کد خبر: 32825
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 بهمن 1396 - 13:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کمپین «کتابخانه خوب» ادامه دارد

منبع : لیزنا
هوشنگ اعلم، سر دبیر ماهنامه هنر و ادبیات «آزما» در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا از احتمال ایجاد کمپین «قرض کتاب» در کنار کمپین «کتابخانه خوب» خبر داد.
کمپین «کتابخانه خوب» ادامه دارد

کمپین «کتابخانه خوب» به پیشنهاد هوشنگ اعلم، سردبیر و ندا عابد مدیر مسئول ماهنامه «آزما» و با هدف جلب توجه مسئولان و متولیان فرهنگی به لزوم تجهیز هرچه بیشتر کتابخانه‌های کشور به‌ویژه کتابخانه‌های مراکز آموزشی و دانشگاهی و گسترش فرهنگ مطالعه در فضای مجازی ایجاد شده است.

هوشنگ اعلم در مورد کتاب های اهدا شده در این کمپین گفت: کتاب های جمع آوری شده از ناشران در کمپین «کتابخانه خوب» قرار است به کتابخانه های روستاهای نیازمند اهدا شود. روستاهای کرمانشاه نیز در الویت اهدای این کتاب ها قرار دارند.

او افزود: همچنین در فاز بعدی این کمپین اعلام خواهیم کرد که کسانی که تمایل دارند از کمپین «کتابخانه خوب» حمایت کنند و کتابهای اضافی کتابخانه های خود را به روستاها و مناطق محروم اهدا نمایند، این کتاب ها را کجا تحویل دهند و همچنین اگر در این فاز بتوانیم از کمک های مالی نیز برخوردار شویم، ساخت ساختمان کتابخانه ها را هم بر عهده خواهیم گرفت.

به گفته وی تا کنون 16 ناشر به کمپین کتابخانه خوب کمک کرده اند و بسیاری از ناشران نیز بخشی از کتاب های اهدایی خود را ارسال کرده اند و بخشی را نیز به زودی ارسال خواهند کرد.

وی افزود: این کمپین تا زمانی که احساس کنیم قدمی کوچک در راه فرهنگ و کتابخوانی برداشته ایم ادامه خواهد یافت. در حال حاضر فکر می کنیم که امکان و توان بیشتری برای ادامه این کمپین وجود دارد.

اعلم به خانواده های ایرانی توصیه کرد که اگر واقعا خواهان آینده ای روشن برای فرزندان خود هستند -علاوه بر اهمیتی که آینده کشور دارد- آنان را با کتاب آشنا نمایند و برای کودکان خود کتاب بخرند حتی اگر آن را پاره می کنند.

او گفت: بگذارید فرزندانتان با کتاب آشنا شوند. کتاب بر خلاف تصور اکثر خانواده های نه تنها باعث نمی شود که کودکان و نوجوانان از درس خود باز بمانند، بلکه عاملی است تا آنان با دانش و اطلاعات و حضور ذهن بیشتری آموزش ببینند. به اعتقاد من  حتی کتاب های غیر درسی در الویت آموزش هستند.

وی با ابراز تاسف از بدتر شدن روز به روز اوضاع کتاب و کتابخوانی در جامعه ما، یکی از دلایل آن را استفاده مفرط از گوشی ها و تبلت ها دانست و گفت: در دیگر جوامع استفاده از تلکنولوژی های نوین با فرهنگ و آموزش همراه است. در اکثر کشورهایی که خود مبدع این تکنولوژی هستند، زمان استفاده کودکان از موبایل و تبلت مشخص و تعریف شده است. ولی در کشور ما این فرهنگ وجود ندارد و بیست و چهار ساعته کودکان به این وسایل دسترسی و حق استفاده دارند. حتی پدر و مادرها خود زمان نامحدودی را در استفاده از شبکه های مجازی صرف می کنند و این مسئله برای فرزندان آنان بدآموزی دارد.

اعلم عدم اطلاع خانواده ها و تشویق نکردن کودکان به کتاب خواندن را دلیل دیگری بر این کم خوانی کتاب در ایران عنوان کرد و دلیل دیگر را شرایط بد اقتصادی خانواده ها دانشت. او گفت: بسیاری از خانواده ها نمی توانند هزینه چندانی برای خرید کتاب اختصاص دهند. شاید در ادامه کمپین کتاب خوب بتوانیم قرض دادن کتاب را باب کنیم.

سردبیر مجله «آزما» در مورد طرح قرض دادن کتاب توضیح داد: این طرح یا در ادامه کمپین «کتاب خوب» و یا به شکل کمپینی دیگر شکل خواهد گرفت. در این کمپین کتاب هایی را برای مطالعه قرض می دهیم. افراد پس از خواندن کتاب ها آنها را پس می آورند تا به افراد دیگری امانت داده شوند.  

به گفته اعلم از جمله هنرمندان، نویسندگان و مترجمانی که تاکنون به این کمپین پیوسته‌اند می‌توان احمد پوری، اسدالله امرایی، گیتا گرکانی، محمدضا اصلانی، سودابه فضایلی، شهرام اقبال‌زاده، خسرو سینایی، رضا کیانیان، مهناز افشار، کمال تبریزی، سیروس ابراهیم‌زاده، بهناز توکلی، رضا بابک، پرویز پورحسینی، تهمینه میلانی، محمدرضا هنرمند، محمدعلی سجادی، علیرضا خمسه، مسعود جعفری جوزانی، عبدالله اسکندری، ابراهیم وحیدزاده، شمسی فضل‌اللهی، نگار اسکندرفر، فرهاد قائمیان، اتابک نادری، لیلی رشیدی، مریم معترف، محمد سریر، محمدعلی شاکری یکتا، مرضیه برومند، داریوش اسدزاده، محمدحسین فرح‌بخش، فریبرز عرب‌نیا، پوران درخشنده، هرمز هدایت، مهتاب کرامتی و بسیاری دیگر را نام برد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: