذاب، مفید و موثری هم هستند، جلوگیری می‌کند. هیچ کتابی را، بدون اینکه در روال آموزش و پرورش، صد مهر تایید بخورد و از هفت خوان بگذرد، نمی‌توان به دست بچه های مدارس رساند.

رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با ابراز تاسف از این امر افزود: این شیوه و این سیستم  به جای ترویج و ایجاد علاقه در کودکان برای کتاب‌خوانی، مانع ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر آن، فضای آموزشی و درسی با واهمه‌ها و ترس‌هایی که برای درس خواندن در کودکان ایجاد کرده‌است، باعث شده‌ است تا دانش آموزان و حتی پدر و مادر آن‌ها دائما نگران این باشند که کودکان با خواندن کتاب غیر درسی، فرصت لازم برای درس‌خواندن را نداشته باشند؛ و مجموعه این عوامل باعث رو به افول بودن کتاب‌خوانی در مدارس شده‌است.

سمیه کشاورز شاهباز
|
Iran
|
1395/09/04 - 10:09
0
0
آموزش و پرورش در ایران به جای علاقمند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتاب،آنان را دچار کتاب زدگی می کند و این نتیجه ی بی برنامگی آنهاست.همان طور که ساعت ورزش در مدرسه نیاز اساسی دانش آموز برای رشد و سلامت جسمی اوست،نیاز به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه با درنظرگرفتن ساعت مطالعه و آموزش روش های ترویج خواندن برای نشاط روحی دانش آموز در فضایی به نام کتابخانه و با راهنمایی کتابدار الزامی است که این امر در آموزش و پرورش ایران جایگاهی ندارد.در کشورهای دیگر در کنار یادگیری دروس معمولی، آموزش های دیگری از جمله مهارت های زندگی و چگونگی رعایت قوانین مختلف به کودکان آموزش داده می شود. استعدادیابی در مراحل اولیه باعث سوق دانش آموز به سمت علاقمندی هایش می شود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: