کد خبر: 30401
تاریخ انتشار: جمعه, 17 شهریور 1396 - 17:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کانون اسلامی انصار کتابخانه مساجد در روستاها را تجهیز می کند

منبع : لیزنا
محمد جعفر پناهی، مدیر امور کتابخانه کانون اسلامی انصار در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا فعالیت های این کانون در اهدا و مبادله کتاب با عنوان «تجهیز مساجد روستاها» را توضیح داد.
کانون اسلامی انصار کتابخانه مساجد در روستاها را تجهیز می کند

کانون اسلامی انصار بعد از انقلاب اسلامی تشکیل و از سال 1383 فعالیت های آن برای اهدا و مبادله کتاب تحت عنوان «تجهیز مساجد روستاها» آغاز شده است.

محمد جعفر پناهی یکی از اهداف کانون اسلامی انصار در اهدا و مبادله کتاب را احترام به مقام کتاب و ارزش آن عنوان کرد و  با اشاره بر حدیثی از امام صادق (ع) که می فرماید«کتاب های خود را نگه دارید روزی به آن احتیاج می یابید»، توضیح داد: مردم می توانند هر کتابی را که استفاده نمی کنند به کانون اسلامی انصار اهدا کنند. یکی از راه های تامین کتاب کتابخانه های کانون اسلامی انصار همین کتاب های اهدایی است. این کتاب های اهدایی در مرحله اول تفکیک می شوند. کتاب هایی که کهنه و غیر قابل استفاده هستند تحویل مرکز خیریه اباصالح می شود. این مرکز، درآمد حاصل از محل فروش این کتاب های غیر قابل استفاده و همینطور کاغذهای باطله را صرف امور خیریه می نماید.

تجهیز هزار و 30 کتابخانه روستایی

او با اشاره بر وجود سه کتابخانه  این کانون در سطح شهر تهران گفت: بخشی از این کتاب ها به کتابخانه های کانون اسلامی انصار ارسال می شود. برخی کتاب ها که ممکن است ضاله باشد پس از خارج شدن از خانواده ها از طریق این کانون پس از طبقه بندی برای بررسی به دست اهل علم می رسد.

پناهی ادامه داد: برخی از کتاب ها هم متناسب با موقعیت و وضعیت روستاها برای کتابخانه های آن ها ارسال می شود. در حال حاضر هزار و 30 کتابخانه مساجد در روستاها تجهیز می شوند و ما مرتب برای این کتابخانه ها کتاب ارسال می کنیم. درخواست کتاب برای کتابخانه می تواند از سوی کدخدا یا مسئول مسجد یا هر فرد دیگری ارسال شود. در بار اول 100 عنوان کتاب پایه مثل فرهنگ لغت، کتاب های مرجع، دایره المعارف، گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ و غیره را ارسال می کنیم. پس از آن ما پرسشنامه ای را برای دریافت اطلاعات روستا مثل تعداد مدارس، آمار جمعیتی، فعالیت های روستاییان و کار اصلی آن ها و غیره می فرستیم. پس از دریافت اطلاعات با همفکری و یاری یکی از افراد روستا در سال چندین مرتبه کتاب های متناسب با نیاز منطقه را ارسال می کنیم. همچنین به دو مناسبت نیمه شعبان و عید غدیر بسته فرهنگی شامل کتاب و سی دی و غیره نیز ارسال می شود.

علاوه بر کتابخانه های مساجد اگر کتابخانه ای به ما تقاضای کتاب بکند و ما بدانیم که نیاز به تامین کتاب دارند، در بار اول 500 نسخه کتاب برای آن ها ارسال می کنیم.

اهدای 30 هزار عنوان کتاب به کتابخانه ملی

مدیر امور کتابخانه کانون اسلامی انصار ادامه داد: بخش دیگری از این کتاب ها هم مبادله می شود. این کتاب ها در بخش کتاب های مازاد برای مبادله جمع آوری می شوند. مبادله با کتابخانه ملی بخش بزرگی از مبادلات ما را تشکیل می دهد. در طی پنج سال گذشته حدود 30 هزار عنوان کتاب به کتابخانه ملی هدیه داده ایم. کتابخانه ملی طبق تعریف باید همه کتاب های چاپ شده در ایران را داشته باشد ولی 11 هزار عنوان از کتاب هایی را که کانون به این سازمان تحویل داده است را نداشت. یعنی مجموعه کتاب های اهدایی به کانون باعث شده است تا کتاب های کتابخانه ملی هم به شکلی تقویت و تکمیل شود.

او ادامه داد: کتاب های نایاب بسیاری وجود دارد که افراد آن ها را به ما اهدا می کنند. کتاب هایی که نایاباب است را در اختیار کتابخانه ملی قرار داده ایم.

پناهی بر اهدای کتاب به خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت ما تا الان زیر نظر وزارت ارشاد دو محموله کتاب به کشور افغانستان ارسال کرده ایم. علاوه بر افغانستان به کشورهای دیگری مثل بوسنی و هرزگوین و کانادا هم کتاب ارسال شده است زیرا در این کشورها، فارسی زبان های بسیاری وجود دارند که نیاز به منابع پیدا می کنند ولی کتابخانه های آنجا این منابع فارسی را ندارد. در این کشورها مراکز فرهنگی هست که ایرانیان متولی آن ها هستند. این کتاب ها بر اساس اعلام نیاز آن ها ارسال می شود.

بزرگترین مجموعه حافظ شناسی به کانون اسلامی انصار اهدا شد

طبق گفته وی مجموعه حافظ شناسی شامل 4 هزار نسخه کتاب یکی از نفیسترین مجموعه هایی است که به کانون اسلامی انصار اهدا شده است. کتاب های چاپی، چاپ سنگی و نسخه های خطی و اسنادی که توسط یکی از علاقمندان به حافظ گردآوری شده بود در اختیار کانون اسلامی انصار قرار گرفت که طی یک مراسم با دعوت از اساتید و دانشمندان رونمایی شد. در این مجموعه هر کتاب و سندی که راجع به حافظ نوشته شده است وجود دارد. این مجموعه به زودی یا به کتابخانه ملی و یا به آستان قدس رضوی اهدا خواهد شد.

اهدای 265 هزار نسخه کتاب در سال 95 به کانون اسلامی انصار

به گفته پناهی در سال گذشته 265 هزار نسخه کتاب به این مرکز اهدا شده است که لیست کتاب ها و اهدا کننده آنان بر روی سایت کانون اسلامی انصار آمده است.

وی افزود: ما همه کتاب ها را از تمام کسانی که به ما حتی یک جلد کتاب اهدا کرده باشند طی یک نامه اعلام وصول می کنیم. اطلاعات شخص و اسامی کتاب های اهدایی افراد در سایت کانون اسلامی انصار درج می شود. به همین دلیل افراد این اعتماد را به ما می کنند و می دانند که کتاب های اهدایی آنان از طریق کانون انصار به دست اهل کتاب می رسد.

پناهی اهدای کتاب را باعث تقویت روحیه مشارکت مردم در ارتقای مطالعه دانست و  اعلام کرد ما حتی کاغذ باطله و دفتر مشق های استفاده شده را هم می پذیریم زیرا همه این اقلام را تفکیک می کنیم و در جای خود استفاده می کنیم.

 

گفتنی است این کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت می کند. شعبه مرکزی کانون انصار در  خیابان شریعتی، سه راه طالقانی، پلاک 173 و شعبه امیرآباد آن در خیابان کارگرشمالی، خیابان گردآفرید، جنب مسجد امیر (ع) واقع شده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: